Omenia nu este un business

Omenia nu este un business
person Horeca
access_time_filled

Foto deschidere interviu 1Corporate social responsibility sau campania de responsabilizare socială denumește acțiunile pe care le întreprinde o companie pentru a oferi ceva comunității din care face parte. Uneori însă, sau mai bine spus, de cele mai multe ori, totul pornește de la anumiți oameni care au valori, principii, viziuni și folosesc orice prilej pentru a atrage atenția asupra cauzelor în care cred, fiind ei înșiși motoarele care pun în mișcare acțiunile umanitare. Despre astfel de oameni „vorbește” acest articol.

„Un singur om poate aduce o schimbare în viața celor încercați”

Irina Semaca, general manager al hotelului Hilton Garden Inn Old Town, cu o experiență de mai bine de 15 ani în industria ospitalității, aplică o filosofie specială în relația cu membrii echipei pe care o conduce, fiind gata să le îndeplinească acestora nevoile, pentru ca și ei, la rândul lor, să-i poată mulțumi pe oaspeți. Irina este gata, însă, să îndeplinească nevoile și altor oameni, doar pentru a contribui la o lume mai bună.

Ce stă în spatele determinării tale de a te implica în proiecte umanitare?
Ce m-a determinat să mă implic? Fiind o persoană empatică de fel și pentru că îmi plac foarte mult copiii, nu am stat prea mult pe gânduri. A fost o decizie instinctivă, deoarece se pliază foarte bine pe educația pe care am primit-o acasă, în familie. îmi amintesc de anii copilăriei, când mama ne îndemna pe mine și pe fratele meu să împărțim orice avem cu toți copiii alături de care ne jucam, mai ales cu cei mai nevoiași. Deși nu aveam nici noi de toate, am crescut în acest spirit de a împărți cu ceilalți, am văzut bucuria celor care primeau și am învățat să simt și bucuria celui care oferă. Prin urmare, implicarea mea de astăzi vine din educația primită și din ceea ce sunt eu, ca om, astăzi.

Despre ce proiecte de suflet, în care ai fost implicată, ai vrea să vorbești?
Primul proiect notabil a fost o strângere de produse cosmetice pentru mamele care aveau copiii internați la spitalul Fundeni. Am aflat de acest proiect prin 2015 și, cum spuneam, nu am stat pe gânduri și am ales să acționez așa cum am putut mai bine. Făceam atunci parte dintr-un colectiv mic, dar foarte unit, la K+K Hotel Elisabeta. Mi-am rugat colegii, pentru prima dată, să contribuie fiecare cu un produs. M-am bucurat mult când am văzut că, după o săptămână, reușisem, împreună cu colegii, să umplem o cutie mare de carton cu tot felul de produse cosmetice și de igienă de care era mare nevoie. Prin acest proiect, implicându-mă an de an, am legat o frumoasă prietenie cu doamna Roxana Dumitru, care face voluntariat la spital și cunoaște foarte bine nevoile celor aflați acolo. Este frumos să ajuți și este foarte important să știi cum. Roxana, prin experiența ei de voluntar la spital, ne-a îndrumat mereu către nevoile cele mai urgente la momentul respectiv: jucării, lenjerie, produse cosmetice și de igienă, medicamente… O amintire foarte frumoasă, pe care o port în suflet, este despre un băiețel, pe nume Giorgică, și bunica lui, pe care i-am ajutat. Era înainte de Sărbătoarea Macilor – o tradiție la spitalul Fundeni, când copiii participau la un atelier unde confecționau maci. Atunci am primit pentru prima oară un buchețel de flori roșii din hârtie creponată, pe care le-am așezat una câte una pe mesele din restaurantul hotelului, în ideea de a populariza cauza acestor copii, atât de talentați, dar și atât de încercați. Am avut mulți oaspeți care au apreciat gestul și chiar au dorit să contribuie alături de noi. Pentru mine acest fapt a fost o recompensă extraordinară și mi-a reconfirmat că atunci când crezi în cauza pe care o susții și pui pasiune în ceea ce faci, reușești să inspiri și să îți aduci propria contribuție la o lume mai bună.

interviu unu 2Ulterior, când m-am alăturat echipei Hilton Garden Inn, am adăugat și alte proiecte, printre care și cel de a sprjini Asociația Ana și Copiii. Această asociație are ca scop principal prevenirea abandonului familial și școlar prin programe educaționale, asistență socială, medicală și juridică, activități de recreere și socializare, activități de informare, acțiuni și măsuri de conștientizare și sensibilizare socială și înființarea de servicii sociale, pentru și în sprijinul comunității. I-am cunoscut cumpărând mărtișoare, confecționate de copii, împreună cu băiețelul meu, pentru colege și educatori, și am fost profund impresionată. Am decis să îi susțin cum pot, inclusiv cumpărând pentru hotel decorațiunile de Crăciun, acțiune care s-a bucurat de o mare apreciere în rândul oaspeților noștri, mulți dintre ei dorindu-și câte o decorațiune ca și amintire. Mai mult decât atât, am recomandat susținerea acestei cauze și altor colegi din industrie și m-am bucurat enorm de un răspuns pozitiv din partea altor două hoteluri din piață.

Este implicat și businessul din ospitalitate, pe care îl conduci, în aceste acțiuni de responsabilitate socială?
împreună cu echipa mea de la Hilton Garden Inn am organizat mai multe evenimente sau parteneriate printre care: Team Garage Sale – banii care s-au strâns au fost donați către secția de oncologie a Spitalului Fundeni; Duchenne Awareness Day (Ziua Mondială a Conștientizării Duchenne) – parteneriat (am oferit cazare); donare cărți pentru deschiderea unei biblioteci în satul Șinca veche, din județul Brașov; Concert caritabil de Crăciun pentru un băiețel ce suferă de o boală incurabilă (în anul 2019).
De asemenea, sprijinim asociația Ana și Copiii, cumpărând decorațiuni de Crăciun sau mărțișoare create de copii.

Ce beneficii vezi pentru un business hotelier în a fi asociat cu asemenea acțiuni? Care sunt efectele acțiunilor de CSR asupra angajaților din hotel?
La hotelul Hilton Garden Inn, unde sunt acum, mă bucur de o echipă frumoasă, empatică și generoasă. Eu îi susțin și îi încurajez să vină cu ideile lor proprii de a ajuta și de a le pune în practică. în domeniul ospitalității, succesul unui hotel vine de la echipa pe care o are în spate. însăși esența ospitalității stă într-o atitudine prietenoasă și generoasă față de oaspeți. Prin urmare, eu cred că o echipă de oameni cu un nivel ridicat de inteligență emoțională și implicare socială este o echipă care dăruiește oaspeților săi servicii de cea mai bună calitate. Iar acest lucru este demonstrat prin poziționarea în top a hotelului pe site-urile de măsurare a satisfacției oaspeților. Hotelul beneficiază în mod cert de o mai mare expunere a brandului prin asocierea cu aceste activități și transmite un semnal pozitiv de implicare socială către viitorii săi oaspeți. Angajații, colegii mei, reușesc să comunice mai bine prin aceste activități și simt că fac parte cu adevărat dintr-o echipă.
Este o situație de win-win din toate punctele de vedere, atât profesional, cât și personal. Este educație, este evoluție, este un stil de viață în final, iar eu sunt extrem de mândră și onorată să fac parte dintr-o asemenea echipă!

Ai alte planuri asemănătoare în viitorul apropiat?
Da, să adun cât mai multe „flori”! Nu, nu te gândi că este o glumă. Știi vorba aceea: „Cu o floare nu se face primăvară”? Realitatea pe care eu o trăiesc de când sunt implicată în acest proiect demonstrează contrariul, cu un singur om, se poate aduce o schimbare în bine, în viața celor mai încercați dintre noi. Deci da, acesta este proiectul meu cel mai important, îmi doresc să inspir prin exemplul propriu și să reușesc să adun în jurul meu cât mai mulți oameni generoși și calzi la suflet. Blândețea, empatia și generozitatea sunt calități pe care eu însămi le prețuiesc foarte mult și sper să le insuflu tuturor celor cu care intru în contact.

Foto deschidere interviu 2„Cu toții știm că a face bine, nu are preț”

Grațiela Badicu este directorul general al „Le Boutique Hotel Moxa“ din București, pe care îl conduce de mai bine de opt ani. De-a lungul timpului, a lucrat în diverse poziții-cheie, în hotelurile Sofitel, București, Centre Ville ApartHotel, Howard Johnson. Dincolo de funcții însă, deosebit la Grațiela este ghidarea constantă pe valori și principii, cât și determinarea organizată în a contribui la binele lumii în care trăiește.

Care sunt principalele motivații ce stau în spatele implicării tale în acțiuni de Corporate Social Responsability? Care este parcursul tău alături de Rotary Club Bucharest?
Pentru mine implicarea în acțiuni CSR a venit natural și mi-a oferit o perspectivă asupra contextelor din viața reală. Prin ajutor ai șansa să contribui la lumea în care vrei să trăiești. Indiferent de cauză, sunt oportunități de a ajuta și de a face bine în jur. Iar eu văd problemele ca și oportunități. Nu trebuie să așteptăm să se implice alte persoane, ci cred că fiecare din noi ar trebui să ne implicăm. Este o mare bucurie să poți să contribui și tu în felul tău.
Rotary Club București este primul club înființat în România, în cadrul căruia se derulează proiecte cu impact în comunitate. Printre membrii acestui club s-au numărat personalități remarcabile ale tuturor timpurilor, care ne-au creat nouă tuturor oportunitatea ca, la rândul nostru, să legăm prietenii și să ne implicăm împreună în diverse proiecte.
Suntem onorați să-i avem membrii onorifici pe excelentele sale: domnul Arthur Mattli – Ambasadorul Confederației Elvețiene în România, domnul David Saranga, Ambasadorul Statului Israel și doamna Isabel Rauscher – fostul Ambasador al Austriei la București.
Mandatul meu de președinte al Rotary Club București s-a încheiat în anul 2019, după care am avut diverse poziții în bordul clubului, spre exemplu anul viitor sunt Vicepreședinte & responsabil proiecte și parte din comisia de membership a Districtului 2241 România și Moldova, din care fac parte peste 145 de cluburi.
Am fost bucuroasă că am avut această experiență, a fost un mandat cu provocări și cu reușite, iar toate aceastea au fost posibile numai prin implicarea colegilor și prietenilor rotarieni.
în contextul actual, în care întreaga lume se confruntă cu virusul COVID-19, suntem mai puternici dacă ne susținem și acționăm responsabil în spiritual binelui pentru întreaga comunitate.

Despre ce evenimente desfășurate pe parcursul anilor, în care ai fost implicată, ne poți povesti? Care au fost beneficiile pentru comunitate?
Unul dintre proiectele inițiate de Rotary Club București a fost strângerea de fonduri în cadrul „Balul Femeii Rotariene”. Prin efortul comun al cluburilor Rotary din București și Ilfov, acest eveniment cu tradiție a avut ca scop susținerea unor proiecte umanitare. Din fondurile rezultate s-au cumpărat echipamente medicale și trusouri conținând hăinuțe și cele necesare noilor născuți din cadrul maternității Polizu și maternității din spitalul Bucur sau dotarea cu echipamente medicale de ultima generație a secției de chirurgie pediatrică a Spitalului „Grigore Alexandrescu” din București.
Acest eveniment caritabil este o recunoaștere a potențialului rotarian și un prilej de a sărbători activitatea femeilor în cadrul Rotary Internațional.
Alte strângeri de fonduri s-au desfășurat prin organizarea de momente artistice susținute chiar de colegii noștri din Rotary, fie la Ateneul Român sau la reședința Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Confederației Elveției în România.
Fondurile rezultate au susținut tinere talente în cadrul proiectului „Bursa Alexandru Moroșanu”, sub forma oferirii unei burse de studiu.
Un alt proiect de impact, este Concursul Național de Inovație Tehnică & IT „DaVinci” care se organizează atât în scopul încurajării, promovării și recunoașterii valorilor în domeniul de inovare tehnică și IT, cât și pentru a da un impuls anteprenorial tuturor elevilor din România, care își propun să facă performanță în domeniul tehnicii. Credem în potențialul tinerilor de a genera schimbări pozitive în comunitățile lor.
„Ajută un copil să meargă la școală” este un proiect destinat comunităților defavorizate din diverse județe ale țării. în fiecare an, Rotary Club București donează îmbrăcăminte, rechizite, aparate electronice și electrocasnice, familiilor nevoiașe.
Proiectul districtual „Salvați Inima unui Copil”, s-a derulat prin accesarea a două global granturi, găzduite de Rotary Club București. Astfel, s-a adus în România personal medical din SUA și Norvegia și Israel pentru a opera, alături de medici români, copii cu malformații cardiace, în cadrul spitalului „Grigore Alexandrescu” din București. Acest proiect are un singur scop: salvarea sutelor de vieți ale unor copii cu malformații cardiace, care nu ar fi avut șansa unei vieți normale.

interviu doi 3Cum îmbini activitatea de General Manager de hotel cu activitatea de voluntariat?
Chiar dacă activitatea mea de Director General al Le Boutique Hotel Moxa este una solicitantă, voluntariatul vine în completarea ei și mă ajută să mă dezvolt profesional.
Beneficiile voluntariatului sunt enorme. Conectarea cu comunitatea, dezvoltarea de noi abilități, cunoașterea de oameni noi, schimbul de experiență și gestionarea de situații diferite, toate acestea îmi sunt foarte utile în jobul meu de zi cu zi. Voluntariatul oferă posibilitatea de a practica abilități importante folosite la locul de muncă, cum ar fi munca în echipă, comunicarea, planificarea proiectelor, managementul sarcinilor și organizarea.
Voluntariatul îmi permite să fiu conectată la comunitate și să încerc să o fac mai bună.
Să dăruiești chiar și în moduri simple, să îi ajuți pe cei care au nevoie, poate oferi un sentiment de scop.

în ce măsură este implicat și businessul din ospitalitate pe care îl conduci în acțiunile tale de CSR?
îmi face plăcere să discut cu colegii mei din hotel despre proiectele pe care le derulez ca voluntar. Este o mare satisfacție că, prin puterea exemplului, poți atrage și alți parteneri de proiect.
Unul din proiectele Rotary Club București, la care și Le Boutique Hotel Moxa a aderat, a fost o invitație la joacă, adresată copiilor de la Mia’s Children și apoi un prânz, împreună.
Alături de colegii rotarieni, au participat și colegii mei din hotel și, împreună, am petrecut o zi superbă în cadrul complexului Comana.
Le Boutique Hotel Moxa le-a dăruit copiilor timp de joacă, dulciuri, fructe și sucuri.
„Haina nu îl face pe om, dar îi ține de cald”, este un proiect care s-a desfășurat în colaborare cu Rotaract București (aripa tânără a Rotary Club București) și Le Boutique Hotel Moxa. Am fost bucuroși să-i putem susține pe tinerii din Rotaract București prin a le oferi locația pentru strângerea de haine și prin implicarea colegilor mei în a se alătura donațiilor de haine și cele necesare acestui proiect, cât și în promovarea acestui proiect în industria hotelieră.
Un alt proiect în care m-am implicat alături de o echipă profesionistă a fost organizarea galei „SuperTeach”, sub umbrela „Romanian Business Liders”. Gala „SuperTech” de anul acesta a reunit peste 1000 de participanți, atât online, cât și offline, din toată țara. Evenimentul, aflat deja la a-II-a ediție, a celebrat rezultatele extraordinare obținute de profesorii comunității educaționale SuperTech și a inclus și o licitație pentru educație, în irma căreia s-au strâns peste 120.000 de euro, bani ce vor fi investiți ăn transformarea învățământului românesc.

Ce beneficii vezi pentru un business hotelier în a fi implicat în asemenea acțiuni?
Conceptul de responsabilitate socială (CSR) a evoluat și își îndreaptă grija și față de societate și comunitate în general, chiar față de mediul înconjurător.
Hotelul este implicat frecvent, susține cultura, învățământul sau alte domenii. Suportul nostru constă în oferirea unor condiții de cazare favorabile din puct de vedere financiar sau facilitarea organizării de întâlniri, în scopul proiectelor.
Implicarea unui hotel în acțiuni de binefacere sporește loialitatea clienților și aduce recunoaștere brandului, ceea ce înseamnă un avantaj într-un mediu competitiv.

Se poate spune că astfel de acțiuni sunt motivante pentru echipa hotelului?
Faci bine celorlalți și comunității, ceea ce oferă un sentiment natural de realizare. Voluntariatul crește încrederea în sine. Această activitate comună ne consolidează relațiile și este o modalitate excelentă de a ne cunoaște și mai bine și a petrece un altfel de timp împreună.
Este un sentiment foarte plăcut când, cu diferite ocazii, ne organizăm în cadrul hotelului pentru un proiect, fie cu ocazia Crăciunului sau cu orice altă ocazie. Fiecare dintre noi încercăm să atragem fie prieteni, fie chiar oaspeți, astfel încât impactul să fie cât mai mare și rezultatul pe măsură.
Faptul că avem grijă de mediul înconjurător și propagăm ideea printre clienții noștri, încurajându-i să ceară schimbarea lenjeriei sau prosoapelor doar atunci când este cu adevărat nevoie, aduce plus valoare hotelului și recunoștința oaspeților preocupați, ca și noi, de mediul înconjurător. Implicarea în aceste acțiuni este motivată de dorința reală de a crea schimbări pozitive în societate.
Cu toții știm că „a face bine”, nu are preț.

Ai proiecte de astfel de acțiuni în viitor? Când și cum îți dorești să le pui în aplicare?
Desigur! Pe lângă proiectele cu tradiție, pe care le continuăm an de an, Rotary Club București a inițiat un nou proiect: „Vedere fără Bariere”. Parteneriatul dintre Rotary Club București și ,,Asociația Nevăzătorilor din România” a început într-o perioadă dificilă, în plină pandemie, când am descoperit acești oameni calzi, primitori și extrem de talentați. Le-am fost alături și cu ajutorul partenerilor noștri, am reușit să le oferim masa de prânz pentru o anumită perioadă de timp.
Pentru a le face viața mai ușoară ne-am mobilizat și am putut să le donăm calculatoare cât și echipamente pentru dotarea a trei studiouri de înregistrări material audio pentru nevăzători.
în acest moment ne dorim să organizăm o strângere de fonduri pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor.
Un alt proiect care se va desfășura în această lună este „Crăciunul Jucăriilor” și este destinat copiilor din Centrul de Abilitare și Reabilitare Tâncăbești. Este vorba de un spectacol și strângere de fonduri din care se vor achiziționa pachete de Crăciun pentru acești copii.
Acum, în prag de sărbători, ne poartă gândul și către viitor, către un nou an care ne va readuce împreună.
îmi doresc să dezvoltăm proiecte tot mai ample și să evoluăm împreună.

Articole Recomandate

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302