Cum afectează criza din Grecia hotelierii din Europa?
Hotelierii din Europa nu au rămas indiferenți la hotărârea Uniunii Europene de a reduce cu 50% datoria Greciei, astfel HotelNewsNow.com a intervievat câțiva reprezentanți ai industriei hoteliere europene și a aflat dacă și în ce fel vor fi afectate afacerile hoteliere.
Â
Steve Joyce, președinte și CEO, Choice Hotels International
La anunțarea raportului pe trimestrul trei privind veniturile înregistrate de grupul Choice Hotels, Steve Joyce a declarat că „Nu suntem siguri cum situația datoriilor Europei ne va afecata deocamdată. Nu am observat nimic specific. Ar putea să ne încetinească dezvoltarea, dar nu știm încă cu siguranță”.
Nick van Marken, corporate finance/tourism, hospitality & leisure, Deloitte
„În Europa piața este în revenire, dar există multe incertitudini și teamă în ceea ce privește viitorul. În ultimele zile a existat un răspuns entuziast când Marea Britanie a anunțat că a înregistrat o creștere economică de o jumătate de punct, și în același timp s-a instalat confuzia cu privire la referendumul din Grecia. Acest lucru face ca direcția în care ne îndreptăm să nu mai fie clară”.
Aris Ikkos, managing partner, GBR Consulting
Vorbind despre dobânzile în zona euro și investițiile în țările cu problem, precum Grecia, Spania, Italia și Portugalia, Aris Ikkos a declarat că „Această situație favorizează proprietarii independenți. Lucru foarte important în Grecia unde există un exces de oferte de cazare… De-a lungul anilor băncile au finanțat hotelurile bazându-se pe valoarea imobiliară a proprietăților și nu pe veniturile înregistrate de unitățile respective. Astfel, actuala criză va avea implicații serioase evaluarea hotelurilor, urmate de creșterea ratei dobânzilor și o lipsă acută de lichidități. Până acum nu s-a întâmplat acest lucru… Însă dacă băncile vor fi forțate să reevalueze împrumuturile acordate hotelierilor și garanțiile colaterale, ar putea considera necesar să vândă hotelurile la o valoare mai mică pentru a-și crește lichiditățile”. Problema principală acum este situația datoriei, care se concentrează pe restricții și recesiunea din Europa. Ikkos a mai adăugat că va trece ceva timp până când puterea de cumpărare va reveni în mâinile consumatorilor casnici și business europeni.
Russell Kett, HVS, biroul din Londra
Pentru proprietarii de hoteluri și operatorii din industria ospitalității există încă îngrijorarea cu privire la durata și ritmul de revenire a cererii de evenimente corporate și conferințe. „La nivel macro, criza din Grecia ar putea încetini piața tranzacțiilor prin reducerea numărului de hoteluri scoase la vânzare, pentru că proprietarii încearcă să determine care este momentul cel mai bun de a-și vinde hotelurile, iar investiitorii sunt interesați să achiziționeze hoteluri la prețuri mai mici profitând de incertitudinea economică”, a spus Russell Kett. „Nimeni nu vrea să fie acuzat că a plătit prea mult. Și până când băncile din Europa înlesnesc accesul la creditare, numărul tranzacțiilor vor fi restrânse, iar rata dezvoltării de noi hoteluri va rămâne lentă”.
Gerard Tempest, director de vânzări și marketing, Premier Inn
„Cred că este prea devreme să ne pronunțăm… Așteptăm cu nerăbdare să vedem dacă totul se va raporta la consumatori și comportamentul lor în privința sumelor pe care sunt dispuși să le cheltuie”. Ce mai mare provocare în piață este cea a încrederii, a spus Tempest. „A avea încredere să cheltui bani, atât ca business, cât și personal este influențată de ceea ce se întâmplă în zona euro”.
Frits van Paasschen, președinte și CEO, Starwood Hotels & Resorts Worldwide
Șeful Satrwood a declarat că volatilitatea în regiune a produs austeritate și o slabă revenire a creșterii cererii, dar a precizat că „efectul nu este nici drastic, nici uniform în regiune, și afacerile noastre în piețele emergente continuă pe o traiectorie solidă”.
Vasant Prabhu, vicepreședinte și CFO, a dăugat că Starwood a observat o calmare în privința numărului de rezervări. „La acest moment, este prea devreme să spunem dacă acest trend este generalizat sau localizat. Sperăm că anunțul cu privire la planul de salvare a monedei euro va îmbunătăți interesul pentru afaceri în Europa”.
Michael Poynter, senior VP și managing director, EMEA, Wyndham Hotel Group
„Acordul cu Grecia nu afectează prea mult industria hotelieră din Europa. În schimb, o criză mai extinsă a datoriilor este cea care are impact. Grecia este doar o piesă dintr-un puzzle mai mare”.
Provocările cu care se confruntă industria hotelieră europeană includ: finanțare redusă pentru proiecte de dezvoltare, lipsa încrederii consumatorilor și implicit a cheltuielilor și mai puține călătorii în interes de afaceri, fie ele corporate sau diplomatice.