Identificarea unui concept: elemente, studiu, locație
Cu siguranță, mulți dintre noi ne gândim, la un moment dat, că poate ar fi bine să „facem ceva pe cont propriu”! O gândire bună, din punctul meu de vedere, să ne dorim cu toții să fim antreprenori, dar, în același timp, cred că suntem conștienți că nu toți suntem dispuși să riscăm propriile economii și, cel mai important, nu toți putem fi „șefi”. Oare cine ar mai lucra pentru noi?
Sunt Radu Tănase și da, și eu am fost angajat, și da, și eu mi-am dorit să „fac ceva pe cont propriu” și cu multă sudoare, răbdare, încăpățânare…mi-a ieșit!
Ca atare, îmi propun să șerpuim puțin prin experiența trăită de mine în cei peste 13 ani de antreprenoriat în domeniul HoReCa.
Începem, cum de altfel este și normal, cu ceea ce ne dorim să construim în acest domeniu, acel ceva destul de complex, frumos, dar și consumator de timp energie și nervi: CONCEPTUL.
Elementele conceptului
Piața
Inevitabil ne place atunci când mergem într-un restaurant/bar/pizzerie/fast food/cafenea…etc. și suntem tratați bine prin design, preparate, servicii și cu toții ne spunem în gând: “Wow, ce mi-ar plăcea și mie așa un local!”
Ei bine, asta înseamnă că cineva a gândit acel local foarte minuțios și l-a adus la viață conform cerințelor și rigurozității pieței respective.
Așadar, avem un prim element: PIAȚA, nu cea de la Obor sau Progresul, ci cea din România, care apoi se segmentează pe orașe mari/mici/sate. Ca atare, puterea și deschiderea pieței va dicta întotdeauna vis a vis de ce concept merge sau nu.
Brandul sau Marca
Tuturor ne place să spunem că azi am fost și am mâncat la “X” sau am băut cafeaua la “Y” sau m-am distrat senzațional la “Z”. În acest caz X, Y și Z fiind unități HoReCa, atât locale, cât și internaționale și da, ne mândrim când unitățile respective sunt concepte plămădite în România, dar la fel de bine ne simțim și când acestea sunt concepte internaționale la care nu neapărat toată lumea are acces. Ca atare, descoperim un alt element: BRANDUL sau MARCA, lucru extrem de important pentru orice concept!
Produsul
Cu toții cunoaștem sintagmele “te rog fă-mi și mie o copie xerox pentru documentul X” sau “wow, ce adidași frumoși ți-ai cumpărat”! Cu toții știm că acea copie poate fi făcută pe un alt copiator decât brandul XEROX și că acei adidași pot fi oricând orice altă marcă diferită de ADIDAS. Ei bine, mi-ar fi plăcut ca și în HoReCa să putem folosi astfel de sintagme, dar din păcate eu astăzi nu știu să existe și, ca atare, iată că mai descoperim un alt element: PRODUSUL. Acest element este unul extrem de important, fiind și diferențiator totodată!
Bugetul
Sunt convins că foarte mulți dintre noi își doresc să atingă limitele de sus în ceea ce privește gustul, locul și atmosfera când vine vorba de o unitate HoReCa, dar la fel de bine știm că totul ține de puterea noastră de a duce la bun sfârșit aceste aspecte și, ca atare, în poveste mai apare un nou element: BUGETUL.
Este extrem de important să avem un buget bine definit pe care să-l alocăm conceptului nostru!
Bineînțeles, mai sunt și alte elemente ce duc la identificarea unui concept și, ca atare, astăzi doar le enumăr, urmând ca mai târziu să le aprofundăm: DEMOGRAFIA, TENDINȚELE GASTRONOMICE, TENDINȚELE TEHNOLOGICE, GRIJA PENTRU MEDIUL ÎNCONJURĂTOR…
Ca și o primă concluzie, pentru a identifica un concept avem nevoie de următoarele elemente:
•o PIAȚĂ de desfacere;
•construcția unui BRAND/MARCĂ;
•definirea unor PRODUSE;
•existența unui BUGET.
Studiul
Chiar dacă suntem pregătiți și avem ideea pe care dorim să construim, avem bugetul și mai avem și produsele necesare, tot nu va fi de ajuns întrucât nu vom putea ieși cu ele pe piață până când nu vom face o ANALIZĂ sau un STUDIU, atât al pieței la nivel macro, cât și micro. Mai pe scurt, vedem dacă produsul respectiv este acceptat de piața respectivă și, în același timp, la nivel local vom vedea dacă există sau nu incompatibilități. Spun asta deoarece, inclusiv România, se împarte în regiuni și, ca atare, anumite produse pot fi mai ușor sau mai greu acceptate.
Este bine și recomandat ca odată cu crearea conceptului să fie elaborate diferite studii și vă dau câteva exemple:
•Studiul de TRAFIC, ce poate fi pietonal sau rutier și pe care îl puteți foarte ușor face prin simpla prezență în momentele cheie ale zilei (în funcție de specificul unității HoReCa pe care o deschideți) în fața unității respective și contorizând pe intervale de timp traficul pietonal și/sau rutier din zona respectivă. Astfel vei afla potențialul de clientelă pe intervale de timp și, ca atare, vei putea merge mai departe cu optimizările unității respective.
•Studiul ce vizează CONCURENȚA. În accepțiunea mea acesta se va desfșura în două etape. Prima etapă va fi bazată pe proximitatea locului unde va funcționa conceptul respectiv și va evidenția tipurile de afaceri similare. O a doua etapă va fi aceea în care se vor lua în calcul arii mai extinse care pot oferi informații cu privire la potențialul de extindere viitor, dar și potențialul de clientelă pentru serviciile conexe de livrare la domiciliu. Bineînțeles acest studiu sper să-l putem detalia într-un număr viitor întrucât este extrem de important.
•Studiul ce vizează similitudinea PRODUSELOR din paleta proprie versus ceea ce oferă concurența atât pe arie restrânsă, cât și pe una lărgită. Aici vor fi luate în vedere în primă instanță: produse finite, cantități, prețuri, metode de servire.
•Studiul ce vizează activitatea de MARKETING pe care o practică unitățile HoReCa din segmentul tău de activitate, dar totodată și a celorlalte alte tipuri de activități de alimentație. Cu siguranță marketingul în acest domeniu va fi un subiect ce va trebui să-l dezvoltăm într-un alt număr al revistei. Personal, cred în gândirea “out of the box”, dar aș merge mai departe și aș spune “what box?!” Așadar …stay tuned!
Bineînțeles că mai sunt și alte studii ce pot fi efectuate și care nu fac altceva decât să vă asigure un confort în ceea ce privește modul în care se va desfășura afacerea pe viitor. Un exemplu este cel făcut pe tipologia CONSUMATORULUI și care este destul de amplu, desfășurat pe o anumită perioadă de timp, dar care la final va arăta, spre exemplu, sexul consumatorului, sensibilitatea la mișcările de preț sau preferințele acestora… Ce ziceți, sunteți dispuși la așa ceva? Eu, când am făcut acest lucru, am fost plăcut surprins să aflu detalii la care nu m-aș fi așteptat neapărat.
Locația
Și cum orice plan are o parte de introducere – ELEMENTE, o parte de cuprins – STUDII/ANALIZE, trebuie să conțină și o încheiere/concluzie – LOCAȚIA. Ca atare, nu putem definitiva un concept până când nu-i vom da și o finalitate, în cazul nostru LOCAȚIA sau PUNCTUL/PUNCTELE DE LUCRU sau POS (Point of Sales)…este la latitudinea fiecăruia să-i spună cum dorește. Important este să iasă bine, în așa fel încât afacerea să poată funcționa!
Nu de multe ori ne dorim ca restaurantul/cafeneaua/fast food-ul la care mergem să ne fie în drum, să aibă parcare, să ne fie aproape…etc. Am observat că, cel puțin noi, românii, preferăm, dacă se poate să o spun cu umor, să ne dăm jos din mașină/mijloc de transport în comun direct în locul unde putem savura produsul preferat. Ei bine, acest lucru nu este posibil pentru toate afacerile existente întrucât matematic nu există atât de multe spații extrem de accesibile, dar asta nu ne oprește pe noi, antreprenorii, să găsim soluții pentru a fi cât mai creativi în acest sens.
Astfel LOCAȚIA devine un must și cu toții știm că acele spații bune vin la pachet cu prețuri destul de piperate.
Acum depinde foarte mult și de segmentul pe care dorim să-l atacăm și iau ca și exemplu o cantină mică în care comercializăm de obicei mâncare gătită, deci prânzul va deveni punctul nostru fierbinte. Ca atare, un astfel de spațiu trebuie să fie neapărat în apropierea unor hub-uri ale mai multor companii unde, în jurul prânzului, gradul de descărcare al potențialilor clienți este unul destul de mare.
Nu neapărat același lucru se întâmplă și în privința unei cafenele, unde, cu siguranță, poziția acesteia trebuie să fie pe ruta către astfel de hub-uri sau în intersecții aglomerate (de obicei rute de transfer, acolo unde traficul este unul foarte mare la ore matinale în special).
Deci eu aș cataloga lista de LOCAȚII posibile astfel:
•pentru cafenele: noduri importante, dar și zone rezidențiale în care doritorii pot savura cafeaua dorită și în weekend;
•pentru un fast food: este bine să fii într-o zonă bine circulată, dar în care potențialii clienți nu sunt pe grabă pentru a merge mai departe, cum ar fi aproape de stații de metrou, cu deschidere către platforme de birouri, dar și în intersecții sau în zone populate în special de tineri (aceștia fiind principalii consumatori);
•pentru restaurante este bine să alegi spații care îți dau posibilitatea asigurării unor locuri de parcare (atât dacă dorești să fii într-o zonă rezidențială sau chiar și pe artera care duce către o platformă de birouri sau o zona rezidențială); bineînțeles, nu exclud și acele restaurante care prind un spațiu la parterul unei clădiri de birouri, doar că aici focusul va fi de luni până vineri, preponderent pe masa de prânz, deci trebuie avut în vedere optimizarea fluxurilor de aprovizionare, precum și a organigramei de personal. Totodată, aici va trebui luat în considerare un extra spațiu pentru evenimente!
•pentru baruri este bine să cauți zone mai depărtate de cele rezidențiale (din motive de zgomot), dar și zone unde deja sunt create poluri ale distracției.
LOCAȚIA contează, dar există și excepții care devin din ce în ce mai multe și pentru care faptul că nu sunt în prim plan nu le afectează cu nimic cât timp serviciile și produsele sunt în top! Mai mult, aici mai poate interveni și acțiunile de marketing, ce pot avea un rol definitoriu, bineînțeles coroborate cu servicii și produse. Un lucru este cert în această privință, și anume calitatea, constanța și continuitatea desfășurării diferitelor campanii.
În incheiere, nu pot să vă spun decât atât: concentare, dorință, muncă!
Să-i dăm bice!!!