ANAT militeaza pentru SCOATEREA TURISMULUI din sfera politicului
Horeca: Ce a insemnat 2010 pentru ANAT?
Corina Martin: A fost un an cu situatii si conjuncturi cu care ne-am mai intalnit, poate doar anul trecut cand a demarat criza. Ca organizatie nu este usor sa reprezinti interesele a 900 de agentii din toata tara intr-un an de criza. Anul acesta a fost greu pentru agentiile de turism care au fost nevoite sa supravietuiasca cu venituri cu 20-30% mai mici decat in anii precedenti. Asociatia noastra si-a propus si mai multe actiuni si campanii, pentru ca este normal sa fim alaturi de membri nostri, sa le sustinem activitatea mai ales in momentele in care veniturile lor scad. Atunci a fost nevoie de un efort mai mare din partea asociatiei si am declansat actiunile la nivel national. Prima a fost Caravana ANAT, actiune care si-a propus sa atinga toti membri din tara, din cele 8 regiuni in care este ÃŽmpartita asociatia noastra. Avem consilii care conduc cate o regiune, ne-am intalnit cu membri sa vedem ce probleme au, in ce fel ÃŽi poate ajuta asociatia, ce anume isi doresc ei sa faca asociatia si am avut intalniri si cu presa locala pentru ca ne-am dat seama ca mesajul ANAT era mai cunoscut in Bucuresti, decat in restul tarii. in tara avem 500 de membri, adica peste jumatate, deci am considerat ca presa locala este cea care trebuie sa primeasca mesajul ANAT, sa-l inteleaga si sa transmita un mesaj pozitiv potentialilor turisti din regiunile respective. Acei turisti trebuie sa fie bine informati, sa stie de ce este bine sa aleaga o agentie ANAT si nu alta, ce garantii le aduce contractarea unei agentii membre, de ce este mai ieftin sa vina la agentie, de ce sa foloseasca programele „inscrieri timpuriiâ€, „Vacante la tara†sau „Litoralul pentru totiâ€, programe care se gasesc numai la agentiile noastre.
Horeca: Prin ce masuri ati combatut criza in acest an?
C. M.: O premiera pentru ANAT in acest an a avut loc la Forumul de Turism pe care-l organizam anual la sfarsitul lunii ianuarie, unde am lansat programul „Vacanta in tara meaâ€. Ne-am gandit inca din toamna anului 2009 ca a inceput criza si era clar ca se prefigura o perioada si mai grea si ne intrebam cum indemnam noi romanii sa ramana in vacanta in Romania. De ce era nevoie si la noi de acest program? Pentru ca toate tarile straine au declansat prin ministerele de resort campanii de genul „Germani ramaneti in Germania in vacantaâ€. Siva pot spune ca aceasta campanie a crescut numarul de vacante in Germania cu 30%. Ceea ce a insemnat foarte mult in aceasta perioada de criza. Din punctul nostru de vedere trebuie sa sutinem hotelierii, pensiunile agroturistice, restaurantele, operatorii din agrement si agentiile de turism romanesti. Tot anul am lansat rand pe rand cate un program special, menit sa atraga atentia turistilor romani ca nu intotdeauna in Romania este mai scump si mai prost, ba dimpotriva, poate fi foarte frumos si la un pret accesibil daca stim sa alegem o agentie de turism, intotdeauna vacanta va fi mai ieftina la o agentie de turism, sa facem rezervari din timp prin programele de inscrieri timpurii si daca ne planificam din timp vacanta, asa cum fac turistii din tarile vest europene.
Horeca: Ce este de fapt programul „inscrieri timpuriiâ€?
C. M.: inscrieri timpurii a fost o campanie de educatie, care si-a propus sa traga un semnal de alarma, tocmai pentru a explica romanului ca exista posibilitatea de a-si cumpara o vacanta mai ieftina, dar trebuie sa vina la agentiile noastre in primele trei luni ale anului. Am vrut sa spulberam mitul ca agentiile au oferte scumpe, ca in tara noastra vacantele sunt scumpe si nu avem preturi mici. Avem preturi mici. „Litoralul pentru toti†este o dovada clara, cu oferte la 399 lei, cazare la hotel de 4 stele, sase nopti, la fel si o „Saptamana la munteâ€, acelasi pret si numar de zile in zonele montane, „Vacante la tara†sau „Saptamana de
refacere balnearaâ€.
Am mai lansat o premiera si anume „Zile gratuite de vacantaâ€. Fiind un an de criza trebuia sa mai oferim inca un argument turistului roman sa ramana in Romania. Toate aceste programe au fost create de noi la ANAT, dar nu s-ar fi realizat fara implicarea hotelierilor. A fost necesara multa munca , discutii, parteneriate si colaborari cu hotelierii din tara, sa inteleaga avantajele acestor programe, sa-i avertizam ca daca nu intra in aceste programe cu discounturi, nu vor avea un grad de ocupare care sa le
permita supravietuirea intr-un an de criza. Sirezultatele s-au vazut, cei care ne-au urmat au avut de castigat. De exemplu, inscrieri timpurii inseamna pentru hotelieri si pentru operatorii din alimentatia publica venituri in lunile ianuarie, februarie, martie pentru vacante care se deruleaza in vara. Ori, intr-un an de criza, sa incasezi acesti bani si sa livrezi serviciile mai tarziu, insa sa ai cash-flowul necesar in lunile in care ai nevoie sa supravietuiesti, sa platesti salarii, sa-ti acoperi cheltuielile de functionare, inseamna foarte mult. Sidaca ne referim la litoral, pentru hotelierii de aici aceste incasari inseamna enorm, pentru ca repet, se contabilizeaza niste sume cu mult timp inainte de a presta serviciile respective.
Anul trecut programul de inscrieri timpurii a fost privit cu scepticism, multi hotelieri au comentat chiar public, ca nu i-a intrebat nimeni, nu i-a consultat nimeni, in consecinta ei nu vor acorda reduceri, ei nu inteleg acest program. Programele pilot le desfasuram in special pe litoral, pentru ca acolo exista o colaborare buna intre ANAT, hotelieri si autoritatile locale si ne este foarte usor sa comunicam.
Horeca: Cum sustineti financiar campaniile ANAT?
C. M.: Oricate campanii am lansa daca nu avem sustinerea financiara necesara nu le putem promova prin mass media. Noi ca asociatie nu avem aceste resurse, ne bazam doar pe cotizatiile membrilor. Nu suntem o organizatie guvernamentala, nu primim finantare de nicaieri. Astfel, am initiat o alta premiera. Din moment ce nu obtinem nici un sprijin financiar de la Ministerul Turismului, cu ce sa promovam aceste campanii? Astfel am declansat prima campanie de sponsorizare, daca putem sa-i spunem asa, „Campania de 100 de leiâ€. Am spus membrilor nostri, cele 900 de agentii, ca trebuie sa strangem acesti bani intr-un fond de promovare ANAT. Aceasta campanie a adunat 50.000 de euro. intr-un an de criza, daca nu ai sprijinul statului in general, nu-ti ramane altceva de facut decat sa te organizezi ca patronat. Eu am considerat ca aceasta este solutia supravietuirii, pentru ca de 20 de ani incoace ne-am obisnuit sa ni se dea, sa primim, sa asteptam pe cineva sa ne spuna ce sa facem si nu se mai poate. Ca sa supravietuiesti intr-un an de criza trebuie sa te ajuti si sa te descurci singur.
Horeca: Ce ne puteti spune despre Legea Turismului?
C. M.: in acest an am lucrat foarte mult la Legea Turismului. Am adus foarte multe amendamente timp de un an si jumatate. Sunt foarte multe lucruri inexistente si expirate in aceasta lege, care trebuie aduse la nivelul secolului XXI. Trebuie sa intram in Europa. Din pacate legislatia in domeniul ospitalitatii din Romania este absolut incoerenta, lipseste cu desavarsire o lege a turismului, iar toate ordonantele de ministru, HG-urile care ne-au guvernat rand pe rand nu se legau intre ele. S-a simtit nevoia acestei coerente si a eliminarii haosului legislativ, care a determinat situatia actuala a turismului romanesc.
Principala cerere a ANAT, la care nu vom renunta, este aceea a infiintarii unei organizatii nationale de promovare a turismului romanesc. De ce? Pe acest model de organizatie functioneaza toate tarile care promoveaza activ turismul, Germania, Grecia, Franta. Cum promovam noi ceea ce facem? Nu suntem de acord ca strategia si modalitatile de promovare sa le decida doar ministerul. Noi cerem ca aceasta decizie sa fie luata intr-un parteneriat public-privat, pe modelul Asociatiei Litoral, care este formata din autoritati publice, hotelieri, ANAT, aeroport, gastronomi, toata industria locala, dar la nivel national. Acest organism, ca si in celelalte tari, va decide la aceeasi masa, partenerii avand un singur vot, strategia de promovare a tarii noastre.
Horeca: Ce reglementari a adus ANAT la Legea Turismului?
C. M.: in primul rand vreau sa subliniez faptul ca la Legea Turismului am venit cu amendamentele noastre care sunt in concordanta cu reglementarile ECTA (Environmental Conservation Tourism Association), organizatie precum ANAT, dar la nivel european. Agentiile de turism la noi nu sunt protejate de lege, dupa cum am observat ne-am confruntat cu multe falimente si insolvente, de aceea am decis ca asociatie sa ne ajutam membri, pentru ca legea nu-i protejeaza. Guvernarile anterioare nu au pus accent pe aceasta comunicare cu mediul privat, nu au dorit sa implice mediul privat, au fost decizii luate strict politic, pe o perioada scurta, exact cat dura mandatul fiecarui ministru, secretar de stat sau sef de autoritate nationala, neavand o viziune pe termen lung pe care sa o urmareasca fiecare ministru, ulterior, cu sfintenie. Am avut masterplanuri, tot felul de initiative si nu ne-am tinut de ele. Siatunci ne-am gandit sa scoatem turismul din sfera politicului si sa facem parteneriatul public-privat. Legea Turismului trebuie sa fie cat mai europeana, cat mai actualizata, pentru ca nu suntem de acord sa fie mentinute prevederi legislative din 1900. Crearea acestui parteneriat ar fi un moment istoric pentru turismul romanesc si credem noi, un suport incontestabil pentru industria ospitalitatii romanesti.
Horeca: Ce v-ati propus sa realizati in 2011?
C. M.: Pentru anul viitor ne-am propus sa realizam mult mai multe. Anul viitor este necesar sa facem cu hotelierii un fond comun de promovare, agentiile pe de o parte si hotelierii pe de alta parte. Pentru ca repet, daca nu ai sprijinul statului si nu vin resurse financiare, este normal sa contribuim cu totii. Cu certitudine tot pe litoral vom lansa acest program pilot, pentru ca aici avem 47% din capacitatea de cazare a tarii. Acest fond nu va fi nici la dispozitia ANAT si nici la dispozitia patronatelor hoteliere, pentru ca in cadrul Asociatiei Litoral, toti partenerii sunt egali si au dreptul la un singur vot.
ÃŽNTOTDEAUNA VACANÅ¢A VA FI MAI IEFTINÄ‚ LA O AGENÅ¢IE DE TURISM
inSCRIERI TIMPURII inSEAMNĂ PENTRU HOTELIERI SiPENTRU OPERATORII DIN ALIMENTAŢIA PUBLICĂ VENITURI in LUNILE IANUARIE, FEBRUARIE, MARTIE PENTRU VACANŢE CARE SE DERULEAZĂ in VARĂ. LEGISLAŢIA in DOMENIUL OSPITALITATII DIN ROM‚NIA ESTE ABSOLUT INCOERENTĂ, LIPSEŞTE CU DESĂV‚RŞIRE O LEGE A TURISMULUI, IAR TOATE ORDONANŢELE DE MINISTRU, HG-URILE CARE NE-AU GUVERNAT R‚ND PE R‚ND NU SE LEGAU inTRE ELE.