Analiză: Creșterea consumului dinamizează piața de restaurante și cafenele din București

Analiză: Creșterea consumului dinamizează piața de restaurante și cafenele din București
person Horeca
access_time_filled

restaurantepiataevolutiePiața restaurantelor și cafenelelor din București s-a dinamizat puternic în ultimul an, pe măsură ce evoluția consumului a intrat pe o pantă ascendentă. Tendința este confirmată de evoluția numărului de tranzacții și de multitudinea de concepte noi dezvoltate în industrie, dar și de rezultatele pozitive înregistrate de majoritatea jucătorilor.

în ultimele luni, departamentul de retail al DTZ Echinox a intermediat închirierea a cinci spații cu o suprafață cumulată de 655 de metri pătrați pentru deschiderea unor restaurante sau cafenele. Chiria cumulată pentru închirierea acestor spații se ridică la peste 17.000 de euro/lună, respectiv o chirie medie de 26 de euro/mp lunar.

Tranzacțiile menționate sunt: prima locație din România a grupului austriac Coffeeshop, operată în franciză în Piața Dorobanți, primul Boutique du Pain Jr., din AFI Park 2, locația 5 To Go de pe strada Ion Câmpineanu, una dintre cele mai bune din rețea, precum și restaurantul Uno și cafeneaua Tucano, unități ce vor fi deschise la începutul lunii mai la parterul clădirilor de birouri AFI Park 4&5.

Bogdan Gubandru, Business Development Manager, DTZ Echinox: „Piața cafenelelor și restaurantelor din București este extrem de dinamică, atât din motive obiective, precum creșterea consumului, cât și din cauze externe, precum necesitatea relocării unor afaceri profitabile care își desfășurau activitatea în clădiri improprii. Vedem activitate atât din partea marilor lanțuri, care caută să-și extindă rețeaua, cât și din zona tinerilor care au activat în alte domenii și decid să investească într-un sector cu potențial. Deși preluarea unei francize este o opțiune mai sigură, unii antreprenori, români și nu numai, vor să se impună cu concepte proprii de restaurante sau cafenele”.

Cu un departament specializat în industria HoReCa, DTZ se implică atât în tranzacții clasice de închiriere a unor spații comerciale, cât și în asocieri sau alte tipuri de tranzacții complexe în București și în țară. Investițiile cumulate în deschiderea celor cinci unități mentionate sunt estimate la circa 800.000 de euro, dar planurile acestor antreprenori vizează deschiderea unor noi unități. Interzicerea fumatului în spații publice, inclusiv în cafenele și restaurante, se resimte în special în vânzările operatorilor din interiorul mallurilor, unde este mai dificilă amenajarea unor spații speciale pentru fumători. Astfel, noile locații trebuie să fie adaptate legislației în vigoare, iar pentru cafenele posibilitatea amenajării unei terase a devenit un „must”.

Restaurantul UNO

George Srour, Acționar și Manager, UNO Restaurant: „Sectorul de restaurante din București va continua să crească din două motive: oamenii nu mai au timp să gătească acasă, cum aveau părinții noștri, în timp ce veniturile vor continua să crească. Intenționam inițial să deschidem o cafenea, după care am început să dezvoltăm Uno, un concept de restaurant cu specific italienesc, o bucătărie extrem de populară în București. Investiția în locația din AFI Park se apropie de 300.000 de euro, iar deschiderea este programată pentru începutul lunii mai. Primii doi ani vor fi de test, iar în al treilea an am dori să deschidem și o a doua locație, iar în anii 4 și 5 să inaugurăm alte două sau trei unități. Targetăm doar piața din București și vizăm în mod special proiectele de real estate complexe, care acomodează clădiri de retail, office, dar și de rezidențial”.

RestaurantUNO

George Srour, 26 de ani, este absolvent al Facultății de Construcții din București și a activat în construcții, domeniu în care tatăl său controlează o companie de mici dimensiuni. El s-a asociat pentru dezvoltarea conceptului Uno cu un manager român de 36 de ani care lucrează în industria IT, astfel că restaurantul va beneficia de multă tehnologie: comenzile vor fi luate pe tablete, vor fi instalate trei rețele separate de Wi-Fi, una fiind destinată clienților fideli, iar în a doua fază de dezvoltare clienții își vor putea configura singuri comanda prin scanarea unor QR coduri și va fi dezvoltată aplicația restaurantului în care clienții își vor putea salva datele cardului și vor putea plăti cu aplicația.

Suprafața restaurantului va fi de 300 de metri pătrați cu o capacitate interioară de 120 de locuri, în timp ce în exterior va fi amenajată o terasă cu 70 de locuri. Restaurantul se adresează atât angajaților care își desfășoară activitatea în proiectul AFI Park, cât și familiilor din cartierele Drumul Taberei, Militari și Cotroceni, printre cele mai populate din București.

Tucano AFI Park

Tot în proiectul AFI Park 4&5 și tot în luna mai va fi deschisă a treia cafenea Tucano din București, o investiție de aproape 150.000 de euro a lui Sorin Stroian, un tânăr antreprenor care alături de tatăl său administrează o firmă de construcții cu o tradiție de 20 de ani. Sorin, împreună cu Natalia Brașovean, o tânără cu experiență în FMCG, au hotărât sa dea curs unui vis și au pornit în căutarea unor francize în domeniul cafenelelor. Conceptul ce i-a impresionat cel mai mult a fost cel al unui antreprenor din Republica Moldovă, Ruslan Cojocaru, care deține lanțul internațional de cafenele Tucano Coffee, prezent în România deocamdată în trei locații: două dintre ele în București și una în Brașov (Coresi Mall).

Natalia Brașovean, Manager Tucano Coffee Madagascar – AFI Park 5: „Lucrând în multinaționale și cunoscând stresul cu care se confruntă angajații ne propunem să le aducem prin Tucano Coffee Madagascar o oază de liniște, un loc în care oaspeții să fie mai creativi, savurând o cafea 100% Specialty Arabica, un ceai sau citind o carte, toate acestea într-o ambianță caldă în care oamenii sunt esența conceptului, pe o muzică ambientală plăcută: Love.Peace.Coffee, cum e și sloganul pe care îl promovăm în lume. Mai mult, inspirat din cultura amerindienilor, conceptul este special creat să unească oamenii (colegi, prieteni, parteneri) fie în jurul unui joc de societate, film sau a unui eveniment creativ, oferind totodată și condiții de lucru într-o ambianță diferită de cea din birou. Multinaționalele prezente în România în ultimii 10-20 de ani au acaparat mai multe domenii, dar au și încățat angajații locali să facă business după standardele piețelor mature. Prin deschiderea locației Tucano Coffee Madagascar în parcul AFI 4&5, în vecinătatea unui centru comercial atât de mare și de atractiv, ne propunem să facem din Tucano Coffee un brand mai cunoscut. în funcție de felul în care va prinde acest concept la public, într-un an vom analiza dacă investim sau nu în a doua locație”.

Cafeneaua Tucano din AFI Park 5 va avea o suprafață de 120 mp, aproximativ 50 de locuri și va beneficia de o terasă cu 32 de locuri.

Boutique du Pain Jr.

într-un alt spațiu de la parterul proiectului de birouri AFI Park, în clădirea 2, ocupată integral de Electronic Arts, Radu Stoica, un antreprenor cu o experiență de peste 15 ani în sectorul HoReCa, a deschis în luna decembrie într-un spațiu de 64 de metri pătrați un bistro Boutique du Pain Junior, un „frate” mai mic al conceptului Boutique du Pain lansat în 2009 în centrul Capitalei, la parterul clădirii de birouri Excelsior Center.

Radu Stoica, Acționar și General Manager, Boutique du Pain: „Conceptul nostru se adresează oamenilor care apreciază produsele de calitate, dar care nu au timp să le facă. Mi-a plăcut locația din AFI deoarece este un proiect nou, populat, iar spațiul de pe colț îmi amintește de prima locație, având o luminozitate sporită și posibilitatea de a amenaja o terasă pe două laturi. Acesta este un concept care cred că până la finalul anului va mai fi extins cu o locație. Nu ne uităm către zonele de food-court ale mallurilor, ci către clădirile de birouri populate din zona de nord, Piața Victoriei și centru.”

BoutiqueduPainJr

Radu Stoica, antreprenor care s-a lansat în industria HoReCa la sfârșitul anilor 90 cu rețeaua de cluburi Cuando, menționează că locația nou deschisă Boutique du Pain Junior a câștigat recent premiul de arhitectură GIS Design Awards la secțiunea Hoteluri și Restaurante, iar un alt punct forte al rețelei este cafeaua de specialitate, importată din Italia și prăjită local de unii dintre cei mai apreciați specialiști în domeniu, laureați la competiții mondiale de profil. „Ne mândrim să-i avem pe cei mai buni bariști din echipa de elită a României cu poziții fruntașe: Ecaterina Szasz, locul 2 mondial la Atena, în 2015, și Claudiu Stavrica, locul 2 la Barmaniada”.

Coffeeshop Dorobanți

Pe lângă parterele clădirilor de birouri, o altă locație extrem de populară pentru industria cafenelelor din București este Piața Dorobanți, unde Talal AbdulBaki, un antreprenor de 35 de ani, a deschis prima unitate din România a brandului austriac Coffeeshop în sistem de franciză. AbdulBaki a decis să investească în HoReCa dupa ce timp de 20 de ani, în perioada 1991 – 2011, familia sa a controlat importurile brandurilor Renault și Dacia în Siria, dar războiul izbucnit în urmă cu cinci ani a înghețat această afacere și l-a determinat să se stabilească în Europa.

Talal Abdulbaki, acționar și general manager Coffeeshop/Mazzaj for Trading and Services: „După ce s-a intensificat războiul, am plecat cu familia în Belgia, la Bruxelles, iar de doi ani ne-am stabilit în România deoarece oamenii sunt mai calzi, mai prietenoși. în urmă cu o lună am deschis cafeneaua Coffeeshop din Dorobanți deoarece ne-a plăcut zona și spațiul. în septembrie vom începe să căutăm și a doua locație deoarece în următorii cinci ani ne propunem să ajungem la cinci cafenele. Pentru extindere analizăm și varianta închirierii unor insule în cadrul mallurilor din București.

Coffeeshop

Coffeeshop este un brand austriac de cafenele lansat în 1999 și care a ajuns în prezent la o rețea de 300 de unități cu un design modern, combinând elemente americane și vieneze. Cafeneaua Coffeeshop din Dorobanți, de pe strada Puțul lui Zamfir, are 120 de metri pătrați distribuiți pe două etaje și o terasă în curs de amenajare.

5 To Go

Un alt concept de cafenele, cu un format mai mic, dar cu o viteză mai mare de expansiune este 5 To Go, rețeaua lansată la începutul lunii ianuarie 2015 de Radu Savopol și Lucian Bădilă și care a ajuns în doar 15 luni la 17 locații în București și în țară și continuă să se extindă.

5ToGoCampineanuLucian Bădilă, Co-Fondator, 5 To Go: „Avem în prezent 500 de cereri de franciză și cred că vom încheia 2016 cu 40 de unități, iar anul viitor vom mai deschide 80 de locații. Nu ne gândeam la momentul lansării că afacerea se va dezvolta atât de repede, ținând cont că inițial nici nu pregătisem sistemul de franciză. în prezent, din 17 locații, 12 sunt în franciză. Ca profil, francizații noștri au o medie de vârstă de 30 de ani, sunt extrem de dinamici, deoarece este un business care se schimbă de la o lună la alta și provin fie din corporații, fie au experiența unor alte francize”.

Lucian Bădilă are 25 de ani și o experiență de aproape un deceniu ca barman de club și bar manager, industrie în care a intrat la 16 ani. Locațiile 5 To Go au suprafețe între 10 și 40 de metri pătrați, iar pentru ca afacerea sa fie pe break-even, trebuie să aibă minimum 100 de clienți pe zi. în cadrul acestor unități sunt comercializate cafele, sucuri, apă și produse de patiserie la un preț unic de 5 lei, iar investiția medie este cuprinsă între 12.000 și 15.000 de euro. Bădilă spune că, administrată ca o afacere de familie, o locație 5 To Go poate genera un profit lunar cuprins între 1.000 si 2.000 de euro.

Pe lista de francizați 5 To Go a intrat din septembrie 2015 și Matei Poleanu, un tânăr de 20 de ani, student la jurnalism, care a investit 14.000 de euro într-o locație de 27 de metri pătrați de pe strada Ion Câmpineanu, din zona Universitate. Pentru a se lansa în această afacere, tânărul a luat cu împrumut o parte din bani de la mama sa, iar diferența a acoperit-o printr-un credit bancar.

Matei Poleanu, Acționar Dream Coffee To Go SRL/5 To Go Câmpineanu: „Am decis să pornesc pe cont propriu, dar nu am ales din întâmplare povestea 5 To Go, deoarece eu cred în acest brand, cred într-o cafea bună la un preț corect și mi-am dorit de mic, văzând cafenelele de la mine de pe bulevard (Decebal), să imi deschid și eu o cafenea. îmi doresc să continui ce am început, să ajut la dezvoltarea brandului și anul acesta să îl închei cu încă 2 cafenele deschise. Sunt student la jurnalism, în anul 2 (zi), dar îmi doresc să mă reprofilez și să mă îndrept către o facultate cu profil de management și business. Cafeneaua mea, din zona Universității, a avut un început promițător, cu încasări destul de bune încă din prima zi, acum ajungând să aibă în jur de 200 de clienți pe zi, aceștia venind din toate mediile (bussiness – în zonă fiind foarte multe clădiri de birouri -, studenți, cât și profesori universitari, elevi, actori, etc.)”.

Departamentul de retail al DTZ Echinox, care include și divizia de închiriere de spații comerciale stradale, cuprinde în prezent opt consultanți și a intermediat anul trecut închirierea unor spații comerciale cu o suprafață de peste 15.000 de metri pătrați, colaborând cu majoritatea retailerilor activi în piața locală.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302