Emoție sau rațional? Ce vezi mai mult la angajații tăi?

Emoție sau rațional? Ce vezi mai mult la angajații tăi?
person Aida Chivu
access_time_filled

Aida 1Suntem aproape de a încheia al doilea an de pandemie și vedem cu ochiul liber că lucurile sunt departe de a se îmbunătăți în vreun fel. Având în vedere acest fapt, cum sunt cei din echipa ta? Mai raționali sau mai emoționali?

Trăim vremuri greu de definit, business-urile din domeniul Horeca se luptă în continuare pentru supraviețuire. în ceea ce privește forța de muncă, suntem departe de a ne liniști în vreun fel, acum nu ne luptăm doar cu exodul oamenilor către alte domenii, acum cei rămași se împart în două tabere: vaccinați si nevaccinați. Dacă e sa ne raportăm strict la conflict, situația este nouă pentru toată lumea dar ea aduce în prim plan un lung șir de emoții, de lupte între rațional și emoțional.

Te-ai întrebat, ca manager, ce fel de echipă ai? Cum îi simți? Evident, principalul reper ești tu, cum îi simți în raport cu tine și cu nevoile business-ului din care faceți parte?

O cheie de verificare e momentul acela când ai stat în mijlocul lor și ai început să te uiți la ei. Cu precădere la toți cei din linia întâi. Uneori ai fost mândru și ai simțit că ai pe cine să te bazezi, iar alteori ai crezut că la tine în echipă s-au strâns toți cei care nu știu de capul lor. Ai văzut și emoții duse la extrem, dar și mult prea mult rațional. Și de aici vine întrebarea, ce fel de echipă ar trebui să am pentru a fi și faină, dar și profitabilă, în același timp? Sunt sigură că, de cele mai multe ori, o vrei profitabilă mult mai mult decât oricum altcumva. Totul ar fi mult mai simplu dacă oamenii ar veni la job, și-ar face treaba pentru care sunt plătiți timp de opt ore, apoi ar pleca acasă. Toate astea în liniște, dacă se poate. Fără zgomote, fără conflicte și fără prea multă negativitate. Cumva în liniște, dar cumva cu pasiune. Evident că e cel mai imposibil lucru, nu există așa ceva. Oamenii își aduc problemele de acasă la job și pe cele de la job le duc acasă. Așa cum țipă în trafic și înjură guvernul și altele de gen, tot așa vin la lucru, cu toate acele stări. Ca atare, se poartă fie de parcă e sfârșitul lumii, uneori, iar alteori nu se implică, nu mai vor și nu le mai pasă de nimic din ceea ce fac. Dar ei susțin de fiecare dată contrariul, iar la finalul zilei, aproape de fiecare dată, organizația are de suferit.

Aida 2Și totuși, ce se poate face în aceste condiții?
• Te uiți întai la tine și la cei cu care împarți managementul businessului și vezi ce fel de om ești tu, dar și ei. Dacă tu clocotești de emoțional pe dinăuntru și ești genul impulsiv, echipa ta trebuie să fie una mixtă. Poți avea câțiva oameni emoționali și impulsivi ca tine, pentru a putea vorbi aceeași limbă, altfel nu ai mai simți că totul este ce trebuie. Iar o altă parte de oameni trebuie aleși din rândul celor care funcționează mai mult după rațional și sunt ceva mai echilibrați.
• Folosește de fiecare dată firea ta emotivă în direcție pozitivă și atunci vei avea o organizație sau o echipă vie. Cu stări amestecate, dar acolo unde e greu, preia tu rolul de a mobiliza și motiva echipele.
• Nu doar cere, fă și tu. Fii lider pentru ei și du-ți măcar prima linie în direcția pe care o simți, iar restul echipelor adu-le în zona de siguranță. De acolo se descurcă singure, se ajută între ei.
• Dacă ești genul mai mult rațional și ai capul mereu conectat la realitate, așa cum e și în privința cifrelor, de cele mai multe ori, sumbre în vremurile astea, atunci asigură-te că ai măcar un om intern care emană mult pozitiv, este emoțional ca fire și care știe foarte bine să “panseze”atunci când vreun membru al echipei este in zona emoționalului negativ. Nu te duce tu primul, nu fii atunci cel care vrea să repare sau să motiveze pe cineva, dacă ești în zona asta. Lasa-i pe alții să vorbească. Trimite-l pe cel care e pozitiv și emoțional, care știe să râdă, să vorbească frumos și mai ales are răbdare să asculte. Iar după el, când și-a terminat treaba și toată lumea e în echilibru, atunci du-te și tu și întărește toate acestea. Ai să vezi cum se schimbă datele problemei și cum percepția oamenilor se schimbă și ea.

în vremurile astea, când tot ce contează e echilibrul în tot și în toate, nimeni nu ar trebui să se comporte ca înainte, sau să încerce să schimbe, ca să ajungă la ce era odinioară. Pentru că nu merge, nu va funcționa absolut deloc.
Dacă auzi la cineva că zice: aici suntem la job și nu trebuie să ne aducem problemele personale, nu îl crede, atunci mai degrabă zâmbește și invită-l la o cafea și povestiți din zona personală cel mai mult. Adică ce a mai făcut în ultima vreme și ce îi face familia. Iar dacă tu nu poți, trimite “omul de oameni” să vorbească cu el, iar tu ajută-l. Că e clar că are o problemă și, ca mai toate situațiile de genul acesta, e de natură emoțională.

Haideți să fim oameni vii și să ne uităm corect la realitatea organizației sau a echipelor noastre. Atât raționalul, cât și emoționalul fac parte din noi, iar vremurile pe care le trăim nu fac decât să amplifice toate astea. Cred că dacă facem tot ce ține de noi ca să câștigăm și pe termen scurt, dar și pe termen lung, o să ne iasă lucrurile corect, departe de ideal. Cât să trecem de timpurile astea grele.

Articol realizat de Aida Chivu pentru ediția 105 a revistei Horeca România.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302