Studiu: Piața de entertainment din România ia avânt

Studiu: Piața de entertainment din România ia avânt
person Horeca
access_time_filled

Piața de spectacole, concerte și logistică de eveniment din România crește de la an la an cu cifre spectaculoase. Pe fondul apetitului românilor pentru entertainment de calitate, afacerile firmelor din domeniu ar putea depăși nivelul de 500 de milioane de lei în 2017, performanță dublă față de anul 2009, arată un studiu realizat de KeysFin.

Concerte, spectacole, festivaluri, petreceri mondene. Românii sunt tot mai interesați de astfel de evenimente și sunt dispuși să plătească pentru entertainment, dovadă succesul de casă de care se bucură, în aceste zile, Festivalul Enescu.

Potrivit unui studiu realizat de KeysFin, numărul firmelor din acest domeniu s-a dublat față de acum șapte ani, de la 1090 în 2009 la 2132 în 2016. Mai mult de jumătate activează în sectorul de activități de interpretare artistică (spectacole), urmate de cele care asigură suportul logistic, peste 800.

Pe fondul creșterii spectaculoase a numărului de evenimente, de la spectacole de film și teatru, la concerte și festivaluri, dintre care cel mai relevant exemplu îl constituie Untold, afacerile din entertainment-ul românesc au înregistrat încasări de peste 472 milioane de lei, în condițiile în care în 2009 abia treceau de granița de 200 mil.lei (213,8 mil.lei)

untold2017

Un business care devine tot mai profitabil, pe fondul maturizării pieței. De la concertele gratuite din anii 90-2000, piața a evoluat semnificativ, investițiile mai ales în logistică și promovare determinând o schimbare semnificativă în comportamentul de consum al românilor. Festivaluri precum Untold din Cluj, Enescu, Neversea au demonstrat că business-ul în acest domeniu poate fi profitabil, în condițiile dezvoltării unor servicii la standarde occidentale”, afirmă analiștii de la KeysFin.

Pe fondul optimizării afacerilor, profitul sectorului a depășit nivelul de 88,5 milioane de lei în 2016, cifra fiind de aproape patru ori mai mare decât în 2009.

Și numărul angajaților care activează în piața de spectacole, concerte și logistică de eveniment din România a crescut semnificativ în acest interval, de la 1631 în 2009 la 2156 în 2016.

Piața își continuă trendul crescător și în 2017, succesul de casă raportat de festivalurile organizate în această vară, precum Untold și Neversea (aflat la prima ediție), susținând prognozele prind creșterea afacerilor cu cel puțin 20%”, afirmă experții.

CINE SUNT PRINCIPALII JUCĂTORI DIN PIAȚA DE ENTERTAINMENT

Cea mai importantă companie din domeniul organizării de spectacole, concerte și logistică de eveniment, în funcție de cifra de afaceri, a devenit, în ultimii ani, Untold SRL din Cluj. Organizatorul festivalurilor Untold și NeverSea a înregistrat în 2016 o cifră de afaceri de 34,2 milioane de lei și un profit de 3,47 milioane de lei, ajungând la o cotă de 6,6% din piața de entertainment.

Pe locul secund s-a clasat, anul trecut, East European Production SRL, cu afaceri de 22,8 milioane de lei și o cotă de piață de 4,4%.

în topul jucătorilor din entertainment, urmează Global Records SRL (afaceri de 15,3 mil.lei), Fives International SRL (12,4 mil.lei), Festival Tickets Management SRL (10,9 mil.lei), Sunfest SRL (8,3 mil.lei), Livada Advertising SRL (8,2 mil.lei), Bucharest Arena SA (6,9 mil.lei), Ha Ha Ha Production SRL (6 mil.lei) și Phoenix Entertainment SRL (5,6 mil.lei).

Primii 10 jucători din piață au înregistrat, împreună, cea mai mare parte a cifrei de afaceri, atât pe segmentul de organizări de spectacole cât și pe cea de logistică.

Statistica KeysFin arată, pe de altă parte, că cele mai multe firme activează în București (959) acolo unde există și cele mai multe evenimente. Capitala este principala piață din entertainment-ul românesc, în București fiind organizate cele mai multe evenimente. Motivele țin, în primul rând, de concentrația populației, de puterea de cumpărare și de logistică. Clujul, Constanța, Sibiul, Timișoara și Iașiul se află pe următoarele locuri în topul interesului investitorilor din acest domeniu.

în aceste orașe, poate chiar mai mult decât în Capitală, autoritățile locale au înțeles potențialul turistic și de afaceri al organizării de concerte și festivaluri, iar cel mai bun exemplu de succes îl reprezintă rezultatele raportate de Primăria din Cluj-Napoca, oraș vizitat în această vară de peste 100.000 de turiști”, explică analiștii KeysFin.

piataentertainment

PIAȚA DE ENTERTAINMENT, PLINĂ DE PROVOCĂRI

Dincolo de rezultatele pozitive, în „bucătăria’ business-ului de entertainment există destule provocări. Privite în detaliu, datele statistice arată, de exemplu, că datoriile comerciale au crescut în intervalul analizat de la 66,1 milioane de lei (2009) la 106,7 milioane lei (2016), iar plățile restante au atins nivelul de 106,4 milioane lei (2016), de peste 3 ori mai mari decât în 2009 (29,8 mil.lei)

Vestea bună este că perioada medie de încasare a creanțelor s-a redus de la 130 la 115 zile, însă perioada medie de plată a datoriilor a crescut de la 262 la 273 de zile. Datoriile restante ale sectorului se situau, anul trecut, la 26%, față de 25% în 2009.

Chiar dacă, la prima vedere, firmele par să beneficieze de o lichidate optimă, având în vedere specificul afacerilor, realitatea indică faptul că și aceste companii sunt afectate de blocajul financiar din economie. Datoriile sub un an de zile, raportate de firme, de exemplu, s-au adâncit substanțial în ultimii ani, la 353,6 milioane de lei (2016), nivel dublu față de acum 7 ani. Astfel că și în acest sector, o politică de risk management optimă poate face diferența între profit și insolvență sau faliment”, au mai spus analiștii KeysFin.

PIAȚA DE ENTERTAINMENT, LA NIVEL INTERNAȚIONAL

Potrivit datelor Billboard, cea mai importantă companie la nivel internațional este Live Nation, care a inregistrat venituri de peste 2 miliarde de dolari anul trecut. Promoterul a organizat peste 2700 de evenimente la care au participat 28 de milioane de spectatori.

Pe locul secund, în clasamentul Billboard, s-a situat AEG Live, cu încasări de peste 900 de milioane de dolari. Topul este completat de Ocesa-CIE, cu încasări de peste 200 de milioane de dolari anul trecut.

O altă statistică, realizată de Pollstar, arată că artistul cu cele mai mari încasări din 2016 este Bruce Springsteen, cu 268 de milioane de dolari. în top urmează Beyonce cu 256 de milioane de dolari, Coldplay cu 241 milioane de dolari, Guns N’ Roses cu 188 de milioane de dolari È™i Adele cu 167,7 milioane de dolari.

Concertele live reprezintă motorul business-ului la nivel mondial. în toată lumea, acest gen de experiență capătă tot mai mult succes, în condițiile în care accesul la tehnologie a modificat comportamentul consumatorilor. Oamenii vor tot mai multe experiențe reale, live, iar rețelele sociale au amplificat acest fenomen”, au mai explicat analiștii KeysFin.

Informațiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societățile comerciale și PFA-urile active din România.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302