Profilul consumatorului român de vinuri în 2019
Degustările organizate în ultimii ani de magazinele specializate de vinuri, dar și evenimentele care se focusează pe promovarea vinurilor și a turismului viticol de pe plan local și-au pus amprenta asupra modului în care românii consumă vin, arată un studiu realizat de Revino.ro și CrameRomania.ro, menit să contureze profilul consumatorului român de vinuri în 2019.
Potrivit studiului (realizat în perioada 15 ianuarie – 14 martie 2019), cei mai importanti factori în momentul alegerei unei etichete sunt cramele producătoare, soiurile de struguri, culoarea vinului – alb, rose sau roșu, dar și soiul de strugure din care este produs vinul.
Studiul mai arată că românii preferă din ce în ce mai mult vinurile seci, roșii, dar aleg să le cumpere din supermarketuri, mai degrabă decât magazine specializate.
“Este al doilea an în care realizăm studiul de piață pentru a vedea care este profilul consumatorului român de vinuri.” spune Alina Iancu, fondator ReVino.ro și CrameRomania.ro. “Vrem să observăm care este evoluția pieței, să aflăm detalii despre cum reacționează consumatorii la toate schimbările și să venim în ajutorul cramelor cu posibile informații despre tendințele de consum. Așa am aflat că respondenții consumă în medie vin de 2-3 ori săptămână, în principal de la cramele românești și apoi de la cele internaționale, preferându-l pe cel îmbuteliat în sticlă de 0,75 sau alte dimensiuni.”
Cel mai mare procent al respondenților își achiziționează vinul din supermarketuri – 43%, iar cei mai mulți dintre consumatori (44 %) sunt dispuși să plătească între 30 și 49 lei pe o sticlă de vin.
Cu toate că etichetele din lanțurile de magazine cunoscute sunt din ce în ce mai numeroase, multe dintre cramele mici și mijlocii nu își comercializează vinurile decât în magazinele specializate sau în HoReCa. Avantajul celor din urmă este faptul că orice achiziție poate fi supervizată de un specialist în vinuri care ajută la luarea celei mai bune decizii conform nevoilor fiecăruia dintre consumatori.
Conform studiului realizat, cei mai mulți respondenți consumă vinuri în timpul mesei, preferând vinurile roșii – 58%, urmat de vinurile albe – 29%, de vinurile rose – 11% și de cele spumante, alese doar de 2% dintre clienți.
Soiurile cele mai consumate sunt Fetească Neagră (23%), urmate de Cabernet Sauvignon (20%), Merlot (11%) și Sauvignon Blanc (11%). Fetească Neagră a fost în topul preferințelor și în 2018, fiind unul dintre cele mai cunoscute și apreciate, soiul autohton cu cel mai mare potențial la nivel internațional.
“Internetul este sursa principală de unde respondenții (21%) află informații despre vinuri, fie că este vorba despre cum să le aleagă, să le deguste sau să descopere zonele de unde provin. în continuare, criteriile principale după care se ghidează atunci când sunt în față unui raft cu vinuri sunt: crama producătoare, soiul de strugure și culoarea, urmat mai apoi de prețul acestuia.” continuă Alina Iancu.
în ultimii ani, printre sursele de informare importante pentru clienți sunt degustările magazinelor specializate de vinuri, dar și evenimentele care se concentrează pe promovarea vinurilor și a turismului viticol din România, precum salonul de vinuri ReVino Bucharest Wine Fair care are loc anul acesta între 11 și 13 mai în București.
“în urma răspunsurilor primite, 50% dintre persoane au călătorit de mai multe ori la cramele din România, iar 33% nu au avut ocazia, dar își doresc să le viziteze. Informațiile la care avem acces atunci când discutăm cu proprietarii de crame și oenologii sunt complexe și ne ajută să descoperim noi vinuri și noi zone pe care le putem vizita în timpul liber.” adaugă Alina Iancu.
în afară de vinuri, românii mai consumă bere (37%), băuturi spirtoase (34%) și cocktail-uri (8%). Există și un procent de 15% care nu prefer nicio băutură cu alcool în afară vin.
Studiul de piață a fost realizat în exlusivitate de Revino.ro și CrameRomania.ro pe un eșantion de 2.683 persoane (67% bărbați și 33% femei) din toată țară în perioada 15 ianuarie – 14 martie 2019. Cei mai mulți dintre respondeți sunt localizați în Muntenia și Transilvania, 57% dintre aceștia își desfășoară activitatea în mediul privat, au absolvit o facultate (45%) sau un master (36%). La nivel de venituri, pentru 32% dintre ei încasările lunare depășesc suma de 6.000 lei, urmați de cei care au 3.001 și 4.000 lei / luna – 19%. Studiul a fost realizat exclusiv online pe platforma www.esurveypro.com.