Rezultatele sezonului estival 2014
Peste 50% din vânzările prin agenții de turism se fac pentru Mamaia și Năvodari, dar vânzările pentru stațiunile din zona Eforiilor și Mangalia și-au reluat trendul de creștere, se arată într-un comunicat al Agenției Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) referitor la rezultatele sezonului estival 2014.
Topul stațiunilor de pe litoral, în funcție de vânzările prin agenții de turism, arată astfel: Mamaia/Năvodari, Eforie Nord, Saturn, Neptun, Jupiter, Venus, Olimp, Mangalia, Costinești, Cap Aurora, Eforie Sud. Per total, creșterea de vânzări prin agenții de turism a fost de 2%.
De altfel, din totalul vânzărilor prin agenții pe destinații interne, litoralul reprezintă circa 79%, iar celelalte destinații reprezintă 21% din vânzări.
Valoarea medie a pachetului per turist a fost de 599 de lei pe litoral, în creștere cu 2% față de vara 2013, în timp ce valoarea medie a pachetului per turist în restul destinațiilor a fost de 621 de lei, în creștere cu 3% față de anul trecut.
Pe stațiuni, valoarea pachetului mediu per turist a fost de 720 de lei în Mamaia, 567 de lei în Eforie Nord, 499 de lei în Olimp, 486 de lei în Saturn, 481 de lei în Venus, 462 de lei în Jupiter, 449 de lei în Cap Aurora, 426 de lei în Costinești, 417 lei în Neptun și de 311 lei în Eforie Sud.
Evoluția vânzărilor pe stațiuni prin agenții de turism în anul 2014, față de 2013, arată astfel: Mamaia – staționar, Eforie Nord – staționar, Saturn – plus 11%, Neptun – plus 16%, Jupiter – plus 2%, Venus – plus 25%, Olimp – minus 10%, Mangalia – plus 6%, Costinești – minus 25%, Cap Aurora – plus 7%, Eforie Sud – plus 20%. Stațiunile din zona Eforii și Mangalia au înregistrat împreună creșteri de 7% la vânzările prin agenții de turism.
În continuare, peste 50% din vânzările prin agenții de turism se fac pentru Mamaia și Năvodari, dar este pentru prima dată în ultimii trei ani când vânzările pentru stațiunile din zona Eforie – Mangalia își reiau trendul pozitiv de creștere.
„Anul 2014 a adus cu el o sensibilitate mărită a turiștilor pentru raportul preț-calitate, cu o orientare preponderentă către criteriul preț. Iată de ce stațiunile de pe Litoralul Verde (zona Eforiilor si a Mangaliei), acelea în care se fac vizibile investiții în infrastructura locală și, mai ales, investiții hoteliere și în care prețurile sunt sensibil mai mici decât în Mamaia, au început să aibă creșteri de vânzări mai importante. Și, deși acestea sunt încă departe de a concura cu Mamaia/Năvodari, fiecare în parte, împreună și cu o susținere a unei dezvoltări sustenabile, axată mai mult pe ceea ce pot aduce ele nou în peisajul turistic de litoral al României, pot redeveni o destinație turistică de forță. Infrastructura, spații verzi, parcuri, promenade, locuri de joacă pentru copii, siguranța turiștilor, liniștea vacanțelor pentru familiile cu copii, clădiri mai puține și mai frumoase, logică în amenajarea stațiunilor și susținerea bazelor de cură balneară, tratament și spa, acestea sunt valorile pe care Litoralul Verde trebuie să și le asume!„, declară Lucia Nora Morariu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.
Programele speciale menite să susțină vânzările pentru destinațiile interne, între care și litoralul românesc, promovate de ANAT împreună cu partenerii FPTR și Asociația de Promovare Litoral-Delta Dunării, au înregistrat creșteri după cum urmează: Înscrieri Timpurii – creștere 7% și cumulează 20% din vânzări, Zile Gratuite de Vacanță – 20% creștere, dar cumulează încă numai 5% din vânzari, Litoralul pentru Toți – creștere 10% și reprezintă 3% din vânzări. Serviciile tip all inclusive vândute pe litoral prin agenții au înregistrat o creștere de 20%.
Studiul ANAT a fost realizat pe baza unui sondaj realizat la nivelul a peste 50.000 turiști care au călătorit prin intermediul unor turoperatori specializați în turismul intern, turoperatori care derulează vânzări clasice și vânzări prin mediul online.