Cum ar putea deveni segmentul balnear o destinaţie cu greutate?

Cum ar putea deveni segmentul balnear o destinaţie cu greutate?
person Cătălina Matei
access_time_filled

Răzvan Pîrjol, Director General al societăţii Turism Felix SA, și-a propus repoziţionarea companiei pe care o conduce de mai bine de un an, pe trei piloni principali: health, wellness & harmony, corespondenți cu cele trei axe de clientelă şi de dezvoltare ale destinației – partea medicală, de recuperare, partea de prevenţie şi wellbeing şi partea de leisure – cupluri, familie.
De asemenea, din experiența celor 30 de ani petrecuți în segmentul ospitalității din România și străinătate, mulți în poziții de conducere, Răzvan Pîrjol vorbește despre provocări, perspective și oportunități ale turismului balnear din țară, fiind convins că acesta „ar putea deveni o destinaţie de sine stătătoare majoră în portofoliul turismului naţional”.

Conform Euromonitor, turismul de wellness este una dintre cele 10 megatendințe ale anului. Care ar fi opinia ta cu privire la acest lucru? Se poate observa la Turism Felix un asemenea trend?

Într-adevăr, turismul de wellness a cunoscut o tendinţă de creştere constantă şi chiar importantă în ultimii ani, în special în perioada post pandemică. Suntem de atunci şi mai atenţi şi la starea noastră de bine. Ori turismul balnear poate aduce beneficii majore în această stare de bine, începând cu „prevenţie” până la „recuperare”. Noile generaţii, mai bine informate şi mai conştiente de importanța stării de bine, se uită deja la prevenţie şi wellbeing.

Serviciile Turism Felix sunt recunoscute şi căutate pentru procedurile şi tratamentele specifice turismului balnear, legate de calitățile apei termo minerale şi nu numai. În ultimul an, am început o diversificare a acestor servicii şi către zona de wellness- relaxare, tocmai pentru a satisface o clientelă axată pe prevenţie, relaxare şi wellbeing.

Cine este turistul consumator de balnear în România, în această perioadă? Care este ponderea turişti străini versus romani? Care este comportamentul de consum al acestora?
Cred că acest consumator naţional de balnear în România este astăzi un amestec de health spa, preponderent în perioada extra estivală, cu un turism axat pe leisure în perioada vacanţei clasice de vară, ca entertainment/ leisure în jurul activităţilor legate de aqua parcuri, generic spus apă caldă.
Turiştii străini de odinioară, conştienţi de beneficiile apei termo minerale din România, găseau în România echillibrul just al calităţii prestaţiilor hoteliere şi medicale versus preţ. Pandemia a schimbat radical obiceiul de consum şi prezenţa acestora în Băile Felix, de aceea unul din eforturile majore pe care le facem astăzi în cadrul societăţii Turism Felix este repoziționarea în străinătate. Oradea beneficiază astăzi de legături directe cu trei ţări europene cu mare potenţial turistic de incoming pentru noi, anume Polonia, Italia şi Anglia. O a patra legătură directă, cu Germania, este prevăzută în acest an şi astfel îndreptăm eforturile noastre către aceste pieţe ţintă. În momentul de faţă, turiştii străini prezenţi în Felix, chiar dacă minoritari, sunt perfect conştienţi de beneficiile curative ale apei termo minerale, precum şi a calităţii procedurilor medicale utilizate. Cetăţenii europeni dispun de o recunoaştere certă a acestor proceduri de către casele de asigurări medicale din ţara de origine. Aşteptările de la staţiune rămân astăzi la nivel de utilitate pur medicală, dar în cadrul societăţii noastre lucrăm pentru diversificarea serviciilor hoteliere şi turistice, pentru a completa utilitatea medicală cu o experienţă turistică.

Care sunt punctele slabe ale turismului balnear din România şi cum crezi că ar putea fi rezolvate?
Chiar dacă pare un clişeu, turismul balnear în România suferă de o lipsă de investiţii şi modernizare a infrastructurii. În virtutea scopului principal de consum, care a fost şi este beneficiul apei termo minerale, preocuparea legată de evoluţia şi adaptarea structurii hoteliere, a activităților conexe la cerințele şi aşteptările actuale ale turismului în general a fost pe un plan secundar sau insuficient. Astfel, în pofida cerințelor şi aşteptărilor consumatorilor, bazele hoteliere şi balneare au rămas blocate într-o imagine de vechi şi trecut. O antiteză interesantă este faptul că aceste staţiuni au continuat să existe şi să funcţioneze datorită calităților excepţionale ale resursei naturale (apa termo minerală), cât şi a procedurilor medicale existente.
O aducere la zi a părţii hoteliere coroborată cu activităţi şi puncte de atracţie turistică a destinaţiilor balneo ar creşte interesul, ar diversifica clientela şi ar asigura o prezenţă turistică mai amplă şi mai puţin sezonală.

Ce măsuri ale autorităţilor ar putea veni în ajutorul turismului balnear? Având în vedere că ai fost în tabăra autorităţilor pentru o vreme, cum crezi că s-ar putea îmbunătăţi colaborarea public – privat?
Turismul balnear este efectiv un turism de 12 luni. Dacă sunt asigurate servicii constante pentru cele 12 luni și dacă este promovat corespunzător, acesta ar putea deveni o destinaţie de sine stătătoare majoră în portofoliul turismului naţional.
Cred cu tărie că o atenţie sporită a autorităţii centrale responsabile de turism asupra acestei resurse naţionale remarcabile (să nu uităm că România deţine o treime din resura de apă termală europeană) ar aduce beneficii considerabile imaginii României ca destinaţie turistică. Şi asta de la politica de acordare a licenţelor de exploatare (susţinerea operatorilor care istoric au dovedit capacitate şi calitate în gestiunea acestei resurse naturale), până la alocare de fonduri şi ajutoare de stat pentru reabilitarea staţiunilor, atât a bazei existente, dar şi pentru dezvoltarea de activităţi şi facilităţi menite să facă aceste locaţii cât mai atractive.

Ce planuri are Turism Felix pe termen lung și scurt?
Începând cu anul 2024, Turism Felix a demarat un amplu proces de reorganizare, cu scopul de a creşte atractivitatea destinaţiei balneare din Băile Felix, dar şi eficiența în gestiunea resurselor aflate în patrimoniul său.
Astfel, pe lângă definitivarea unei investiţii majore în aqua-parcul Venus, Turism Felix a semnat un contract de francizare cu grupul hotelier Accor, primul grup hotelier european şi al 6 lea în lume. Brandul Mercure va aduce hotelului Internaţional 4*, o mai bună expunere pe plan internaţional. Astfel, în 2025 hotelul Internaţional va fi deschis pentru o perioadă de șase luni, apoi, începând cu octombrie 2025, svor fi demarate lucrările de modernizare corespunzătoare cerințelor afilierii. Noul hotel Internaţional îşi va deschide ușile în trimestrul 4 al anului 2026.
De asemenea, alte două hoteluri din portofoliu sunt supuse analizei oportunităţii de afiliere.
Totodată, Turism Felix investeşte în oameni, oferind burse de studiu unor angajaţi tineri şi cu potenţial de evoluţie la şcoala hotelieră Ohma din Oradea, deschisă ca franciză a prestigioasei Ecole Hoteliere de Lausanne (EHL) din Elveţia. Pe de altă parte, partenariatele cu alte unităţi de învăţământ local, precum liceul Partenie Cosma, permit unui mare număr de elevi să efectueze practică în cadrul unităţilor societăţii noastre.

Cu o resursă umană care depăşeşte 800 de persoane în sezon, Turism Felix este unul dintre cei mai mari angajatori locali. Este deci esenţială gestiuna acestei resurse în funcţie de sezonalitate şi activităţi alternative: ştranduri deschise tot anul sau doar în sezon, hoteluri şi baze termale, în funcţie de categorie şi clientelă.

Așadar, se mai poate vorbi de criză de personal în segmentul balnear, din punctul tău de vedere?
Segmentul balnear, la nivel general spus, suferă de aceleaşi probleme ca întreaga hotelărie. Se mai adaugă poate dificultățile de a găsi terapeuţi formaţi şi doritori de angajare, precum şi medici specialişti, aşa cum sunt la noi.

Ca în toată industria ospitalităţii, cred că, în special, schimbările de atitudine în hotelărie au bulversat radical ideea clasică de angajare şi carieră în această industrie.

La fel ca şi şcolile de profil, angajatorii ar trebui să înţeleagă că a venit momentul în care angajatul poate fi privit ca şi un client (intern) al societăţii şi că este în responsabilitatea angajatorului să îl convingă pe tânărul candidat că îi va oferi o experienţă utilă propriei dezvoltări, şi ulterior companiei.

Care sunt marile provocări ale administrării unui business în industria ospitalităţii, cu componente balneo/SPA medicale, în opinia ta?
Pe lângă ceea ce am menţionat anterior, ar fi investiţiile necesare modernizării, deoarece consider esenţială diversificarea serviciilor. Chiar dacă această industrie turistică balneo/ health spa are o specificitate aparte, ea tot face parte dintr-o industrie a ospitalităţii care promovează emoţii, senzaţii şi experienţe. Chiar şi în cazul oaspeţilor veniţi în scop medical pur, cred că este util să completăm experiența tehnic profesional-medicală cu o experienţă hotelieră cât mai agreabilă, menită atât să diminueze eventualele senzaţii de discomfort datorate stării fizice, dar şi să ofere experienţe turistice cât mai plăcute.

Care sunt cele mai importante trei lucruri în managementul unei unităţi cu componenta balnear, în opinia ta?
Aș spune că experienţa clientului şi deci, implicit, preocuparea managementului pentru o constantă ştiinţă a managementul hotelier balnear este unul dintre cele mai importante elemente. Apoi, modernizarea unităţilor balneo cu accent pe experienţele oaspeţilor, cât și asigurarea constantei unui serviciu corespunzător şi bineînţeles de calitate, atât hotelier, cât şi specific activităților de health spa şi wellness.

Răzvan Pîrjol
Absolvent al Glion Institute of Higher Education (GIHE) din Elveția, cu specializarea Internaţional Hospitality Management, Răzvan Pîrjol a ocupat în România, de-a lungul timpului, mai multe poziţii care i-au consolidat expertiza în domeniul ospitalităţii. Câteva din acestea ar fi CEO și Director General THR – Consulting Group, Preş̦edinte C.A. și Manager General al Hotelul Palatul Suter 5*, Secretar de Stat, coordonator al domeniilor turism, comerţ exterior şi investiţii străine în cadrul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA), Chief Business Development Officer al grupului educaţional elveţian Winsedswiss, iar de la începutul anului 2024 – Director General al societăţii Turism Felix SA.

Turism Felix SA
Turism Felix SA (simbol bursier TUFE – felixspa.com), societate înfiinţată în 1990 şi deţinută majoritar de către Transilvania Investments Alliance (TIA), operează cinci hoteluri în staţiunea Băile Felix, cu un total de aproape 1000 de camere: un hotel de 2, trei hoteluri de 3, un hotel de 4*, precum şi 4 centre Health Spa & Wellness, două aqua parcuri – în staţiunile Băile Felix şi 1 Mai, ce pot acomoda peste 3000 de persoane pe zi.
Totodată, TUFE deţine 30,33% din capitalul social al companiei Turism Lotus SA, singurul complex balnear de 5 stele situat în Băile Felix.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302