Cantina Mulțumesc, un hub de bine

Cantina Mulțumesc, un hub de bine
person Cătălina Matei
access_time_filled

Cantinele sociale sunt proiecte ce fac parte dintr-un segment special al ospitalității, o altfel de ospitalitate, proiecte făcute de oameni pentru oameni. Sunt locuri în care persoane dinamice, iubitoare, cu inimă pentru semenii lor, au găsit o modalitate de a fi ajutorul potrivit, de a împlini nevoi, de a oferi o încurajare și o speranță în vremuri grele, în primul rând printr-o simplă masă caldă…. Pentru beneficiari, aceste locuri reprezintă modalitatea în care reușesc să facă față provocărilor cotidiene. Pentru mulți, cantina poate fi singura sursă de hrană consistentă, iar pentru alții înseamnă chiar supraviețuirea, centrul vieții lor. Indiferent de categoria din care fac parte, tuturor celor care au nevoie, cantina socială le oferă puterea de a continua, de a merge mai departe, pentru că le asigură hrana fără de care nimeni nu ar rezista.
Cantina „Mulțumesc” din Brașov este un astfel de loc, un loc în care ospitalitatea se regăsește în cu totul alte nuanțe decât cele cu care ne-am obișnuit. Florica Bercaru, director executiv al Fundației Bucuria Darului, sub egida căreia funcționează cantina Mulțumesc, a vorbit despre această inițiativă frumoasă și drumul ei în cei nouă ani de existență, cât și despre alte proiecte ale Fundației pe care o reprezintă.

Care a fost motivația deschiderii Fundației Bucuria Darului? Când și cum s-a produs scânteia care a pus lucrurile în mișcare?
În gândul și în inima noastră a fost dorința sinceră de a le întinde o mână de ajutor celor care au căzut sub povara greutăților. Inspirați de povestea părintelui Nicolae Tănase, care crește 400 de copii la Valea Plopului, în noiembrie 2013 am luat hotărârea să pornim o lucrare care este mai presus de lume. O lucrare a lui Dumnezeu, săvârșită prin oameni. Am început povestea Fundației Bucuria Darului cu 70 de meniuri, ca nouă ani mai târziu, să ajungem la peste 500 de suflete din Brașov și alte sute din 27 de sate, pe care le ajutăm constant cu alimente și ce se mai poate.
Începuturile au un farmec aparte și o doză serioasă de adrenalină. Mâncarea trebuia pregătită, legumele curățate și tăiate, pâinea porționată. La început nu aveam deloc voluntari, munceam foarte mult și nu plecam până nu terminam treaba. Ca echipă eram puțini, așa că de multe ori mobilizam cunoscuții foarte apropiați ca să fie făcută mâncarea la timp. Comunitatea ni s-a alăturat în timp, echipa s-a mărit și, odată cu ea, s-au diversificat și nevoile cărora încercăm să le facem față. De adrenalină nu ducem lipsă nici acum.

Care este misiunea, conceptul Fundației și care sunt domeniile în care activează, toate elementele care o compun?
Gândul cu care am plecat la drum a fost să îi ajutăm pe cei vulnerabili și, alături de noi, să îi adunăm pe cei care au aceeași inimă pentru ei. Să fim prilej de întâlnire. Un Hub de bine care să îi adune atât pe cei care au nevoi, cât și pe cei care vor să dăruiască și să se dăruiască.
Așa am crescut organic toate proiectele, răsărite din nevoile celor pe care noi îi ajutăm. Așa am continuat să ajutăm pe mai multe direcții, atât în Brașov, cât și în cele 27 de sate din împrejurimile Brasovului. Dincolo de sprijinul cu hrană prin mese calde și pachete cu alimente, câtorva familii am reușit să le îmbunătățim și condițiile de locuit.
Cu scopul de a susține educația copiilor a luat naștere Căsuța Educației, unde 38 de copii găsesc ajutor la teme și învață să crească frumos. Cabinetul stomatologic este unul dintre visele devenite realitate în iulie 2021. Un loc în care durerea dispare și se zâmbește cu toată inima.

Când și cum a pornit cantina socială „Mulțumesc” și care este conceptul ei?
Cantina a pornit în noiembrie 2013, cu gândul la cei care nu au ce pune pe masă, iar denumirea a venit oarecum firesc, pentru că e primul cuvânt pe care îl auzim din partea celor pe care îi ajutăm. E darul lor pentru noi. Recunoștința că există oameni a căror generozitate depășește cadrul oamenilor cunoscuți. Că există oameni de bine care își lărgesc inima către o familie mai mare, necunoscută, dar în suferință.
Programul nostru de funcționare este de luni până vineri între orele 7.00 și 17.00, iar sâmbăta între 7.00 și 13.00. Înainte de pandemie serveam masa în cantină, însă acum, din cauza restricțiilor, mâncarea este servită în caserole și dusă la domiciliul celor care nu se pot deplasa.
Suntem de găsit pe strada Gospodarilor, în Bartolomeu, în inima cartierului, printre blocuri. Adresa noastră este pe strada Gospodarilor nr.5. Maximul istoric de porții gătite a fost 500. Avem o bucătărie bine dotată cu utilaje de la compania Bilancia. Tot ei sunt cei care ne-au ajutat cu amplasarea utilajelor în spațiul special amenajat.

Cine sunt beneficiarii serviciilor cantinei?
Cei flămânzi, însetați și goi – familii cu copii mulți, monoparentale, oameni singuri, bătrâni bolnavi, orfani sau oameni ai străzii. În principal, orice inimă care traversează o perioadă dificilă. Fie că e vorba de o disponibilizare temporară, un divorț căruia nu îi poate face față, o chirie sau o problemă care copleșește financiar întreaga familie.

Pe ce criterii sunt aleși? Care este procedura pe care trebuie să o urmeze? Ce acte sunt necesare?
Oricine are nevoie și se simte la ananghie. Asta la prima strigare. Avem patru colege asistenți sociali care stau de vorbă cu oamenii și află nevoile lor. Le analizează și hotărăsc cum să îi ajutăm. Criteriile noastre de selecție se găsesc pe site la categoria informații beneficiari, pe site-ul: bucuriadarului.ro. Mereu ne uităm la povestea din spate și ținem cont de cheltuielile, de problemele specifice și de situația în care se află fiecare persoană sau familie. La evaluarea situației persoanei care solicită sprijin este nevoie de actele de identitate și documentele care arată veniturile și cheltuielile.

Câte persoane beneficiază zilnic de serviciile cantinei? Se întâmplă să aveți perioade cu cerere mult mai mare decât putere de a oferi? Cum faceți față la o asemenea provocare?
Sponsorul nostru principal este Dumnezeu. Cu ajutorul oamenilor care ne susțin, am reușit chiar și în perioada pandemiei să nu ne oprim din a face binele. Tot atunci am atins și maximul de 610 oameni ajutați. Încrederea și susținerea comunității a fost întotdeauna motorul tuturor acțiunilor pe care le facem. Zilnic ajutăm peste 500 de oameni din Brașov, iar lunar vizităm alte 330 de familii din cele 27 de sate din jurul Brașovului.

Cum este alcătuit meniul și ce conține el în general?
Meniul este gândit să acopere nevoile nutriționale, este întocmit săptămânal astfel încât fiecare zi este diferită. Includem preparatele tradiționale românești, astfel încât fiecare persoană primește o ciorbă, un fel doi, un supliment pe care îl poate consuma mai tărziu, pâinea și un desert sau un fruct.

Cine sunt cei care compun echipa Bucuria Darului?
Suntem 24 în echipă, foarte diferiți, însă ne unește dragul de oameni. Dorința de a face bine și de a aduce bucurie în viețile celor care ne trec pragul cerându-ne sprijin. Iar aceasta este toată frumusețea: faptul că fiecare aduce propriul fel de a fi care se potrivește fiecărui tip de om de care ne apropiem pentru a ajuta. Suntem supuși greșelilor, însă ne lăsăm modelați de lucrare. Sunt zile grele, în care duci cu tine acasă toată greutatea poveștilor auzite, iar inima nu poate să fie scoasă din priză, ci caută în permanență soluții. Însă greutatea se ușurează cu fiecare bine adus în viețile lor. Cu fiecare zâmbet. Cu fiecare mulțumesc auzit.

Ce programe de voluntariat aveți? În ce măsură există răspuns la chemările de voluntariat?
Binele pe care noi îl facem este continuu tocmai de aceea primim orice voluntar ne trece pragul cu dorința de a da o mână de ajutor. Există activități care apar ocazional din dorința de a lărgi binele, însă și activități care nu se schimbă: porționarea pâinii, curățarea și tăierea legumelor, pregătirea pachetelor pe care le oferim în Brașov și în satele din jurul Brașovului, etichetarea borcanelor, ajutorul la teme oferit prin Căsuța Educației.

Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie ținut cont în gestionarea Fundației Bucuria Darului și, în mod special, a cantinei Mulțumesc?
Cea mai mare dorință a noastră este ca binele făcut pentru oameni să fie făcut ca pentru noi înșine. De asta suntem atenți la omul care ne cere sprijinul. La anchetele sociale, la vizitele de pe teren, dar și la aspectele administrative. Avem grijă ca binele să fie făcut bine până la capăt. Nu sărim etape, tocmai din respect pentru oameni. Pentru suferința lor și pentru a le putea reda demnitatea.

Ce provocări notabile ați avut pe parcursul implementării cantinei? Cum le-ați depășit?
Fiecare proiect pe care l-am inițiat a fost o provocare. Dar fiecare mână întinsă, când am avut cea mai mare nevoie, a însemnat un pas în plus spre mai bine. Iar aici nu putem să nu amintim despre „minunea” pe care o tot povestim celor care ne trec pragul. Aveam mare nevoie de ajutor pentru a găti mai mult pentru oameni și ne gândeam cum să facem rost de utilaje. Era o discuție internă, în care evaluam de unde putem face rost. Și, a doua zi, primim un telefon de la compania Bilancia, care voia să ne ofere echipamente. „Coincidențele” acestea fericite sunt semnul clar pentru noi că oamenilor pe care îi ajutăm, li se poartă de grijă.
Desigur, sunt mulți cei care ne sunt alături. Fără ei, lucrurile nu ar putea să se miște pentru că am fi singuri. Tot ce am realizat încă de la înființare li se datorează în mare parte. Sunt mulți cei care contribuie ca povestea să meargă mai departe, atât persoane fizice, cât și companii care ne sunt aproape încă de la înființare.

Ce demersuri a făcut și încă face echipa pentru a contribui la bugetul necesar pentru bunul mers al Fundației?
Cuptorul nostru coace și sterilizează. Coace prăjituri care ajung la cei care au pe inimă să ne susțină. De asemenea, sterilizează borcanele cu zacuscă și dulcețuri care pot fi găsite oricând în cămara noastră. E modul nostru de a „tura” bucătăria la capacitate maximă.

Având în vedere experiența dumneavoastră, cât este de greu, din punct de vedere legislație, să deschizi și să gestionezi o astfel de fundație? Se poate spune că statul susține asemenea inițiative?
Orice proiect, când pui inima și mobilizezi oameni spre bine, are propria dinamică. Uneori mai ușoară, alteori mai grea. Însă faptul că am reușit să menținem și chiar să creștem acest proiect de nouă ani este mărturia vie că avem susținerea comunității. Iar prin susținerea comunității înțelegem și susținerea instituțiilor statului. Mai ales că, pe parte de asistență socială, avem o misiune comună, aceea de a ajuta oamenii vulnerabili.

De asemenea, cum primesc românii asemenea demersuri? Care este impactul Fundației „Bucuria Darului” în comunitatea din Brașov?
Oamenii încep să ne cunoască și, pe măsură ce se conving că un astfel de proiect există și face bine atâtor oameni, vin să facem binele împreună. Cheia este să afle despre noi, și mai departe, toate se înmulțesc spre bine.

Ce planuri de viitor aveți în ce privește Fundația Bucuria Darului, cât și Cantina Mulțumesc?
Planurile noastre, de multe ori, se întâmplă să vină ele peste noi. Să fim copleșiți de bunătatea oamenilor și să „fim nevoiți” să lucrăm binele pe mai departe. Așa s-a întâmplat și cu echipa Bilancia. Au vrut să facă binele și, cu ajutorul cuptorului de patiserie primit în dar, am hotărât să deschidem o brutărie și o patiserie. Chiar lângă noi. Pentru că aici, binele se înmulțește împreună.
Împreună înmulțim bucuria!

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302