Ce aduce 2012 pentru industria ospitalităţii din România?
Investițiile în piața hotelieră românească au crescut în 2011, anul în curs aducând 12 inaugurări de hoteluri (de două ori mai multe ca în 2010), valoarea investițiilor ridicându-se la peste 89 milioane euro, iar pentru anul 2012 se anunță 20 de proiecte hoteliere noi, în valoare totală de aproximativ 130 milioane euro, a declarat Lucian Marinescu – Senior Associate Trend Hospitality, în cadrul celui mai mare eveniment dedicat industriei ospitalității organizat în România, Hospitality Trends Bucharest, care a avut loc pe 15 noiembrie la București.
Lideri din industria ospitalității din întreaga lume care au fost prezenți la conferință au analizat evoluția industriei ospitalității la nivel european în ultimii ani, evenimentele care au schimbat radical industria ospitalității (apariția social media, ecommerce, noile tehnologii etc) și au trasat trendurile în industria ospitalității pentru anul care vine. Sloganul sub care s-a desfășurat conferința a fost sugestiv: „Lumea se schimbă. Noi ne schimbăm?”, subliniind necesitatea ieșirii din paradigme și a inovării în Ospitalitate.
Revenind la piața hotelieră din România, numărul hotelurilor a ajuns la 1245 anul acesta, oferta crescând doar cu 1% față de 2010. Cele mai multe hoteluri din România (75%) sunt de 2 și 3 stele. Însă orașele din România duc lipsă de hotelurile de tip buget (un segment de hoteluri aflat în trend în toată lumea). Lanțul Hilton Worldwide a intuit foarte bine această nevoie de pe piața românească și va deschide în 2012 patru hoteluri în țara noastră (unul în București și 3 în țară), dintre care: 2 Hampton by Hilton și 2 DoubleTree by Hilton, ne-a declarat Adela Cristea, Development Director Europe & Africa la Hilton Worldwide. În prezent Hilton are în țara noastră 3 hoteluri deschise și 7 în curs de dezvoltare, aflate în diferite faze. Adela Cristea ne-a mai declarat că în strategia pe termen mediu și lung a lanțului Hilton se află și un hotel de lux Waldorf Astoria în București. În 2013 Hilton va deschide încă un hotel Hampton la Brașov, construcția acestuia începând în primăvara anului viitor.
În ceea ce privește prezența brandurilor internaționale în țara noastră, aceasta este destul de mică: doar 7.5% din camerele de hotel existente în România sunt afilitate la o rețea hotelieră internațională. Cel mai bine reprezentat grup hotelier internațional în țara noastră este Wyndham Hotel Group, care are 1681 de camere în 10 hoteluri, în România.
Trendurile în industria ospitalității
Jeffrey Scott, Managing Consultant la PKF hotelexperts a identificat 10 trenduri din industria ospitalității în 2011: dezvoltarea hotelurilor de tip buget, care necesită investiții reduse și care au anticipat așteptările clienților din zilele noastre, precum valoarea pentru bani, dar și dezvoltarea hotelurilor de tip boutique, hoteluri care pun accent pe design, unicitate și pe servicii personalizate (chiar și marile lanțuri hoteliere au atacat această piață, precum Marriott, cu brandurile Edition și Bvlgari, Starwood, cu brandul W sau Rezidor, cu brandul Missoni). Alte trenduri menționate de Jeffrey Scott sunt comerțul online (ecommerce), care a schimbat radical funcționarea industriei ospitalității în ultimii ani, influența rețelelor de socializare online, sustenabilitatea, noile tehnologii și nu în ultimul rând prezența unor proiecte hoteliere rezonabile, unul din efectele pozitive ale crizei.
Becky Fisher – Global Client Relations Manager la Bare International a atras atenția hotelierilor despre importanța angajaților din propria unitate pentru succesul afacerii. Pentru a avea un client mulțumit, trebuie mai întâi să aveți angajați mulțumiți. Dacă dumneavoastră nu vă pasă de ei, lor de ce le-ar păsa de clienții afacerii dumneavoastre? Becky Fisher a declarat că 91% dintre clienții care pleacă supărați de la un hotel nu se vor întoace niciodată, 96% nu vă vor spune motivul, însă 80% se vor reîntoarce dacă problema lor este tratată corect de angajații hotelului…
Revenind la tematica conferinței „The World is Changing. Are WE?”, aceasta provoacă fiecare operator din industria ospitalității să își ridice o întrebare: Cum v-ați adaptat afacerea la schimbările din lumea înconjurătoare? Sunteți deschiși schimbării?
Conferința a fost organizată de Trend Hospitality Consulting&Managament în parteneriat cu INTEHL – Institute of Innovation and Entrepreneurship of Ecole hoteliere de Lausanne, sub patronajul Ministerului Dezvoltarii Regionale și Turismului.