Au ajuns muncitorii străini să egaleze sau chiar să îi depăşească pe cei români?

Au ajuns muncitorii străini să egaleze sau chiar să îi depăşească pe cei români?
person Aida Chivu, specialist resurse umane
access_time_filled

Uşor, uşor mentalitatea a început să se schimbe şi la noi. Dacă în urmă cu unul sau doi ani, ne miram atunci când ne întâmpinau angajaţi asiatici, acum deja ne aşteptăm să îi vedem peste tot, fie că suntem în vacanţă sau pur şi simplu mergem la un hotel sau restaurant, în interes de serviciu.

Angajatorii spun că au început să fie acceptaţi şi integraţi, chiar dacă este în continuare dificil cu nativii din Asia, atât să îi determine să înveţe lucruri noi, cât şi să îi păstreze pentru o perioadă mai lungă. S-a constatat că, după un timp, aceştia devin la fel de instabili ca oricare alt angajat. Ba mai mult, pot pleca fără să respecte multe din regulile normale într-o companie. Sunt atraşi de mirajul altor ţări şi stau în România doar până când găsesc o altă oportunitate de a pleca în altă ţară. Evident că motivul principal pe care îl invocă sunt banii pe care îi pot câştiga în ţări ca Germania sau Austria, de exemplu.
Un alt motiv de instabilitate este dat de dificultatea integrării şi adaptării la regulile societății noastre. Deşi sunt muncitori, chiar foarte buni executanţi şi mulţi sunt genul de angajaţi care îşi văd de treaba lor şi evită conflictele de orice natură, sunt destule situaţii în care aceştia se plâng de diverse forme de discriminare sau de dificultăţi la integrarea după angajare.


Ce putem face astfel încât să armonizăm mai bine şi mai repede oameni care vin din culturi diferite de a noastră, să îi ajutăm să se alinieze la un alt mod de viaţă, total nou pentru ei? Beneficiile sunt pentru toată lumea, dar mai ales pentru oaspeţi. Aceştia vor vedea un colectiv bine închegat şi automat vor beneficia de servicii de calitate.
Se ştie că niciodată nu este timp suficient pentru o bună integrare la un nou job, cu atât mai mult în HoReCa, în perioadele de sezon. Totul se mişcă cu o mare viteză, oamenii trebuie să se adapteze, să înveţe să facă repede şi bine şi, mai ales, să se vadă rapid rezultatele.

Pași pentru integrare
Care sunt, așadar, principalii paşi pe care trebuie să îi respectăm într-o integrare a unui nou angajat? Cel mai potrivit este să ţinem cont de următoarele lucruri:
•Ce ştie el să facă, care este nivelul de cunoştinţe şi competențe pe care îl are;
•Ce are nevoie să înveţe obligatoriu la noul loc de muncă;
•Cine îl învaţa acele lucruri pe care trebuie să le ştie şi să le respecte;
•Cine îl verifica dacă a învăţat sau nu pentru a şti ce trebuie îndreptat sau grăbit în procesul de integrare;
•Alocarea a unul sau doi colegi care să îl ajute să comunice cu toţi ceilalţi, să se integreze în colectiv, să îl determine să rămână, atunci când simte că este greu şi ar vrea să renunţe;
•Întâlniri şi discuţii de cunoaştere între toţi membrii echipei, atât vechi cât şi noi, români sau alte naţionalităţi.

Prima săptămână se ştie că este cea mai grea. Atunci pleacă cei mai mulţi dintre cei care nu îşi găsesc locul sau care „se sperie” de ceea ce au găsit la noul loc de muncă. De aceea este foarte important ce se întâmplă în intervalul acesta. Dacă noul angajat nu este ceea ce trebuie, atunci despărţirea devine cumva mai uşoară şi fără senzaţia că „s-a pierdut timpul”. Dacă este potrivit, atunci din următoarea săptămână se poate intra în aprofundarea informaţiilor care urmează a fi predate şi învăţate. În cazul angajaţilor străini, nu trebuie ignorate problemele de limbă, mulţi nu ştiu nici limba engleză şi refuză să înveţe limba română, care poate fi o limbă foarte grea. Atunci apar barierele de comunicare şi, dacă nu se ajunge la un compromis, se poate încheia totul.
La finalul primei luni de la angajare, un nou angajat, fie el român sau străin, trebuie să aibă sentimentul că merge în direcţia potrivită, că înţelege ce vrea compania de la el şi că trebuie să mărească viteza pentru ca, în scurt timp, să poată să îşi facă treaba foarte bine.


Cum putem contribui cu toţii la această integrare?
E simplu. Fie că suntem simpli oaspeţi sau angajatori, o abordare constructivă este aceea prin care dăm dovadă de indulgenţă şi oferim suport celor care vin să se angajeze aici din alte ţări, în special cele asiatice. Un zâmbet, o încurajare, ajutorul oferit atunci când nu se descurcă cu regulile şi obiceiurile noastre, toate acestea pot contribui foarte mult la găsirea unui echilibru şi la a putea avea, fără probleme sau situaţii dificile, angajaţi străini.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302