Raport asupra turismului sibian din ultimii 10 ani
Sibiul este singurul oraș din România care beneficiază de un raport asupra fenomenului turistic din ultimii 10 ani. Studiul a fost dat publicității pe 6 mai, în cadrul unei conferințe de presă, și a fost condus începând din 2001 și până în prezent, de Asociația ATLAS – European Association for Leisure and Tourism Studies, în colaborare cu Universitatea Lucian Blaga din Sibiu și Primăria din Sibiu.
Peste 45 de milioane de euro au cheltuit turiștii în Sibiu, în 2010
Conform raportului „Zece ani de dezvoltare culturală în Sibiu: Capitala Culturală Europeană și după ea”, turiștii care au vizitat orașul Sibiu anul trecut au cheltuit 47,6 milioane de euro, cheltuielile efectuate de turiști în Sibiu fiind în creștere de la an la an. În 2007 – anul în care Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană – suma totală cheltuită de turiști era de 34.1 milioane de euro.
„Mai este de lucru la calitatea serviciilor turistice”
Deși creșterea este notabilă, primarul Sibiului Klaus Johannis este de părere că mai sunt multe de făcut în ceea ce privește calitatea serviciilor turistice. „Noi ne străduim demult să transformăm Sibiul într-o destinație turistică cu un profil cultural de foarte bună calitate. Capitala Culturală Europeană a fost proiectul cel mai important, care ne-a permis creșterea vizibilității Sibiului și atragerea unui număr important de turiști care au fost interesați de locația Sibiu și de evenimentele culturale. Am continuat și continuăm (…) O problemă pe care am avut-o de la început, pe care am cunoscut-o și pe care nu am rezolvat-o, este calitatea serviciilor turistice. Ne descurcăm așa, la limita decentului. Dar atunci când aștepți musafiri care se încadrează în marja turismului cultural, atunci trebuie să fii efectiv pregătit, să îi primești la un alt nivel decât la nivelul unei petreceri cu grătar. Acolo stăm foarte bine – la petreceri unde facem grătar și mici, acolo suntem imbatabili, tot restul poate fi îmbunătățit considerabil, de la condiții de cazare, la modul în care este tratat turistul, la modul în care este servit. Pe Bălcescu dacă se așează undeva pe o terasă, orașul este frumos, umbreluța la fel, berea după cum și-o comandă, dar restul lasă mult de dorit. Și aici trebuie să intervenim conștient și activ”, a declarat Klaus Johannis, la conferința de lansare a studiului.
Numărul locurilor de cazare în continuă creștere
Numărul locurilor de cazare din județul Sibiu a crescut de la 5.183 de locuri, în 2001, la 6538 de locuri, în 2010.
Studiul arată că pentru turiștii străini care vizitează Sibiul, vacanțele culturale și vacanțele de touring sunt deosebit de importante. Peste 30% din turiștii străini au venit în 2010 în Sibiu pentru turismul cultural, comparativ cu 23% în anul 2009. „Acest fapt confirmă rezultatele primului studiu care indicau Sibiul ca o destinație turistică culturală și de evenimente cu o tot mai mare importanță pentru turiștii străini”, se arată în raport.
Cei mai mulți turiști au venit, conform studiului, din Germania (40,2 %), pe următoarele locuri situându-se Italia, Franța, Spania, Marea Britanie și Austria, cu procente de sub 10%.
În ceea ce privește calitatea vizitei în Sibiu, aceasta se menține la un nivel bun, la 8.5 pe o scară de la 1 la 10. Vârful indicat de turiști ca și calitate a vizitei a fost anul 2008 și 2009 când turiștii au indicat o notă peste 9.
Studiul a fost condus începând din 2001, folosindu-se chestionarul și metodologia ATLAS care este folosită cu succes în țările europene pentru a arăta dezvoltarea în aceste domenii.
Raportul se bazează pe cercetările regulate printre vizitatorii Sibiului, pe datele statistice privind fluxurile de turiști, pe interviuri și pe bazele de date ale ATLAS. S-au avut în vedere profilul vizitatorului la Sibiu, sursele de informare, calitatea vizitei, impactul economic, impactul privind imaginea Sibiului și impactul asupra actorilor locali.