Veniturile si cheltuielile din Romania in 2009
Veniturile si cheltuielile din Romania in 2009
Cel mai recent raport Euromonitor sustine ca Romania este o tara relativ saraca, iar in ceea ce priveste cresterea veniturilor si cheltuielile consumatorilor acestea sunt moderate. Cu toate acestea tara noastra are o clasa de mijloc mare si in crestere, pe care jucatorii din piata trebuie sa se concentreze. Cu toate ca per total cheltuielile consumatorilor au scazut considerabil in 2009, s-a constat o tendinta de crestere a cheltuielilor pentru sanatate si in sectorul transporturilor estimata pentru perioada 2009-2020. De asemenea raporul Euromonitor remarca o diferenta majora intre cheltuielile consumatorilor din capitala si cei din mediul rural.
Romania este considerata o piata mare si in continua expansiune. Potrivit datelor Euromonitor International, venitul anual al Romaniei a stagnat la 91,3 miliarde de dolari in 2009. Ţara noastra a inregistrat cel de-al patrulea mare venit disponibil dintre tarile Europei de Est, in urma Rusiei (743,6 miliarde dolari), Poloniei (266,3 miliarde dolari) si Cehiei (103,2 miliarde dolari). Romania a fost lovita de criza economica din perioada 2008-2009, venitul per capita a scazut cu 11,1% in 2009 fata de 2008, in timp ce cheltuielile de consum per capita au scazut cu 12,7%. Dezvoltarea pe termen lung a tarii noastre este constransa de micsorarea si imbatranirea rapida a populatiei, cat si a cresterii economice lente si inconsistente, se mai precizeaza in raport.
Populatia cu varste cuprinse intre 30 si 34 de ani, formata din tineri profesionisti, s-a bucurat de cele mai mari venituri medii brute in anul 2009. Capitala si zonele limitrofe au cunoscut cea mai mare crestere a cheltuielior din intreaga tara in 2009. Continua sa existe diferente sociale si economice considerabile intre capitala si mediul rural in care traieste o mare parte a populatiei tarii. Tot in 2009, 30% din cele mai bogate familii din Romania au generat jumatate din totalul cheltuielilor cu imbracamintea si incaltamintea, transportul, comunicatiile, calatoriile de placere, educatia, hoteluri si catering, precizeaza raportul Euromonitor.