APC solicită constituirea unui fond de garantare a vacanțelor

APC solicită constituirea unui fond de garantare a vacanțelor
person Horeca
access_time_filled

garantarevacanteAsociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC) solicită constituirea unui fond de garantare a vacanțelor, ca urmare a intrării în insolvență, în ultimele 10 zile, a două agenții de turism, lucru care a dus la păgubirea a mii de consumatori. Potrivit asociației, la o cifră de afaceri anuală de 1 miliard de euro a agențiilor de turism din România, achitarea de către fiecare agenție de turism a unei taxe anuale de 0,1% din cifra de afaceri ar duce la realizarea unui fond de garantare necesar despăgubirii consumatorilor ajunsi în astfel de situații.

Intrarea în insolvență, în ultimele 10 zile, a două agenții de turism a dus la păgubirea a mii de consumatori și la imposibilitatea ca aceștia să-și recupereze integral sumele de bani plătite celor două agenții de turism. Actuala formă de protecție a consumatorilor de servicii turistice prin intermediul polițelor de asigurare încheiate de către agențiile de turism ca și obligație legală, nu asigură o protecție financiară completă a consumatorilor în situația intrării în insolvență/ faliment a agențiilor de turism. Totodată, actualul sistem contravențional, care prevede sancțiuni cuprinse între 400 și 1000 lei nu oferă suficientă putere de coerciție ANPC-ului și ANT-ului pentru a asigura gradul de ordine necesar unei bune desfășurări a activităților din domeniul turismului. Având în vedere criza creată de cele două agenții de turism care poate genera oricând un tsunami în turismul românesc, APC solicită Guvernului României adoptarea, de îndată, a unei ordonanțe de urgență care să prevadă constituirea unui fond de garantare a pachetelor de servicii turistice achitate, în avans, de consumatori. La o cifră de afaceri anuală de 1 miliard de euro a agențiilor de turism din România, achitarea de către fiecare agenție de turism a unei taxe anuale de 0,1% din cifra de afaceri ar duce la realizarea unui fond de garantare necesar despăgubirii consumatorilor ajunsi în astfel de situații. Acest fond ar trebui gestionat de ANT care, în situația intrării în insolvență/faliment a unei agenții de turism, să aibă posibilitatea legală să despăgubească consumatorii păgubiți în maxim 10 zile calendaristice.„, a precizat domnul Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, presedinte APC.

în momentul de față, agențiile de turism sunt obligate să încheie polițe de asigurare pentru acoperirea cheltuielilor de repatriere și/sau a sumelor achitate de turiști, în cazul insolvabilității sau falimentului. Fără aceste polițe încheiate, agențiile de turism nu pot comercializa pachete de servicii turistice, fiind sancționate cu suspendarea licenței de turism. Problema în această situație vine din faptul că suma asigurată este doar de 50000 USD pentru agențiile tour-operatoare și 10000 USD pentru agențiile detailiste, sumă insuficientă pentru acoperirea tuturor pagubelor provocate consumatorilor în cazul unui faliment, așa cum s-a dovedit în practică.

Din acest motiv, se poate considera că Directiva 90/314/CEE privind pachetele de servicii turistice nu a fost transpusă în mod conform în legislația română, având în vedere faptul că art. 7 din Directivă stabilește că agenția de turism, în contract, “trebuie să aducă garanții suficiente pentru a asigura, în caz de insolvență, rambursarea sumelor achitate de consumator”. Ori, obligarea agențiilor de turism să încheie doar polițe de asigurare și limitarea acestora la 50000 USD, respectiv 10000 USD, reprezintă o limitare a drepturilor stabilite prin Directivă, deci o transpunere neconformă, subliniază reprezentanții APC.

Agențiile de turism au obligația să înscrie în contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate cu turiștii faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenției. De asemenea, în același contract trebuie arătate și condițiile și termenele în care turistul poate solicita plata despăgubirilor.

în cazul în care agenția de turism se află în imposibilitatea de a efectua repatrierea turistului, dar numai ca urmare a falimentului sau insolvabilității, turistul trebuie să anunțe imediat societatea de asigurare prin telefon, fax sau e-mail.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302