10 pași siguri spre faliment
Ești proprietar de restaurant, cafenea, magazin sau o altă afacere mică spre medie? Folosește cel puțin jumătate din “recomandările” de mai jos și vei da faliment în două luni (maxim 3 dacă ai ceva bani puși deoparte)!
1. Tratează-ți clienții cu dispreț! Oricum sunt “proști” și n-ai nevoie de ei, iar majoritatea dintre ei ar trebui să fie încântați că le faci favoarea de a-i primi în restaurant. Nu uita să te asiguri că aceeași atitudine de dispreț față de clienți au preluat-o și angajații tăi!
2. Deții un restaurant sau o cafenea? Dă-le clienților trei frunze de salată ofilită la preț de friptură! Dacă se plâng, invită-i afară fără menajamente, pentru că nu ai nevoie de clienți “cârcotași” care nu îți înțeleg arta culinară.
3. Ai cumpărat un local cu specific de rock și clienți din același domeniu?! Transformă-l în local de manele! Și viceversa! în acest fel simplu poți fi sigur că vei goni toți clienții existenți, iar în maximum două săptămâni localul va fi gol și total disponibil pentru clienții preferați (care nu vor mai veni niciodată).
4. Ai preluat un restaurant fără clienți? Nu schimba nimic! Cu siguranță vechii proprietari au fost ”tâmpiți”, dar este suficient să preiei tu restaurantul și va începe “să duduie” fără niciun efort (muncă, investiție, promovare) din partea ta!
5. Fii paranoic! Toți angajații încearcă să te fure! Pune camere și nu-i slăbi din ochi! Așa poți fi sigur că vei trezi spiritul de “hoț” și dorința de a te păcăli în cel mai cinstit dintre angajați.
6. Nu-ți plăti angajații și colaboratorii! Sau, în orice caz, întârzie plățile cât de mult poți! Oricum, cine vine la muncă pentru bani?! Oamenii sunt datori să te ajute gratis sau la prețuri minime să-ți dezvolți afacerea! Iar dacă se aude “în piață” că ești “rău platnic” și nu mai lucrează nimeni cu tine decât cu banii în avans, vina este a “ingraților” care nu vor să lucreze gratis.
7. Nu cumva să angajezi o agenție de consultanță sau un specialist în comunicare! De consultant de business nici să nu mai vorbim! Tu oricum te pricepi la tot (promovare, Social Media, dezvoltarea afacerii etc.). De ce să plătești pe cineva a cărui activitate nu o înțelegi?! Iar dacă totuși decizi să angajezi pe cineva, nu cumva să ai un buget de promovare stabilit de la deschiderea companiei! Fă-o în ultima clipă, înainte de a „pune lacătul” pe afacere, doar consultanții sunt „magicieni” și îți pot „salva afacerea” în două zile, fără niciun efort din partea ta!
8. Reacționează agresiv imediat ce scrie cineva recenzii negative pe Facebook, Google, TripAdvisor sau în orice alt loc! Doar toată lumea știe că întodeauna clienții sunt prea cârcotași și vor prea multe: atmosferă plăcută, prețuri mici, servicii de calitate, muzică live etc. De unde atâtea pretenții?!
9. Răzgândește-te des! Chiar de mai multe ori pe zi! Ai spus despre ceva că e alb?! Peste 3 ore spune că e negru!? Apoi, gri sau violet ori roșu! Așa poți fi sigur că nimeni (angajați, clienți, colaboratori) nu va înțelege ce-ți dorești. Și, bineînțeles, supără-te dacă ceea ce ai tu în minte nu se potrivește cu ceea ce se întâmplă în realitate! Este vina celorlalți că nu-și dau silința să-ți citească gândurile!
10. Și, cel mai important: indiferent de evenimentul pe care îl organizează compania ta, stai bosumflat într-un colț, nu interacționa cu nimeni! Nu glumi, nu oferi nimic gratuit, nici măcar un zâmbet! Iar dacă ai posibilitatea, răstește-te la clienți sau tratează-i cu aroganță! Doar de asta ești “patron”!
Acest material este un pamflet și trebuie tratat ca atare! Experiența însă ne-a arătat că persoanele inteligente învață din pamflete, iar cele mai “sărace cu duhul” nici din experiența proprie!
Articol scris de Gelu-Marian Jilavu, New Business Director&Consultant Business, Russenart Communications, pentru ediția 86 a revistei Horeca România.
Cu o experiență de peste 15 ani în comunicare, Gelu-Marian Jilavu este New Business Director la Russenart Communications. Specializat în consultanța de business și în comunicarea pentru sectorul horeca, lucrează de 10 ani în acest domeniu, promovând până în prezent zeci de restaurante, baruri și cafenele.