Piaţa muncii în HoReCa 2024
Cât de mult mai contează motivarea angajaţilor în HoReCa? Sunt oare banii singurul factor motivaţional care contează cu adevărat pentru angajaţii din acest domeniu?
Sunt mulţi angajatori care, de teamă că ar putea rămâne fără oameni şi nu ar avea cine să lucreze, vin cu promisiuni financiare pe care, de multe ori, nu le pot onora. Sau cel puţin, nu pe termen lung. Într-un fel, acest lucru nu este de condamnat că se întâmplă, pentru că şi cei care vin să lucreze sau cei care sunt angajaţi vor mai mult din partea companiilor pentru care lucrează. Însă, puţini sunt cei care reuşesc să menţină nişte venituri peste media din piaţă şi să ţină pasul cu aşteptările. Şi cu toate acestea, dacă oamenii sunt motivaţi doar financiar, aceştia nu rămân prea mult într-un singur loc sau, mai rău de atât, nu oferă acele servicii la standarde ridicate, aşa cum se aşteaptă toată lumea. Motivele sunt simple: banii nu sunt un factor motivaţional pe termen lung. De fapt, să încercăm să definim ce înseamnă motivaţia şi cum arată un angajat motivat.
Motivaţia este acea stare care te determină să faci lucruri pentru că tu ai un motiv al tău, dar şi pentru că tot mediul înconjurător îţi este favorabil. Ai oameni cu care îţi face plăcere să stai, îţi place locul de muncă, ai lucrurile necesare să îţi faci treaba şi, mai ales, tu ai motivaţia necesară. Un om motivat este acel om care are în el dorinţa şi motivele pentru care face ceva. Fie că are un scop sau un obiectiv, fie că vrea să îşi îndeplinească un vis sau o dorinţă, este un om care „are chef de treabă” şi este alegerea lui să o facă în acel loc.
Banii sunt un rezultat firesc al muncii depuse. Nu primim bani ca să muncim, primim bani pentru că am muncit. Însă, într-adevăr, aceştia trebuie să fie pe măsura efortului depus.
Să definim, pe scurt, câteva aspecte după care ne putem inspira atunci când vine vorba despre motivarea angajaţilor din HoReCa.
1. Oferte competitive de salarizare și beneficii: oferirea unui salariu și a unor beneficii competitive poate atrage angajații talentați și îi poate determina să rămână în domeniu pentru o perioadă mai lungă de timp. În ultima vreme se vorbeşte destul de mult despre introducerea unor beneficii pe care alte domenii le au deja. Câteva exemple ar fi: accesul la asigurări medicale, la săli de sport, la şedinţe de terapie sau de echilibru emoţional etc.
2. Oportunități de promovare şi de dezvoltare pe termen lung: un plan de dezvoltare profesională, oportunități de avansare în cadrul companiei, acestea pot motiva angajații să rămână şi să îşi continue cariera în industria HoReCa.
3. O cultură organizaţională pozitivă, echilibrată: crearea unei culturi organizaţionale care promovează respectul între colegi şi faţă de oaspeţi, recunoaşterea meritelor şi al efortului depus, dar şi echilibrul între viaţa profesională şi cea personală, toate acestea pot contribui la angajarea şi retenţia angajaţilor.
4. Un mediu de lucru stimulant: o companie care asigură un mediu de lucru stimulant, care să ofere provocări, dar şi oportunităţi de creştere personală şi profesională, poate menţine angajaţii motivaţi şi implicaţi în munca lor. Un loc în care nu te plictiseşti, lucrezi cu plăcere şi este încurajată doar competiţia constructivă, cu fair play, este un loc unde vrei să rămâi.
5. Recunoaşterea şi aprecierea: recunoaşterea eforturilor, dar şi a realizărilor angajaţilor prin oferirea unui feedback constructiv, în care dacă se greşeşte se oferă şi posibilitatea de a învăţa din greşeli. Premierea şi recunoaşterea publică poate consolida legăturile oamenilor cu compania şi îi poate determina să rămână.
6. Flexibilitate în programul de lucru: oferirea unei flexibilităţi în programul de lucru poate fi importantă pentru angajaţi şi apreciată de aceştia. Faptul că li se permite să îşi echilibreze viaţa profesională cu cea personală îi face pe aceştia să se simtă valorizaţi şi respectaţi de către angajatorul lor.
Motivarea oamenilor din acest domeniu va rămâne mereu un subiect de actualitate şi, cu siguranţă, vor apărea şi alte criterii după care ne vom ghida, angajaţi – angajatori, în viitorul apropiat.