S-a lansat „Carta Albă a Turismului din România” – primul barometru al turismului din România
Consiliul Național al întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și Groupama Asigurări au lansat „Carta Albă a Turismului din România”, primul barometru al turismului din România. Studiul prezintă situația turismului din România prin identificarea principalelor caracteristici, riscuri, vulnerabilități și oportunități din cadrul acestui sector.
Lucrarea poate fi descărcată integral AICI.
Aceasta este prima cercetare care analizează situația operatorilor de turism din țară, furnizând informații cu privire la specificul turismului pe două domenii importante: unități de cazare și agenții de turism, examinând serviciile operatorilor, factorii care le influențează afacerile, dar și evoluția sectorului de turism, în ansamblul său, concentrând perspectiva operatorilor și previziunile lor pentru anul 2018.
Florin Jianu, președintele CNIPMMR, a declarat:
“Carta Albă a Turismului din România reprezintă prima cercetare științifică din cei 28 de ani de economie liberă, cercetare care creează profilul antreprenorului din turism, prezintă situația firmelor, finanțarea activităților lor, strategiile și politicile folosite, resursele umane precum și riscurile asociate din turism.
Din analiza efectuată am constatat faptul că vârsta medie a antreprenorilor din turism este de 46 de ani, peste 92% au studii superioare și 6 din 10 sunt economiști, ceea ce demonstrează faptul că în domeniu sunt profesioniști cu continuitate, totuși simțindu-se nevoia de tineri antreprenori care să își asume riscuri și să vină cu un grad ridicat de inovare.
Studiul a mai reflectat următoarele concluzii: întreprinzătorii din turism pun drept factor pozitiv clienții și vizitatorii repetitivi, circuitele turistice sunt principalele pachete de servicii oferite de agențiile de turism, prețul mediu de cazare pe noapte este între 110-200lei, site-ul și social media fiind principalul canal de promovare folosit de către firmele din turism.
Totuși, se demontează un mit conform căruia turismul din România se bazează pe turism de afaceri, jumătate din respondenți declarând faptul că turismul de agrement este scopul principal al clienților lor.
Pe de altă parte, sprijinul oferit de către autorități este pentru 7 din 10 antreprenori unul nesemnificativ, doar 1 din 10 simțindu-se sprijinit de politicile statului. în plus, TVA redus la 9% pentru cazare și masă este măsura care a avut cel mai mare impact pozitiv asupra afacerii lor, 9 din 10 subliniind necesitatea a 2 măsuri de politică publică: o nouă lege a turismului și înființarea Organizațiilor de Management a Destinațiilor.
Carta Albă a Turismului din România trebuie să fie o lucrare de referință în fundamentarea politicilor publice viitoare atât în ceea ce privește procesele legislative cât și în alocarea de resurse financiare (fonduri europene 2021-2027)”.
Carta Albă a Turismului din România a fost realizat la nivel național, pe un eșantion reprezentativ de 621 de respondenți, reprezentanți ai agențiilor de turism și ai unităților de cazare din România, și a inclus companii din toate categoriile de mărime.