Împreună de 20 de ani!

Împreună de 20 de ani!
person Horeca
access_time_filled

O ultimă parte a interviurilor despre industria ospitalității de acum 20 de ani, evoluția ei și elementele care contează în acest segment de piață, indiferent de vremuri, oferite de jucători importanți ai sectorului, cu ocazia aniversării a 20 de ani de existență a revistei Horeca România.

Iuliana Tasie, președinte Alianța pentru Turism (APT)
Industria ospitalităţii a evoluat extrem de mult în toţi aceşti ani, în primul rând prin creşterea investiţiilor în capacităţi de cazare în toate destinaţiile, munte, mare, Bucureşti, prin diversificarea serviciilor oferite în aceste locaţii, prin intervenţia unor brand-uri internaţionale pe piaţa de management, în special în oraşele mari, dar treptat şi în staţiunile turistice. Toate aceste aspecte au dus la eficientizarea proceselor operaţionale în cadrul hotelurilor, dar şi al agenţiilor de turism care distribuie servicii hoteliere. S-au consolidat principiile digitalizării, atât în softurile hoteliere sau de rezervări online, cât şi în modul de prezentare al produsului propriu în activitatea de marketing, online-ul câştigând detaşat în fata campaniilor tradiţionale.
Dar cel mai important este consumatorul de servicii turistice, turistul român devenind tot mai emancipat datorită călătoriilor externe, dar şi trendurilor sociale care apar la schimbarea de generaţii. Consumatorii de turism, alţii decât cei clasici, cresc numeric şi sunt din ce în ce mai sofisticaţi. Au aşteptări şi preferinţe complexe şi îşi doresc o experienţă individualizată şi autentică.

În următorii 20 de ani, sunt sigură că în continuare turismul de sănătate va fi domeniul care se va dezvolta cel mai mult, conceptele de îmbătrânire „sănătoasă” sau „activă” îşi vor face simțită tot mai mult prezenţa în viaţa de zi cu zi, ceea ce ne va îndemna şi pe noi, generaţia mai tânără, să ne gândim la prevenţie şi la găsirea de soluţii în diminuarea efectelor stresului zilnic.
Turismul de sănătate, mai ales dacă se combină cu cel de wellness, se dezvolta mai repede decât turismul în general, susţinut fiind de realitatea că măsurile de prevenţie scad riscul de îmbolnăvire, cresc calitatea vieţii şi reduc costurile.
Vor continua preferinţele pentru cât mai multe servicii care să folosească produse naturale şi organice fără conservanţi şi amelioratori (E-uri), în acelaşi timp turiştii vor fi din ce în ce mai atenţi la sănătatea mediului, în special consumatorii tineri.

Menţinerea standardului de calitate a serviciilor oferite indiferent de tipologia oaspeţilor/tipul destinaţiilor va fi importantă întotdeauna, fiind singura şansă de a menţine un business eficient în ospitalitate. De asemenea, empatia şi emoţia pe tot parcursul livrării serviciului turistic vor continua să fie importante şi apreciate de consumator, care va caută o experienţă unică, indiferent că accesează un sejur de business, leisure sau spa, să simtă că îi putem asigura starea de bine pe tot parcursul acestuia, fiind atenţi la nevoile şi aşteptările individuale, personalizarea serviciului fiind soluţia perfectă.
Vă doresc din tot sufletul să reuşiţi în continuare să menţineţi standardul ridicat de cei 20 de ani de experienţa şi să continuaţi explorarea şi punerea în valoare a produselor de calitate din turismul României, a oamenilor profesionişti din industrie, a tinerilor care pătrund timid în această experienţă profesională, a aşteptărilor turiştilor din ce în ce mai experimentaţi în realizarea unor sejururi de neuitat. Mult succes în tot ce vă propuneţi, la cât mai multe ediţii viitoare!

Daniela Sima, managing director, S1MA Training, Consulting&Events
Evoluția HoReCa din România în ultimii 20 de ani este extrem de vizibilă și impresionantă. În mod clar, s-au construit multe hoteluri, s-au deschis numeroase pensiuni și resturante de toate tipurile, de la locații fast food la restaurante de fine dining. Gusturile și obiceiurile de consum, dar și stilul de viață al clienților au evoluat datorită vacanțelor în afara țării. O contribuție importantă în educarea gastronomică a clienților, în special cea culinară, o au și emisiunile TV, care contribuie implicit și la frecventarea unor restaurante de o anumită categorie. Cred că în zona culinară s-au facut multe progrese.
Din păcate, pandemia a pus la grea încercare această industrie și efectele se văd în continuare. Una din marile probleme este raportul calitate/preț al serviciilor, pentru că românii compară cu destinațiile de vacanță din străinătate. Lipsa acută de personal și lipsa investițiilor unor antreprenori, duce, de multe ori, la o calitate deficitară a serviciilor oferite în HoReCa.
Dar, eu cred foarte mult în HoReCa și în potențialul turismului și gastronomiei din România și sunt convinsă că avem resursele necesare pentru a pune țara asta pe harta destinațiilor turistice importante!
Pe viitor, am convingerea că vor crește așteptările de a găsi și la noi aceleași servicii la același raport calitate/preț ca și în alte țări. Aceasta este una dintre provocările industriei HoReCa, pe care trebuie să o rezolve. De asemenea, se dezvoltă industria evenimentelor, pentru care se caută locații atractive, unice, neconvenționale, care să ofere clienților amintiri memorabile.
Cramele/conacele viticole au devenit locații extrem de atractive și se dezvoltă foarte frumos în continuare acest domeniu, pentru că oferă clienților experiențe!
Pe de altă parte, eu cred foarte mult în gastronomia din România, în chefii români, și sunt sigură că va veni ziua când vom avea și noi cel puțin un restaurant cu o stea Michelin.

Cuvântul cel mai important în HoReCa este ospitalitatea! Cine nu înțelege că avem nevoie de servicii de calitate în acest segment, nu va rezista în următorii 20 de ani. Oamenii fac diferența!
Partea culinară este din ce în ce mai importantă și ar trebui să se pună accent din ce în ce mai mult și asupra acestui aspect, care de multe ori este neglijat în locații. Se revine mereu în locațiile în care s-a mâncat bine și personalul s-a comportat frumos!
Revista Horeca România merită tot respectul și toată admirația pentru longevitatea și continuitatea pe care o are și pentru echipa de oameni extraordinari, care lucrează la această revistă. Vă doresc să nu vă pierdeți creativitatea, perseverența și răbdarea și să continuați să scrieți despre subiecte interesante. Mult succes, Horeca România și în următorii 20 de ani!

Ștefan Szekeres, consultant HoReCa
Acum 20 de ani… A trecut multă vreme… Segmentul ospitalității era foarte departe de ceea ce este acum, din toate punctele de vedere: idei, mentalitate, disponibilitate, mod de lucru, informații, viziune, resurse. Acum tot ce era atunci pare vechi și atât de departe, dar a fost un moment de start și o foarte bună școală. Poate cea mai bună…
Probabil că deschiderea pieței, concurența și accesul la informații sunt aspectele care și prin care s-a dezvoltat HoReCa. Evoluția conceptelor și poziționarea limitelor de performanță (aici includ resurse umane, tehnologie, finante etc.) din ce în ce mai sus sunt tendințe firești în orice domeniu sau afacere, având rolul de a fi motoarele care împing afacerile din domeniu.

Cred că ne îndreptăm spre două direcții de dezvoltare total diferite: o zonă extrem de comercială, bazată pe date, cifre, performanță, „robotizată”, dar fără pasiune și suflet, fără personalitate, strict comercială și o zonă bazată pe idei, obiceiuri, tradiții, emoții în care omul și gazda sunt cei care vor conta, cu amprenta lor în tot și toate.
Aspectele care vor fi întotdeauna importante în HoReCa sun grija pentru clienți, atenția la detalii și bucuria de a avea oaspeți. Clar aceste aspecte au fost, sunt și trebuie să rămână. Și cu cât le vom îmbunătăți, cu atât ne vom dezvolta și vom crește performanțele HoReCa în general.
Revista Horeca România, un mare La Mulți Ani cu bucurie și sănătate!!! Pentru oamenii care au făcut și fac această revistă! Să veniți în continuare cu multă inspirație și multe informații utile! Alături de cele mai bune gânduri pentru voi și pentru cititori!

Carmen Savu, fondator Parmafood
Când am început noi, în 1991, HoReCa, așa cum o știm astăzi, nu exista. Erau doar câteva restaurante, care serveau același meniu, foarte puțin diversificat. Localurile care erau atunci, nu mai sunt acum, cu foarte puține excepții.
Ușor, segmentul a început să se dezvolte, pas cu pas. S-au schimbat multe, inclusiv oamenii și, din păcate, aceștia nu s-au schimbat neapărat toți în bine. În primii ani exista o susținere în breaslă, unii pentru alții, care acum nu mai este. Trăim o perioadă dură acum și oarecum neplăcută, cel puțin în ceea ce privește interacțiunea cu o parte din oamenii ce activează în HoReCa.
Post pandemie, oamenii nu mai stau așa de mult în oraș, sunt mai precauți, iar pentru antreprenori, chiriile sunt încă foarte mari și controalele sunt asupritoare.
Peste 20 de ani, HoReCa va continua să existe pentru că de mâncat și de băut tot va fi nevoie. Însă acest segment înseamnă mai mult de atât, înseamnă socializare, iar perioada post pandemică ne-a demonstrat acest faptul. Apoi, experiența, tendința spre care ne îndreptăm cu toate motoarele, ți-o oferă omul, interacțiunea cu diverse persoane, povestea din spatele tuturor produselor.

Ieri, azi și mâine, valorile vor fi seriozitatea, minimum de educație și de bun simț. Din păcate, cred că social media promovează lipsa de consistență. Altfel spus, nu mai există școli profesionale, care odată formau un minim de îndemânări și cunoștințe, iar, pe de altă parte, social media creează doar vedete ale gastronomiei, fără a se asigura că acestea au educația potrivită în acest sens.
În privința educației în gastronomie, este nevoie de niște proiecte sustenabile, care să se muleze pe nevoile pieței, care să ridice, să ajute HoReCa. Programele este necesar să fie realiste, făcute în urma unor studii, care să fie implementate pe nevoile din România și nu din alte țări. Pentru că ceea ce se potrivește în alte țări, nu se potrivește la noi neapărat, indiferent cât de lăudabile ar fi școlile sau programele.
HoReCa este o investiție pe termen lung, în toate segmentele care o compun și, din păcate, nu sunt mulți în piața asta care o văd așa. Cei care o văd, rezistă, indiferent de vremuri.
Revista Horeca România, am toată stima pentru voi pentru că existați pe piață, am văzut că încercați să faceți educație. Vă urez să rezistați pentru că sunt convinsă că nu-i ușor în această perioadă. Să fiți frumoși, așa cum deja sunteți!

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302