Aeroportul Iași inițiază dezvoltarea unui cluster de turism
Aeroportul Iași a invitat organizații și instituții cu activitate și atribuții în turism, în vederea realizării unei colaborări în cadrul unui CLUSTER, pentru ca în final eforturile comune să accelereze dezvoltarea turismului în Iași.
Turismul este un vehicul important pentru dezvoltarea locală și regională și o industrie cu o mare diversitate în termeni de sectoare pe care le include (hoteluri, restaurante, transporturi, servicii turistice, shopping, cultură etc.), se arată într-un comunicat.
O primă întâlnire, de inițiere a clusterului de turism, este programată în data de 22 martie, de la ora 10:00, în Sala Mozart a Complexului Palas.
“Investițiile privind modernizarea Aeroportului din Iași creează premisele unei clusterizări, aeroportul fiind principala cale de acces internațional, în lipsa unei infrastructuri rutiere și feroviare la standarde europene. Dezvoltarea aerogării ieșene este una spectaculoasă (în 2012 exista o singură cursă externă, iar în prezent sunt 16 curse, urmând a se lansa noi rute în curând), cu o creștere a traficului peste așteptări (381.000 de pasageri în 2015 si o estimare de 850.000 până la sfârșitul lui 2016), iar acest lucru dovedește potențialul de creștere a sectorului turism în Iași și în regiune”, se arată în comunicat.
Marius Bodea, președintele C.A. al Aeroportului Internațional Iași, declară: „Consider că putem contribui la promovarea inițiativelor de succes din România privind dezvoltarea economică regională, prin cooperarea dintre stakeholderii diferitelor domenii de activitate, specifice sau conexe activității turistice. Odată cu dezvoltarea Aeroportului Iași, orașul nostru este conectat cu centre culturale, economice și turistice din Europa și din întreaga lume, deschiderea de noi curse internaționale la Iasi însemnând nu doar posibilitatea pentru ieșeni de a pleca, ci și posibilitatea pentru străini de a veni aici. Aeroportul Iași rămâne principalul motor de dezvoltare economică în regiune, dezvoltarea turismului local fiind strâns legată de dezvoltarea aeroportului. Concret, cifrele de anul trecut arată o creștere a servicilor turistice locale de 40% față de 2012. însă, la acest capitol se poate face mai mult. în plus, cele peste 1630 de monumente istorice ce fac parte din patrimoniul județului Iasi nu sunt puse în valoare într-un mod coordonat, fapt ce limitează acțiunile de promovare a acestora, precum și posibilitățile de întreținere/reabilitare”.
Gasiți mai jos o scurtă prezentare a conceptului de cluster:
CLUSTERUL DE TURISM IAȘI
CONTEXT
Cooperarea dintre sectorul public și cel privat este un element esențial pentru dezvoltarea turismului, exemplu în acest sens fiind Clujul. Evenimentele organizate în anul 2015 în Cluj, cu susținerea instituțiilor locale, au dus la o creștere a numărului de turiști cu peste 20% față de anul anterior.
Investițiile din ultimii ani la Aeroportul din Iași creează premisele unei clusterizări, fiind principala cale de acces internațional în lipsa unei infrastructuri rutiere și feroviare la standarde europene.
CONCEPT
Clusterul reprezintă o concentrare geografică de întreprinderi și instituții interconectate dintr-un anumit domeniu, legate prin aspecte comune și complementarități. Principalele elemente sunt proximitatea spațială între potențialii membri ai unui cluster și depășirea individualismului pentru a trece la un nivel de cooperare ce ar îmbunătăți situația zonei în ansamblu. De asemenea, clusterul stimulează colaborarea dintre companii și instituțiile publice, cât și dintre companii și instituțiile educaționale.
STRATEGIE
Clusterul poate reprezenta principala forță în dezvoltarea turismului prin faptul că încurajează atât competiția, cât și cooperarea, contribuind la creșterea atractivității Iașiului ca destinație turistică. în același timp, evoluția turismului are impact asupra economiei din zonă prin utilizarea preponderent a resurselor locale. Schema de mai jos prezintă principalele obiective ce se doresc a fi atinse în cadrul clusterului de turism.
cooperare intensă
- viziune comună
- strategie asumată politic
- proiecte comune
- bune practici
promovare eficientă
- brand unic
- marketing eficient
- infrastructură de informare
calitate înaltă
- manageri profesioniști
- dezvoltare resursa umană
- diversificare oferta turistică
competitivitate crescută
- optimizare lanțuri valorice
- promovarea inovării
- economie de scară.