Mă scuzați, sunteți pe insta?
Facebook, LinkedIn, Reddit, Google+, TikTok, Twitter, Youtube, Instagram sau Pinterest, de unde știe un brand care este cea mai performantă platformă de promovare pentru domeniul său?
S-a mai spus în trecut și o spunem din nou, dacă o afacere nu este prezentă pe rețelele sociale, pierde clienți. Concret, pentru că cei mai mulți oameni sunt pe una sau mai multe platforme de Social Media, acolo ar trebui să fie și afacerile care îi deservesc. Desigur, este important pentru orice business, nu doar pentru cele din HoReCa, să fie prezent în online cu un site web și recenzii pe Google, dar la fel de importantă este și prezența activă pe rețelele sociale pentru a intra în legătură cu potențialii clienți.
Dacă e să luăm numai țara noastră, potrivit unei analize Kepios, numărul utilizatorilor de rețele sociale a crescut cu 10%, adică cu 1,3 milioane, între 2021 și 2022 – o creștere uriașă pentru un singur an –, iar potrivit unui studiu DataReportal, la începutul lui 2022, în România erau 13,30 milioane de utilizatori de rețele sociale, echivalentul a 69,7% din toată populația. Ceea ce înseamnă că potențialul de a ajunge la noi clienți prin intermediul rețelelor sociale este masiv. Și cu toate acestea, încă există businessuri care nu sunt prezente aici. Sau dacă sunt prezente, nu știu să profite cu adevărat de ceea ce are de oferit acest mediu.
Rețelele sociale nu au făcut întotdeauna parte din marketing, desigur. În trecut, reclamele plătite, bannerele stradale, fluturașii, recomandările din gură în gură și curiozitatea clienților care se întâmplau să fie la locul potrivit în momentul potrivit erau cea mai bună modalitate pentru un business de a se face cunoscut. În timp ce unele afaceri se pot baza în continuare pe aceste forme de marketing, este clar faptul că nu mai funcționează la fel de bine. Astăzi, promovarea prin rețelele de socializare aduce rezultate pe care metodele tradiționale de marketing n-ar putea niciodată să le întoarcă în același interval de timp, mergând exact la țintă, adică la utilizatorii cu cel mai mare potențial de a converti.
Instagram, Facebook sau TikTok?
Era “nu ești pe Facebook, nu exiști” a fost o adevărată revoluție. Astăzi, prezența pe rețelele de socializare este imperativă și nu se mai rezumă numai la Facebook. Nu-i de mirare că o afacere care nu are deja bine pus la punct un plan de promovare pe Social Media poate considera dificil să aleagă platformele cu cel mai mare potențial pentru ele și să le ignore pe cele care nu ar întoarce rezultatele dorite. Să nu mai spunem că trendurile de promovare evoluează rapid, iar a ține pasul cu ele poate fi un job cu normă întreagă, pe lângă conducerea propriu-zisă a afacerii.
Desigur, fiecare platformă are punctele ei forte, însă unele sunt mai potrivite pentru anumite industrii decât altele. Totul pleacă de la identificarea cât mai specifică a publicului țintă – cine este, câți ani are, care este venitul său și ce nivel de educație are, printre altele. Odată identificat publicul, trebuie definite obiectivele pentru el. În timp ce unele mărci folosesc rețelele sociale pentru a stimula notorietatea mărcii și pentru a dezvolta relații prietenoase cu potențialii cumpărători, de exemplu, altele folosesc rețelele sociale pentru a-și asista clienții.
După identificarea publicului țintă și definirea obiectivelor, urmează găsirea propriu-zisă a audienței. Pentru a face acest lucru, trebuie descoperit pe ce platformă își petrece timpul audiența dorită, analizând datele demografice ale utilizatorilor de pe fiecare platformă. De asemenea, trebuie luat în considerare cât de activ este publicul pe platforma respectivă. De exemplu, deși utilizatorii tineri de Facebook pot avea profiluri, aceștia sunt mai activi pe Instagram sau TikTok. Pe lângă date demografice și implicare, trebuie urmărit și modul în care indivizii folosesc platforma. În continuare vorbim despre cele mai potrivite rețele de socializare pentru promovarea unei afaceri din domeniul HoReCa.
FACEBOOK
Facebook a rămas cea mai populară platformă de social media atât la nivel mondial, cât și în rândul românilor, fiind folosită de toate grupele de vârstă, dar mai ales de către persoanele de peste 50 de ani. Datele publicate de Meta indică faptul că Facebook avea, la începutul anului 2022, 9,90 milioane de utilizatori în România, cu o acoperire de peste 90% în rândul utilizatorilor de Internet din mediul urban. Din cifrele de audiență revizuite ale companiei reiese faptul că reclamele Facebook au ajuns la echivalentul a 51,9% din populația totală.
Ceea ce înseamnă că Facebook rămâne în continuare un canal de promovare extrem de profitabil pentru orice business deoarece acoperă una dintre cele mai vaste și variate audiențe. Cu funcții de micro-targetare care facilitează găsirea publicului potrivit, Facebook pune afacerile în legătură cu persoanele interesate de produsele sau serviciile pe care acestea le oferă.
TIKTOK
Dintre toate rețelele de socializare, TikTok a avut cea mai rapidă creștere. A strâns în trei ani un miliard de urmăritori în întreaga lume, lucru pe care Instagram l-a realizat în mai bine de șase ani. Mai mult decât atât, videoclipurile TikTok domină reel-urile Instagram și Facebook, fapt ce arată cât de versatil este conținutul video TikTok. În România, TikTok a depășit Instagram, devenind a treia cea mai utilizată platformă socială după Facebook și Youtube.
Cifrele publicate de ByteDance indică faptul că TikTok avea în România, la începutul anului 2022, 6,37 milioane de utilizatori cu vârsta de peste 18 ani.
În ceea ce privește promovarea plătită pe TikTok, anunțurile pot targeta utilizatori cu vârsta de peste 13 ani, însă datele pe care aplicația la înregistrează sunt doar despre audiența majoră, respectiv 41% dintre toți adulții cu vârsta de peste 18 ani.
TikTok funcționează dacă este folosit pentru a surprinde noutatea sau ineditul unui local. De fapt, mulți consumatori au declarat că au vizitat un restaurant pe care l-au văzut pe TikTok pentru că mâncarea părea apetisantă sau pentru că au văzut un preparat unic în meniu.
INSTAGRAM
Potrivit datelor Meta, în România, Instagram avea 5,40 milioane de utilizatori la începutul lui 2022. Această cifră sugerează că acoperirea reclamelor Instagram era echivalentă cu 28,3% din populația totală. Și cu toate că a fost surclasat de TikTok, Instagram rămâne unul dintre cele mai eficiente canale de promovare pentru conținutul vizual, mai ales dacă vorbim despre imagini.
Majoritatea utilizatorilor de Social Media postează cu precădere experiențe din zona de lifestyle, care includ și ieșiri în oraș. Astfel, utilizatorii devin practic ambasadori ai locurilor pe care le vizitează, povestind urmăritorilor lor despre experiența pe care o savurează. Iar pentru asta au nevoie de un loc instagramabil. Și nu se mulțumesc doar cu locuri demne de surprins în fotografii, utilizatorii își doresc și ca localul să fie prezent online. Acest lucru este important mai ales pentru publicul tânăr. Potrivit unui sondaj realizat de Social Media Today, 30% dintre millennials evită restaurantele cu o prezență slabă în Social Media, în special pe Instagram.
Devine astfel clar că prezența în online este un must, însă a trecut vremea experimentelor în mod aleatoriu pe Social Media, așteptând rezultate pozitive. Acum este nevoie de strategii coerente și bine puse la punct pentru a face profit.