Studiu: Turismul românesc în primele 9 luni ale anului

Studiu: Turismul românesc în primele 9 luni ale anului
person Horeca
access_time_filled

Cele mai recente date privind turismul românesc sunt furnizate de Travelminit și Litoralulromanesc.ro, care și-au unit oficial forțele pe 1 octombrie, în urma autorizării și finalizării achiziției companiei Litoralulromanesc.ro de către Szallas Group, grup din care face parte și Travelminit.ro.

Astfel, conform cifrelor centralizate la sfârșitul lunii septembrie, deși piața turismului intern a stagnat comparativ cu aceeași perioadă din 2023, litoralul românesc a rămas principala destinație de vacanță pentru sejururile de vară ale românilor, cu un cost mediu al pachetului aproape de cel din sezonul trecut. Analiza mai arată că prețul mediu pentru o noapte de cazare în România a crescut cu aproximativ 8% comparativ cu anul trecut, sectorul SPA/balneo înregistrând cea mai mare creștere, de 16%.
Cele mai populare destinații din România, conform preferințelor utilizatorilor platformei Travelminit.ro, înregistrate în primele luni ale anului, includ regiunile montane și marile orașe precum Brașov, București, Cluj-Napoca, Sibiu și Sinaia. Prețul mediu pentru o noapte de cazare a crescut cu aproximativ 8% față de anul trecut, sectorul SPA înregistrând cea mai mare creștere, de 16%. Regiunile montane au urmat cu o creștere de 10%, iar orașele cu 8%. Concret, o noapte de cazare pentru o persoană costă în medie 169 lei în zonele montane, 191 lei în destinațiile SPA și 161 lei în orașe.


Pentru cupluri, un sejur de două nopți a costat în medie 811 lei, reflectând o creștere de 6,5% față de anul trecut. Mai detaliat, un sejur de două nopți pentru două persoane în zonele montane a costat în medie 775 lei, în orașe – 694 lei și în destinațiile SPA – 908 lei. Călătoriile de familie de patru nopți au arătat o creștere generală de 8,7% comparativ cu 2023, cu creșteri notabile în destinațiile montane (2.038 lei), destinațiile SPA (2.183 lei) și orașe (1.832 lei). Perioadele de călătorie cele mai populare în acest an au inclus weekendul de după începerea vacanței școlare, începând cu 21 iunie, weekendul prelungit de Sfânta Maria, din luna august, și ultimele două weekenduri din iulie.


Pentru vacanța de vară, litoralul românesc a rămas principala destinație internă pentru români, deși anul 2024 a adus o serie de provocări ca urmare a impactului pe care inflația l-a avut asupra bugetelor de vacanță. Acest lucru i-a determinat pe turiști să se adapteze, alegând, de exemplu, să meargă la mare în capete de sezon. Cu toate acestea, compania Litoralulromanesc.ro a înregistrat o creștere a vânzărilor de aproximativ 20% comparativ cu 2023, raportând vânzări de peste 270 milioane lei, față de 224 milioane lei în sezonul trecut. Creșterea volumului de turiști a fost de aproximativ 14%, cu peste 265.000 de persoane care și-au rezervat sejurul la mare în 2024 prin intermediul agenției de turism, dintre care 38% au plătit cu cardul de vacanță.


Ce au căutat turiștii la vacanțele din 2024?
Pe litoral, turiștii români au preferat hotelurile de 3 și 4 stele, iar cel mai mare interes a fost pentru pachetele all-inclusive și cele care includ cazare, mic dejun și servicii suplimentare, cum ar fi accesul la piscină, plaja privată și locurile de joacă pentru copii.
Durata medie a sejurului a fost de 4,6 nopți, iar valoarea medie a pachetului de cazare, de 544 de euro pentru două persoane, a rămas la nivelul din 2023. În clasamentul stațiunilor preferate de români pentru vacanța de vară, primele două poziții sunt ocupate de Eforie Nord și Mamaia, la o diferență foarte mică, cu mențiunea că Mamaia a înregistrat o creștere mai mare a numărului de rezervări față de 2023.
În sezonul estival din 2024, nu au existat schimbări semnificative în ceea ce privește gradul de satisfacție a turiștilor față de serviciile primite. Potrivit celor peste 15.000 de turiști care au oferit feedback la finalul sejurului lor pe litoral, curățenia hotelurilor a fost evaluată cu 8,50 din 10, serviciile primite – cu 8,19, poziționarea hotelului – cu 8,92, personalul – cu 8,46 și raportul calitate-preț – cu 8,08. Singura categorie care a obținut o medie sub 8 (nota generală de 7,80) este cea referitoare la facilitățile unităților de cazare, note apropiate de cele din 2023.


Cum va arăta turismul din România în următoarea perioadă?
Programul „card de vacanță” va continua să susțină turismul intern până în 2026, stimulând românii să descopere destinațiile locale. Investițiile constante în sectorul ospitalității din România, precum cele 20 de deschideri programate în următorii doi ani, vor aduce aproape 2.000 de camere noi, crescând atractivitatea turismului intern. Aceste evoluții, alături de investiții strategice și o piață robustă, conturează un viitor promițător pentru turismul românesc în 2025 și anii următori.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302