ANAT cere schimbarea legislaţiei referitoare la protecţia pasagerilor
Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) lansează un apel public către autoritățile competente să acționeze de urgență în scopul conceperii unui sistem obligatoriu pentru a proteja pasagerii împotriva falimentelor companiilor aeriene.
„Au trecut 6 luni de la falimentul companiilor aeriene Spanair și Malev și pasagerilor nu le-au fost încă rambursați banii pentru biletele de avion nefolosite; ANAT dezavuează public acest mod de lucru care generează lipsa de protecție a pasagerilor împotriva companiilor aeriene ce dau faliment.”, se arată în comunicatul de presă emis de ANAT. Cele 2 companii aeriene europene au încetat zborurile la începutul acestui an, lăsând mulți pasageri cu bilete de valoare nefolosite.
„Pe acest fond, agențiile de turism acreditate IATA sunt încă în așteptarea rambursării biletelor nefolosite ale clienților, ele deținând în relația cu pasagerul doar calitatea de intermediar. IATA este organizația care deține sumele încasate de la agențiile de voiaj și se află în acest moment în negociere cu lichidatorii celor două companii aeriene, obiectivul acestei negocieri fiind acela de a se ajunge la un proces de rambursare consensual. În ciuda acestui demers, nu s-a obținut niciun acord sau garanție că sumele de bani remise de către agențiile de turism vor fi alocate de lichidator pentru restituire către clienți! Din informațiile primite de la membrii ANAT se estimează că suma bilelelor Malev, achitate de agențiile acreditate IATA și neutilizate de pasageri, este de circa 550 mii euro.”, se mai precizează în comunicat.
ANAT și ECTAA au cerut în mod repetat introducerea asigurării obligatorii contra falimentului companiilor aeriene în spațiul UE, mărturie fiind numeroasele adrese formulate către europarlamentari, acțiune care nu s-a soldat cu niciun câștig de cauză până în prezent. „Ne exprimăm îngrijorarea că în climatul economic actual slab, pasagerii sunt expuși unui risc ridicat în fața acestor falimente și dorim să evităm ca acest lucru să se întâmple!”, declară reprezentanții ANAT.
„În condițiile în care agențiile de turism nu pot funcționa legal fără asigurare de insolvență și faliment, în mod similar și companiile de zbor trebuie să-și desfășoare activitatea respectând drepturile pasagerilor. În consecință, ANAT este în deplin acord cu ECTAA și lansează un apel public către autoritățile competente și legiuitorii europeni să acționeze de urgență în sensul conceperii unui sistem obligatoriu pentru a proteja pasagerii împotriva falimentelor companiilor aeriene„.