10 modalități de a atrage clienții în localul tău

După “lupte seculare care au durat mai multe luni”, ți-ai văzut „visul cu ochii”: ți-ai deschis propriul restaurant, cafenea sau ceainărie, pe Lipscani sau într-o zonă cât mai aglomerată, ca să atragi cât mai mulți clienți. Imediat după deschiderea firmei, ai pregătit o petrecere de lansare (100 de invitaţi au mâncat şi au băut pe socoteala ta; dar a doua zi niciunul n-a mai dat pe acolo).

Apoi, aşa cum ai auzit de la alţii, ai scos „bani de la ciorap” şi ai pregătit câteva mii de pliante (fluturaşi), pe care le-ai împrăştiat după cum „te-a tăiat capul”: prin cutii poştale, în clădiri de birou, la intersecţii etc. Te-ai uitat la ce face concurența și ai decis să angajezi 2-3 hostese care “să tragă clienții de mânecă” și să-i aducă în “cârciuma” ta. Rezultatele încă se lasă așteptate...

Dacă ai un restaurant de cel puțin un an și încă “te uiți cu jind” la vecinul tău care are clienți, iar tu nu ai, probabil că ai făcut greșeli în trecut care ți-au afectat imaginea pe termen lung. Dacă le cunoști, le poți repara în viitor.

De aceea, am făcut o selecție a principalelor activități pe care le poți face pentru a-ți îmbunătăți imaginea și pentru a-ți atrage clienți. Însă, nu te aștepta să ai rezultate imediat! Dacă ți-ai creat o imagine negativă în 3 ani, nu te aștepta să o îmbunătățești în 3 luni!

clientiinrestaurante

1. Află cum te văd ceilalți!

Chiar dacă tu ai o părere foarte bună despre afacerea ta și serviciile pe care le oferi, s-ar putea să fii singurul cu această opinie! Dacă nu-ți permiți să plătești o agenție de comunicare pentru o analiză amănunțită, caută pe Internet tot ce s-a scris despre tine și compania ta (recenzii, articole etc.). Fii sincer și “nu-ți fura singur căciula”! Dacă din această “cercetare” reiese că restaurantul tău este văzut drept ”o cârciumă dubioasă, cu mizerie, prețuri exagerate și mâncare proastă”, închide-l! Sună drastic dar s-ar putea ca prețul pentru îmbunătățirea imaginii să fie mult mai mare decât dacă deschizi un restaurant nou!

2. Cunoaște-ți concurența REALĂ!

În primul rând, trebuie să-ți cunoști bine concurența și să ai grijă cu cine te compari. Dacă localul tău vinde mici și bere la halbă, nu te poți compara cu „Continentalul”. Chiar dacă sunteți “vecini”, nu aveți nici același public, nici aceeași categorie de preț, nici aceleași preparate.

3. Află cine sunt clienții tăi potențiali, ce interese au, unde îi găsești... chiar și când iau salariul!

Uită de sintagma “toți sunt clienții noștri!”! Este „păguboasă” și nerealistă! Oamenii au interese și păreri diferite, de aceea este mai important să identifici exact ceea ce-l caracterizează pe clientul tău (educație, venit, program de muncă, situație familială etc.). Cu cât ști mai multe lucruri despre clienții tăi, cu atât îi poți atrage mai ușor în restaurant!

4. ... Și oferă-le ceea ce-și doresc!

Dacă ți-ai deschis un restaurant în Militari, ce crezi că și-ar dori să cumpere clienții din acea zonă? Caviar și șampanie? Sau ceafă de porc la grătar și pizza? Creează 'Meniul zilei' dacă ești amplasat lângă clădiri de birouri sau 'Happy Hour', seara, dacă ești într-un cartier de blocuri!

5. Diminuează pagubele create de critici!

Companiile mari investesc foarte mult în ceea ce se numește “Client Service” și tot nu pot evita în totalitate efectul criticilor. Însă, dacă imaginea unei companii mari nu este afectată de 10 recenzii negative, când este vorba despre o companie mică situația se schimbă. Încearcă să-i contactezi pe toți cei care au fost nemulțumiți de serviciile tale și să le oferi servicii compensatorii. Dacă un client și-a înfrânt “comoditatea” și a scris o recenzie negativă, înseamnă că ai realmente o problemă care poate crește dacă nu o rezolvi la timp!

feedbackrestaurante

6. Încurajează criticile față-n față, în detrimentul celor online!

Când oferi servicii, vor exista mereu nemulțumiți! Însă este preferabil ca un client nemulțumit să-ți spună “verde-n față” ceea ce l-a deranjat, ca să ai ocazia să-l „potolești” pe loc, decât să-ți apară, ulterior, zeci de recenzii negative pe Internet.

7. Evită produsele controversate sau cu o imagine negativă!

Nu vinde produse care atentează la imaginea națională sau care au o imagine negativă, indiferent cât de mult ți-ar plăcea! Oamenii sunt ființe emoționale și îți vor asocia restaurantul cu produsul negativ astfel că nu-ți vor mai călca pragul! Pune accentul pe produse de calitate care trezesc sentimentul de mândrie națională și care au câștigat premii internaționale!

8. Mare atenție la calitatea și cantitatea mâncării!

În România, cei mai mulți dintre clienți își doresc mâncare bună și proaspătă, la cantități mari și prețuri mici! Respectă această condiție și vei avea permanent clienți mulțumiți care vor trece cu vederea alte „lipsuri” inerente începutului!

9. Fii atent la atitudinea personalului angajat față de clienți!

În majoritatea companiilor, personalul angajat este „modelat” după „chipul și asemănarea” managerului sau proprietarului! În restaurante și cafenele acest aspect este mai vizibil decât în alte companii și poate atrage sau îndepărta clienții. Dacă ospătarii tăi se poartă nepoliticos sau agresiv cu clienții, trântesc lucruri și fac gălăgie, fără pic de considerație pentru clienți, s-ar putea să fi preluat această atitudine de la tine!

10. Creează-ți așteptări realiste în legătură cu restaurantul!

Dacă te aștepți “să-ți scoți investiția în restaurant” într-un 1 an sau să te îmbogățești, ai o mare problemă! În cel mai fericit caz, în 6 luni poți ajunge să-ți acoperi costurile de zi cu zi ale restaurantului (salarii, furnizori, chirie, taxe la stat etc.). Dacă ai făcut totul „ca la carte” poți „ieși pe profit” după un an de zile, dar nici vorbă să-ți acoperi investiția inițială într-un timp atât de scurt (pentru asta ai avea nevoie de un flux impresionant și permanent de clienți, încă de la deschidere).

Articol scris de Gelu-Marian Jilavu, New Business Director & Consultant Business - Russenart Communications, în ediția 87 a revistei Horeca România.

Cu o experiență de peste 15 ani în comunicare, Gelu-Marian Jilavu este New Business Director la Russenart Communications. Specializat în consultanța de business și în comunicarea pentru sectorul horeca, lucrează de 10 ani în acest domeniu, promovând până în prezent zeci de restaurante, baruri și cafenele.

Pentru a citi revista integrală intrați AICI.


1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok