Cum se adaptează designul interior în funcție de generațiile de clienți
Vremurile se schimbă, iar schimbările apar la toate aspectele vieții, cum ar fi obiceiurile zilnice și modul de a ne raporta la realitatea înconjurătoare. Aceste schimbări rapide cresc diferențele dintre generații într-un mod mult mai profund decât se întâmpla în urmă cu zeci sau sute de ani. Dar ce legătură există între acest aspect și designul interior?
Există, ei bine, o strânsă legătură, mai ales atunci când vorbim de designul interior în segmentul HoReCa, deoarece proprietarii acestor locații trebuie să fie primii care înțeleg particularitățile fiecărei generații și, mai ales, diferențele dintre generații, pentru a-și adapta designul interior la nevoile clienților dintr-o generație sau alta. Și cum altfel ar putea avea succes decât ținând cont de nevoile actuale ale clienților săi?
Există numeroase institute de cercetare preocupate de identificarea și definirea fiecărei generații, iar acest lucru ar putea fi un punct de plecare în înțelegerea mai temeinică a unei generații anume. De exemplu, Pew Research Center din S.U.A. se documentează de zeci de ani și măsoară atitudinea publicului cu privire la anumite situații-cheie, analizând diferențele dintre diverse grupuri demografice, pentru a oferi explicații cât mai precise cu privire la diferențele dintre generații.
Cum pot fi identificate aceste generații și care sunt nevoile și dorințele lor
Conform institutului menționat mai sus, persoanele născute între 1946 și 1964 se numesc Baby Boomers sau, prescurtat, Boomers. Persoanele născute între 1965 și 1980 fac parte din Generația X, iar cele născute între 1981 și 1996 fac parte din generația numită Millennials. Cei născuți după 1997 fac parte deja dintr-o nouă generație, numită Generația Z (sau post Millennials ca un substitut). Există diferențe semnificative între aceste generații. De exemplu, Baby Boomers au crescut pe măsură ce televiziunea s-a extins fulgerător, schimbându-le stilul de viață și conexiunea cu lumea în mod fundamental. Generația X a crescut pe măsură ce revoluția computerelor avea loc. Millennials au devenit majori în timpul răspândirii internetului. Rețelele sociale și conectarea constantă cu oamenii din toate colțurile lumii sunt inovații la care Millennials s-au adaptat pe măsură ce deveneau majori. Ceea ce este unic pentru Generația Z este faptul că toate cele de mai sus au făcut parte din viața lor încă de la naștere. Tehnologia și evoluția rapidă a căilor de comunicare este un alt aspect care modelează cea mai nouă generație.
De ce este importantă cunoașterea fiecărei generații
Cunoașterea clientelei îi ajută pe proprietarii de hoteluri, restaurante, cafenele etc. să-și adapteze designul interior și serviciile la nevoile reale ale clienților. Pe de altă parte, dacă doresc să-și deschidă o locație pentru o anumită categorie de vârstă, cunoscând bine acea categorie de vârstă, vor putea crea din start cadrul optim pentru o astfel de clientelă, oferindu-le exact ceea ce își doresc. Este evident că o persoană de 40 de ani va avea alte așteptări de la o locație comparativ cu una de 16 ani. Haideți să vă explic detaliat acest lucru.
De exemplu, Millennials sunt mai temperați, se cazează în hoteluri amenajate în stiluri clasice, aleg să sune de pe telefon fix la recepție atunci când au nevoie de ceva, preferă meniurile printate și, în general, caută să se bucure de intimitate atunci când se cazează la un hotel sau merg în oraș să mănânce la un restaurant. Dimpotrivă, cei din Generația Z preferă hotelurile amenajate conform cu cele mai înalte tehnologii, își doresc și se așteaptă ca spațiile de cazare și de servire să fie dotate cu aparatură smart, unde totul se poate rezolva printr-o apăsare de buton. De asemenea, au nevoie de mai multe spații pentru entertainment decât de relaxare și meditație.
Cum poate fi adaptat designul interior la fiecare generație
Așa cum menționam mai sus, atunci când se amenajează un spațiu HoReCA – fie că este vorba de un lanț hotelier, fie de o cafenea, un restaurant sau un bistro – trebuie să se știe cui se adresează, cine îi vor fi clienții. Acest lucru este foarte important deoarece, în funcție de clientelă, se aleg dotările interioare și se stabilesc serviciile. De exemplu, în cazul unui hotel dintr-o stațiune balneară, unde se presupune că se cazează multe persoane în vârstă și cu probleme de sănătate, amenajarea trebuie să fie mai degrabă practică și simplă decât sofisticată, cu dotări care să ajute inclusiv persoanele care au probleme de mobilitate. În acest caz accentul trebuie pus pe crearea unei atmosfere care să transmită relaxare și liniște. Dimpotrivă, în amenajarea unui hotel situat în centrul unui oraș mare, ai cărui clienți sunt în general oameni de business, trebuie ales un design sofisticat și elemente decorative ultramoderne, multifuncționale, care să răspundă celor mai înalte exigențe. De asemenea, este necesar ca aceste unități de cazare să dispună de săli pentru meetinguri, conferințe și alte tipuri de evenimente. Aici, dotarea spațiilor cu aparatură performanță și acces la internet este obligatorie.
Prioritățile în amenajarea spațiilor HoReCa sunt mereu altele în funcție de natura locației și categoria de clienți care o frecventează. Să luăm ca exemplu unitățile de tip Food Service sau restaurantele de tip Fast Food. Clienții Food Service-urilor sunt în general persoane tinere, atente la detalii, dar totodată ocupate, pentru care contează ca lucrurile să se miște repede. Așadar, pentru a atrage o astfel de clientelă, designul trebuie să fie atractiv, original și să aibă acel vibe care să-i motiveze pe clienți să revină. În cazul Fast Food-urilor este importantă tehnologia și automatizarea serviciilor. Aici mă refer la sistematizarea și automatizarea serviciului de preluare comenzi, livrare și introducere în sistem, care trebuie să fie foarte eficientizate și ușor de accesat. Dacă aceste aspecte sunt bine puse la punct, proprietarii unităților respective vor câștiga în timp tot mai mulți clienți. Se știe că persoanele din Generația Z au mai puțină rabdare decât generațiile anterioare (doar trăim în secolul vitezei), iar pentru ei este important să beneficieze de promptitudine.
Există o altă categorie de locații din segmentul HoReCa frecventate adesea de persoane tinere și foarte tinere (să zicem Millennials și Generația Z) și aici mă refer la cafenele, bistro-uri, lounge-uri etc., unde designul interior necesită creat sau adaptat la stilul de viață actual. În aceste cazuri este important ca spațiile interioare să fie generoase, deoarece tinerii vin nu doar pentru o gustare sau o cafea, ci și pentru socializare, să se întâlnească cu prietenii sau să-și facă prieteni noi. Nu de puține ori astfel de locații sunt frecventate de grupuri mai mari de tineri care vin pentru entertainment. Așadar, pe lângă mobilierul de servire (cât mai confortabil), trebuie adăugat și mobilier de relaxare sau care facilitează comunicarea (băncuțe, pouffuri etc.). Având în vedere că tinerii obișnuiesc să-și facă selfie-uri și, în general, să facă fotografii locurilor pe care le vizitează (și caută interioare instagramabile), este indicat ca designul interior să fie foarte atrăgător, cu alte cuvinte să arate bine pe rețelele sociale. Pentru clienții acestor locații sunt importante alte detalii, cum ar fi posibilitatea de a beneficia de Wi-Fi gratuit.
Este necesar ca proprietarii HoReCa să înțeleagă că generațiile mai noi (de exemplu, Millennials și Generația Z) se deosebesc de generațiile anterioare nu doar prin stilul de viață, ci și prin obiceiurile și așteptările pe care le au de la locurile pe care le frecventează. Sunt persoane complexe, cu un stil de viață sofisticat, pentru care este important să găsească tot ce au nevoie într-un singur loc: mâncare, relaxare, entertainment etc. De exemplu, cuplurile tinere cu copii mici își doresc ca în unitățile de cazare să existe saloane de înfrumusețare, dar și spații de joacă pentru copii. Ca o concluzie, astfel de locații trebuie gândite și amenajate în așa fel încât să ofere simultan cât mai multe servicii. O astfel de flexibilitate pot oferi nu doar hotelurile, ci și alte locații, cum ar fi cramele. Proprietarii acestora pot atrage clienții printr-o paletă extinsă de servicii pentru a oferi clienților o experiență completă, de la cazare în unități amenajate cu restaurant inclus și până la opțiuni creative de divertisment (spații de relaxare pentru adulți, locuri de joacă pentru copii, piscină, teren de tenis etc.) și chiar pentru business (săli de evenimente, săli de conferințe, spații adaptate pentru team buildinguri). Altfel spus, au posibilitate de a crea adevărate resorturi cu facilități multiple pentru activități variate, în care crama să reprezinte doar o parte dintr-o experiență bogată și inedită.
În încheiere doresc să subliniez că amenajarea spațiilor HoReCa nu poate fi realizată excluzând sau ignorând categoriile de clienți care le trec pragul. Soluția constă într-o adaptare a designului pentru a răspunde nevoilor lor actuale, adaptare cu atât mai necesară cu cât clienții fac parte din generații diferite.
Și dacă aveți nevoie de un sfat sau o propunere de concept pentru spațiul vostru, suntem deschiși să ajutăm! Ne puteți scrie la adresa de email: contact@creativ-interior.ro