Piaţa hotelieră din Praga, în plină ascensiune
Industria hotelieră din Praga, capitala Cehiei, și-a revenit spectaculos din criză, potrivit unei analize realizate de HVS. Peste 5 milioane de sosiri turistice și 13,2 milioane de înnoptări s-au înregistrat anul trecut în Praga, ceea ce înseamnă o creștere de 8%, respectiv 9%, comparativ cu anul 2010. Turiștii străini au totalizat 86% din totalul sosirilor înregistrate în Praga și 90% din totalul înnoptărilor.
2011 a fost al doilea an de creștere pentru industria turistică din Praga, după izbucnirea crizei economice. Astfel, după 2 ani de scădere (2008 și 2009), numărul înnoptărilor în unitățile de cazare a crescut cu 8% în 2010, și cu încă 9% în 2011. Principalele piețe sursă pentru Praga sunt Germania (care a reprezentat 15% din totalul sosirilor turistice internaționale din Praga în 2011), Rusia (9% din totalul sosirilor) și Marea Britanie (6%).
Datele pentru perioada februarie 2011 – februarie 2012 indică faptul că piața hotelieră din Praga și-a revenit din criza economică, gradul de ocupare și tariful mediu zilnic crescând deopotrivă. Ca un rezultat, și RevPAR-ul a crescut, atât în euro cât și în moneda națională. Astfel, gradul de ocupare a crescut în 2011 cu 7,7%, după ce și în 2010 acesta a înregistrat o creștere de 9,5, iar veniturile pe cameră disponibilă (RevPAR) au crescut cu 8% anul trecut. Și primele 2 luni ale acestui an au adus creșteri în industria hotelieră.
Potrivit Institutului Național de Statistică din Cehia, Praga are 401 hoteluri, care acoperă toate categoriile, de la hotelurile economice la hotelurile de lux. Majoritatea hotelurilor din capitala Cehiei sunt de 3 și 4 stele, acestea totalizând, împreună, 88% din totalul ofertei. În ceea ce privește hotelurile de 5 stele, în Praga există 37 de astfel de hoteluri, care reprezintă 9% din totalul ofertei.
Potrivit HVS, datorită istoriei sale bogate și a poziției centrale din Europa, Praga este atât o destinație MICE cât și o destinație leisure, lucru care crează o piață echilibrată din punctul de vedere al cererii. Praga beneficiază și de o serie de festivaluri și evenimente în perioada primăvară-vară, care impulsionează turismul. Cea mai bună perioadă din punctul de vedere al ocupării hotelurilor este aprilie ” octombrie, când gradul de ocupare depășește 75%.
Aeroportul Ruzyne din Praga a înregistrat creșteri spectaculoase în ultimii 10 ani. Numărul sosirilor a crescut de la 6 milioane, în 2001, la aproape 11,8 milioane în 2011.