“WineUp Fair in Transylvania” – de la idee la implementare
DEZVOLTAREA INDUSTRIEI VINULUI DIN ROMâNIA A SCOS LA IVEALĂ NECESITATEA ORGANIZĂRII UNOR EVENIMENTE DE PROFIL BINE CONCEPUTE, îN CARE VINUL ȘI OAMENII CARE îL PRODUC SĂ FACĂ CUNOȘTINÈšĂ CU PUBLICUL CONSUMATOR. PE O PIAÈšĂ DIN CE îN CE MAI CONCURENÈšIALĂ, PROMOVAREA A DEVENIT O ETAPĂ “SINE QUA NON” îN STRATEGIILE DE DEZVOLTARE A PRODUCĂTORILOR DE VINURI, IAR TâRGURILE DE PROFIL AU DEVENIT UN “MUST” îN AGENDA ACESTORA.
Un târg de vinuri aduce numeroase beneficii industriei vinului subliniază reprezentanții ArtVinium, cei care au pus bazele, la Cluj, a primului târg internațional de vinuri din oraș, un etalon pentru târgurile de profil naționale și nu numai. Despre conceptul ‘WineUp Fair in Transylvania’, noutățile ediției din 2016 și beneficiile pentru specialiștii horeca, ne-a povestit Ioana Bidian Micu, Managing Director ArtVinium.
Cum v-a venit ideea organizării târgului ‘WineUp Fair in Transylvania’?
Ideea ‘WineUp Fair in Transylvania’ s-a conturat în timp, nu există un moment clar în care ne-am decis că vom organiza un târg internațional de vinuri la Cluj. Ca participant activ la diverse târguri din străinătate și din țară, atât ca simplu vizitator cât și ca producător, am dobândit o experiență vastă în a înțelege astfel de evenimente de profil și, pe măsură ce creștea nivelul de experiență, pe atât creștea și un soi de frustrare. Când ești pasionat de ceva, când știi că ceea ce produci are o calitate validată la standarde internaționale, când vrei cu toată forța să promovezi ceva în care crezi, frustrarea e cu atât mai mare cu cât nu ai parte de o platformă care să îți ofere vizibilitate suficientă, coerență strategică.
în România, lucrurile au stagnat multă vreme în acest sens, existau târguri de vin, dar nivelul la care erau organizate nu corespundeau cu tendințele din piețele internaționale. între timp, vinurile românești au devenit din ce în ce mai calitative, atenția producătorilor pentru vinuri premium a crescut, astfel că simțeam pregnant că se impunea organizarea unui altfel de târg, unul care să se apropie din punct de vedere al profesionalismului și eleganței cu ceea ce știam că poate reprezenta imaginea României, atât la noi cât și pentru străinătate. Așa a început să existe ‘WineUp Fair in Transylvania’, mai întâi ca vis, pe urmă ca un concept integrat, iar anul trecut și-a conturat realitatea. Anul acesta creștem ideea.
De ce ați ales Clujul?
Am avut încredere de la bun început în Transilvania că poate găzdui cu succes un eveniment precum WineUp Fair. Ba mai mult, știam că tocmai locația Clujului va însemna un mare plus pentru conceptul nostru. Cluj și, în general, Transilvania reprezintă o piață extrem de dinamică pentru cultura vinului. Numărul de persoane care accesează evenimente legate de vin este din ce în ce mai mare, apetitul de cunoaștere în domeniul gastronomiei și vinului este în creștere încă din 2008. Există extrem de multe locații și restaurante, chiar și cluburi de vin în care pasionații de vin se întâlnesc periodic, cu un punct central de discuții și socializare bine definit: vinul. în jurul acestei idei de socializare cu vin se formează la Cluj comunități închegate, speciale, iar acest fapt se constituie într-un avantaj clar pentru WineUp Fair in Transylvania.
în ce constă conceptul și care este scopul târgului?
WineUp Fair in Transylvania este un târg concept. Ne-am dorit să oferim un cadru adecvat de prezentare și interacțiune care să atingă un anumit nivel de eleganță și profesionalism. E foarte important pentru noi și pentru expozanți ca elementul esențial în târg să fie calitatea vinului, să primeze înainte de orice. Târgul nu este unul de dimensiuni foarte mari, ci este mai mult un model de târg care aduce în atenția publicului calitatea vinurilor; de aici transpare și dorința noastră de a ne selecta producătorii și vinurile participante în târg.
WineUp se constituie și ca o platformă de educare pentru publicul larg, pentru producători și operatorii HoReCa. Pe durata celor 3 zile organizăm masterclass-uri cu profesioniști recunoscuți la nivel național și internațional, care aduc un plus de informare și prezentare.
O altă parte o constituie cinele gastronomice – un concept care se regăsește sub titulatura ‘WineUp in the City’: în fiecare seară, după târg, în multe locații clujene se va desfășura minim un eveniment marca WineUp, pentru a oferi vizitatorilor noștri ocazia să trăiască o experiență completă de gastronomie, degustare, socializare, networking.
Ce aduce nou ediția din 2016 și de ce ar trebui să fie un “Must” participarea la ediția din acest an?La prima ediție am inovat: de la designul târgului, la cursuri, masterclass-uri, conceptul ‘WineUp in the City’, până la WineBook – aplicația cu care puteai să-ți notezi vinurile favorite din târg. Anul acesta mergem pe aceeași structură gândită anul trecut, dar la care vom îmbunătăți aspecte legate de funcționalitate, comunicare, acces și promovare.
Anul acesta vom introduce o parte nouă și importantă în conceptul nostru de târg. Pentru că dorim să participăm activ la maturizarea pieței vinului, vom avea o secțiune specială: ‘WineUp Official Selection’, o degustare de vinuri supusă jurizării unui grup de specialiști recunoscuți iÌ‚n industria vinului la nivel internațional și național. Ce ne dorim este obținerea unui feedback din partea juriului, adresat fiecărui producător în parte, un feedback care să se materializeze atât prin punctele acordate vinurilor, cât și printr-o apreciere argumentată, transmisă direct fiecărui producător, exclusiv pentru vinurile lui înscrise. în ultima zi a târgului, mai precis duminică, vom organiza pentru vizitatori degustarea selecției oficiale WineUp.
Continuăm, de asemenea, cu dorința noastră de a ne implica în educarea publicului iubitor de gastronomie și vinuri. Vom găzdui o serie de masterclass-uri susținute de specialiști în domeniu, Master of Wine, Master Sommelier, masterclass-uri care se adresează în egală măsură producătorilor, specialiștilor, dar și publicului larg.
Nu în ultimul rând, producătorii deja înscriși și-au anunțat un portofoliu cel puțin interesant, cu vinuri din 2015 prezentate în premieră, cu ediții speciale care nu pot fi ratate.
Pentru reprezentanții HoReCa participarea la târgurile de profil le oferă posibilitatea de a-și concepe și scrie meniurile de vin în concordanță cu noile trenduri și vinuri apărute, iar prezența la masterclass-uri le oferă o nouă perspectivă, o alternativă de abordare a business-ului cât mai aproape de nevoile consumatorilor și de calitatea produselor.
Ce obiective aveți pentru ediția din acest an?
Principalul nostru obiectiv în 2016 este de a crește atât vizibilitatea târgului cât și a producătorilor și a vinurilor la nivel național și internațional, în acest sens conturăm un grup puternic de vizitatori specialiști care să se implice direct în evenimentele organizate la Cluj.
Sperăm ca subiectele prezentate în cadrul masterclassurilor de către Master of Wine, Master Sommelier și specialiști în domeniu să atragă participarea în număr cât mai mare a vizitatorilor. Noi ne-am asigurat că apetitul pentru experiențe noi, informații variate precum și ultimele tendințe în domeniu vor fi satisfăcute pe deplin în cadrul târgului și a evenimentelor conexe. Mizăm pe interesul participanților de a le descoperi.