Hospitality Culture Institute: În 2025, provocările industriei HoReCa vor fi lipsa de personal și schimbările legislative
În 2025, lipsa de personal și schimbările legislative vor fi cele mai mari provocări pentru antreprenorii și managerii din industria HoReCa, conform Hospitality Culture Institute. Datele au fost obținute și analizate în urma unui sondaj derulat în lunile octombrie și noiembrie, la care au participat 200 de manageri și antreprenori din HoReCa, ale căror afaceri totalizează peste 25% din cifra de afaceri a sectorului.
Astfel, 37,6% dintre decidenții din HoReCa consideră că principala încercare a anului următor o va constitui lipsa personalului, 27,6% se tem de schimbările legislative și reglementările guvernamentale, iar un procent de 22,7% cred că instabilitatea economică își va spune cuvântul.
”După ce am rezolvat o criză sanitară, am trecut peste efectele unui război la graniță ce a influențat masiv lanțul de aprovizionare, am integrat, cu greu, creșteri de peste 50% la materia primă folosită și am mai dansat cu o inflație în 2024, ne pregătim ca, din 2025, să integrăm și o criză financiar – administrativă.
Nesiguranța și impredictibilitatea sunt cele mai rele lucruri care se pot întâmpla mediului antreprenorial, în general, dar, mai ales, celui al ospitalității, care integrează atât de multe verticale din economie”, punctează Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.
Pe de altă parte, anul 2025 va aduce cea mai mare creștere a segmentului de QSR (Quick Service Restaurant) & Fast Casual au precizat mai bine de 41,4% dintre managerii HoReCa, pe când 29,3% sunt de acord cu dezvoltarea și mai accentuată a zonei de take – away și livrări. Totodată, în 2025, vom asista la o înflorire a segmentului de fine dining și experiențe culinare.
”Urmăm trendul european și segmentul de QSR începe în sfârșit să ia amploare și la noi. Investiții sigure, foarte bine calculate, bine implementate și operate, aceste QSR-uri vor împânzi food court-urile și vom fi martorii aparițiilor și altor tipuri de locații de care încă nu știm. Sectorul se industrializează, se educă și ne îndreptăm spre o maturizare și o așezare în niște linii economice corecte. Noi încă vindem fine dinning la preț de convenience, iar aceasta trebuie să înceteze dacă ne dorim un sector sănătos financiar”, admite Florin Maxim de la Hospitality Culture Institute.
Începând cu 2025, dar și în anii care urmează, sustenabilitatea va schimba fața industriei de ospitalitate, consideră un procent de 51,4% dintre decidenții industriei. Aceasta și toate modificările pe care le impune un business sustenabil fac parte din strategia de viitor a HoReCa.
Sustenabilitatea atrage după sine și alte măsuri care pot menține competitivă industria ospitalității, precum inovațiile în servicii și meniu (55,8%), investițiile în marketing și publicitate ( 21,5%) și reducerea costurilor operaționale ( 18,8%).
La capitolul profitabilitate, veniturile pentru anul 2025 vor rămâne relativ constante, cred 33,1% dintre liderii industriei HoReCa, 29,3% se aşteaptă la o creştere uşoară a câștigurilor, în vreme ce 23.8% anticipează o uşoară scădere a marjelor, potrivit sondajului Hospitality Culture Institute.
În luna ianuarie, pentru al optulea an consecutiv, Hospitality Culture Institute va da startul uneia dintre cele mai mari activități de cercetare și sondare a pieței de ospitalitate. Aceasta se va derula pe două direcții: cantitativ național (800 interviuri telefonice în București, Iași, Cluj, Brașov și Timișoara), precum și pe segmentarea pieței în funcție de ocaziile de consum. Rezultatele cercetării vor fi disponibile în martie 2025.
Hospitality Culture Institute reunește lideri din ospitalitate, profesioniști din diverse industrii, arhitecți, reprezentanți media, antreprenori și manageri. Misiunea Institutului este de a identifica tendințe cu impact economic, social, politic și cultural și de a împărțăși know-how și soluții aplicate. Cele mai importante proiecte ale Hospitality Culture Institute sunt Romanian Hospitality Awards, Food&Beverages Innovation Camp, F&B Business Accelerator, National Food Service Research, Urbea food Fest și Intimate Roundtable Conversations.