ANALIZĂ: Ce măsuri poate lua mediul de afaceri pentru a reduce impactul negativ al coronavirusului
Accentuarea epidemiei de coronavirus COVID 19 a creat deja probleme semnificative în economia românească, de la transporturi, la industria de evenimente, turism și HORECA. Potrivit analiștilor de la Sierra Quadrant, fără măsuri eficiente de reorganizare a business-urilor, multe dintre companiilor din România riscă să se confrunte cu probleme financiare majore ce pot duce la insolvențe și faliment.
Economia românească este mai fragilă ca oricând în fața efectelor coronavirusului. Cum peste 90% dintre companii se află în zona IMM-urilor și nu dispun de resurse financiare pe termen mediu și lung, măsurile de restricție impuse de autorități, pentru a combate epidemia, sunt de natură să le creeze dificultăți semnificative mai ales în asigurarea cash-flow-ului necesar derulării afacerii.
De la firmele de transporturi, la companiile care organizează evenimente și hoteluri, zeci de mii de firme riscă, în următoarea perioadă, să intre în blocaj financiar.
,,întreruperea culoarelor de transport de marfă și persoane pe relația cu Italia, Spania, generează pierderi financiare semnificative, pe care cele mai multe firme nu și le-au luat în calcul. La fel și în industria evenimentelor și în zona agențiilor de turism, al căror cash-flow este puternic afectat de restricții. Aceste business-uri, și nu numai ele, trebuie să își ia urgent măsuri de reorganizare, pentru a evita blocajul, în condițiile în care interdependența pe lanțurile comerciale este extrem de ridicată în România. Dacă o firmă intră în insolvență, va atrage după sine mulți dintre parteneri’’, afirmă analiștii Sierra Quadrant, unul dintre cei mai importanți jucători din piața serviciilor de gestiune a afacerilor din România.
într-un studiu lansat la începutul lunii ianuarie, compania estima, de altfel, că 2020 va fi anul în care ,,reorganizarea business-ului’’ va fi cuvântul de ordine în economie, pe fondul provocărilor ce țin de contextul macro-economic plin de incertitudini (deprecierea monedei naționale, creșterea inflației, scăderea ritmului de creștere a exporturilor, posibila reducere a avansului consumului, scumpirea creditării etc.)
,,Epidemia cu coronavirusul COVID-19 trebuie să determine oamenii de afaceri să își reconfigureze business-urile. în astfel de vremuri incerte, dincolo de evitarea panicii, investitorii care vor beneficia cel mai mult sunt cei care acționează acum. Abordarea de tip ,,să așteptăm și să vedem’’ trebuie înlocuită cu măsuri strice de control financiar, printre altele de asigurarea unui buffer financiar care să le permită companiilor să facă față provocărilor din lanțul de plăți’’, afirmă Ovidiu Neacșu, asociat coordonator al Sierra Quadrant.
Potrivit experților, ajustarea planurilor pentru 2020 trebuie să plece de la reevaluarea condițiilor pieței și a implicațiile pe termen lung.
Gestionarea optimă a numerarului, eliberarea sumelor suplimentare din bilanț, în general reechilibrarea costurilor pe baza previziunilor revizuite ale veniturilor alături de reconsiderarea investițiilor vor ajuta cel mai bine companiile, indiferent de cât durează epidemia.
Analiza performanței clienților, de la cei rău-platnici la cei neprofitabili, trebuie să fie, de asemenea, în prim-plan.
,,Firmele trebuie să își monitorizeze mai atent numerarul și cheltuielile și să încerce să reducă durata medie de încasare a creanțelor, care să fie transpusă proporțional către scăderea termenelor de plată a furnizorilor. Reducerea maturității contractelor cu partenerii de afaceri și corelarea costurilor aferente cu volumul de activitate și indicatorii de performanță variabilă ai furnizorului reprezintă elemente esențiale ale politicii de evitare a coronacrizei economice’’, arată analiza.
O altă măsură optimă și necesară o reprezintă deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spații comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcții secundare.
,,Problemele din China, principalul exportator al lumii, dar și din Italia, au creat ample probleme de aprovizionare pentru multe companii. Asigurarea unui buffer de aprovizionare, diversificarea surselor de mărfuri și servicii și monitorizarea activă a lanțului de aprovizionare sunt esențiale’’, spun analiștii.
Potrivit Sierra Quadrant, majorarea capitalului social, reinvestirea profitului și evitarea cheltuielilor care nu țin de esența business-ului, și care vizează achiziția de automobile, modernizarea sediilor etc., trebuie luate în calcul în perspectiva accentuării crizei.
Pentru firmele care dețin garanții solide, asigurarea unei linii de finanțare de la bănci, pentru vremuri grele, poate fi o soluție optimă în caz de probleme de cash-flow. Pentru cele slab capitalizate, în măsura posibilităților, managerii ar trebui să caute soluții pentru rambursarea anticipată a obligațiilor de plată aflate în derulare.
Analiștii recomandă, de asemenea, acolo unde este posibil contractual, și schimbarea leasingul financiar cu unul operațional.
în condițiile accentuării coronacrizei economice, firmele trebuie, totodată, să-și reconsidere și politicile de personal. Securizarea angajaților experimentați, asigurarea unui mediu de lucru sănătos și sigur, programul flexibil de muncă, care să includă și munca de acasă, trebuie să se afle în prim-planul preocupării managerilor.
CORONACRIZA, VĂZUTĂ CA O OPORTUNITATE
Potrivit companiei Sierra Quadrant, coronacriza economică este de natură să ofere și oportunități companiilor care își vor adapta rapid procesele.
Epidemia de coronavirus crează premizele unei noi realități economice, a unui nou ciclu învestițional în care deciziile de investiții vor fi, cel mai probabil, mult mai atent corelate cu condițiile de piață, cu potențialul de prevenire a situațiilor de risc.
,,Probabil că multe companii își vor reconsidera relația comercială cu China, cu țările care nu sunt capabile să ofere asistență în cazul unor situații excepționale precum trăim în prezent. România poate câștiga semnificativ din această situație, dacă va fi capabilă, de exemplu, să ofere infrastructura necesară pentru transferul capacităților de producție din China. La fel și în turism, unde putem deveni un actor semnificativ, cu investiții inteligente. Și în agricultură avem potențial, dacă vom reuși, de exemplu, să trecem de la exportul de materie primă la producția de produse finite. Un exemplu simplu și relevant – în timp ce ni se strică roșiile pe câmp, importăm bulion, în mare parte, din Italia’’, a mai declarat Ovidiu Neacșu.
Potrivit analiștilor de la Sierra Quadrant, România trebuie să investească semnificativ mai ales în digitalizarea serviciilor, în inovare, acolo unde ne aflăm pe ultimul loc în Europa.
,,Automatizarea producției și a serviciillor, digitalizarea, sunt măsuri esențiale mai ales în condițiile crizei de forță de muncă care se accentuează de la an la an, a schimbărilor climatice și, de ce nu, a pandemiilor care pot să apară oricând într-o societate globală tot mai puternic conectată’’, arată analiza Sierra Quadrant.
Un alt fenomen asociat coronacrizei îl va reprezenta accentuarea fuziunilor și a achizițiilor. ,,Este o oportunitate pentru mulți întreprinzători să intre în zone de business în care, anterior, accesul era unul prohibitiv. Identificarea unor soluții de finanțare a posibilelor achiziții și diversificare a serviciilor poate face diferența între câștigători și pierzători în urma problemelor economice generate de coronacriză’’, mai spun experții.