Veniturile din turismul românesc au scăzut cu 16% în ultimii 4 ani
Veniturile industriei turistice din România s-au redus cu 16% în ultimii 4 ani, până la aproximativ 1,5 miliarde de euro în 2011, potrivit unui studiu efectuat recent de PwC România. Scăderea a fost cauzată în principal de reducerea numărului de turiști străini și a cheltuielilor acestora, de la peste 750 de milioane euro în 2008 la mai puțin de 600 milioane euro în 2011. Turiștii autohtoni și-au redus de asemenea cheltuielile, însă scăderea a fost mai mică, de 11%, de la 1,01 miliarde euro la 900 milioane euro. În ultimii patru ani, rata medie anuală de creștere a industriei turistice locale a fost negativă, respectiv -5,7%.
„Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a țărilor central și est-europene, Polonia, Slovacia și România fiind piețele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au văzut astfel nevoiți să-și reducă cheltuielile pentru vacanțe. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbări în comportamentul consumatorilor a fost cel al vacanțelor în străinătate, turiștii români reducându-și cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane de euro în 2008 la 310 milioane euro în 2011”, a declarat Andrei Crețu, Manager, Servicii de Consultanță pentru Management, PwC România, unul dintre autorii studiului.
Același studiu indică și faptul că industria turistică din România a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, dacă se adaugă și contribuțiile indirecte și cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de EUR la PIB-ul României. Chiar și așa, sectorul turistic românesc are o contribuție redusă la PIB în comparație cu alte țări din regiune (în Bulgaria turismul reprezintă 3,6% din PIB, în Ungaria 4%, iar în Republica Cehă 2,8%).
„Deși sectorul turistic al României are un potențial real de creștere, infrastructura de transport și cea hotelieră inadecvată împiedică dezvoltarea acestuia. De asemenea, sectorul resimte lipsa unui număr suficient de personal calificat în domeniu (bucătari, ospătari, cameriste etc.), în principal ca urmare a faptului că mulți dintre românii cu astfel de calificări au preferat să lucreze în străinătate, în vreme ce școlile și liceele profesionale nu furnizează suficienți absolvenți cu pregătirea necesară”, a adăugat Andrei Crețu, care a remarcat de asemenea că intensificarea competiției așteptată în acest domeniu va duce la o îmbunătățire a calității serviciilor turistice.
Raportul arată totodată și că România are una dintre cele mai scăzute rate de ocupare hotelieră din Europa, de doar 26%, în vreme hotelurile din București au un grad de ocupare mai mult decât dublu (62%). Cu toate acestea, veniturile pe cameră disponibilă (REVpar) au scăzut chiar și în București în ultimii patru ani. În afară de recesiune, creșterea ofertei hoteliere din București este de asemenea responsabilă de deteriorarea indicatorului REVpar.
„Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar România trebuie să-și pună lucrurile la punct pentru a atrage un număr mai mare de turiști străini. Acest lucru nu va fi ușor, având în vedere că țările din regiune investesc masiv în dezvoltarea industriilor lor turistice. România ar putea utiliza o strategie de marketing diferită, promovându-se drept o țară încă neafectată de efectele secundare ale turismului de masă, poziționându-se drept o destinație de aventură pentru turiștii interesați să se abată de la traseele aglomerate” a concluzionat Andrei Crețu.