Trendurile pieţei muncii în sezonul 2024

Trendurile pieţei muncii în sezonul 2024
person Aida Chivu, specialist resurse umane
access_time_filled

Despre vara anului 2024 şi impactul la nivel de piaţă a muncii ar fi multe de spus. Apare cumva acel sentiment de deja vu, însă se remarcă și multe noutăți.

Elementul de noutate este faptul că mulţi angajatori și-au deschis locațiile mult mai pregătiţi ca în alţi ani. Nu s-au mai lăsat luaţi prin surprindere, au adus angajaţi din Asia, i-au pregătit și s-au bazat mai mult pe ei decât pe cei români. S-a înclinat balanța din ce în ce mai mult în favoarea celor din afara ţării. Dacă în urmă cu doi – trei ani poziţiile cheie dintr-un restaurant sau hotel erau în continuare oferite angajaţilor români, acum vedem deja cum cei din afara ţării coordonează echipe mixte, şi-au făcut loc în bucătărie, unde nu mai fac activităţi basic, ci execută meniuri sau dau direcţia echipei de acolo. De asemenea, în recepţiile hotelurilor, în restaurante, ne întâmpină oameni care vorbesc foarte puţin limba română, comunică mai mult în engleză, dar care sunt incredibil de amabili şi de politicoşi. Au început să fie lăsaţi în front office poate mai repede decât ne imaginam acum ceva vreme, când abia îşi făceau simţită prezenţa. Atunci eram obişnuiţi ca ei să ocupe poziţii necesare, dar pe care ai noştri le refuzau sau nu erau suficienţi pe cât de multă nevoie aveam.

Punctele slabe ale angajaților străini
Aşadar, vara aceasta este ceva mai stabilă din punct de vedere al joburilor ocupate, dar destul de imprevizibilă din perspectiva calităţii muncii. Cu toţii ştim că acesta nu este un domeniu simplu, efortul susţinut, puterea de muncă şi nervii tari sunt abilităţi obligatorii pentru cei care vor să lucreze în ospitalitate. Dacă despre angajaţii români ştiam sigur că le au, pentru că noi suntem puternici din multe perspective şi ştim să ne adaptăm mai uşor, avem o flexibilitate când vine vorba de job, o rezistenţă la efort, nu acelaşi lucru putem spune şi despre angajaţii străini, care domină astăzi locurile de muncă din domeniu.
Dacă ar fi să ne gândim la câteva din punctele lor slabe, acestea ar fi fragilitatea şi rezistenţa minimă la efort, dată de faptul că ei pot să facă treaba o perioadă predictibilă de timp, după care nu mai au puterea de a duce lucrurile mai departe. Spre deosebire de ai noştri, care pot susţine ore multe în afara programului, dacă este nevoie, aceştia nu sunt atât de activi. Un alt aspect este dat de faptul că ei nu ştiu să comunice foarte bine şi nu ne referim la limbă vorbită. Sunt foarte puţini care vin să spună dacă ceva nu este ok sau ar putea fi îmbunătăţit. Ei, când nu mai pot, pleacă, te lasă şi nu par interesaţi de un dialog cu angajatorul. De asemenea, sunt aspecte care pot influenţa pe termen lung evoluţia lor în mediul nostru profesional.

Adevăratele provocări
Direcţia către care ne îndreptăm este aceea că aceşti angajaţi vor pătrunde din ce în ce mai mult în diverse medii profesionale şi odată cu acest aspect, vin şi provocările. Desigur, discutăm despre diversitate şi incluziune, despre eliminarea prejudecăţilor dar şi a unor forme de discriminare. Este însă pregătită piaţa muncii din România să asimileze nişte oameni care vin din culturi diferite de a noastră, mai mult decât a-i avea în poziţii de entry level? Sunt pregătiţi angajaţii români să aibă ca manageri angajaţi din Nepal sau Sri Lanka, ce acum câţiva ani făceau munca de jos? Acestea vor fi adevăratele provocări în perioada următoare, dar şi în anii ce vor urma.
Angajatorii sunt din ce în ce mai deschişi să îi ajute să se integreze, să le ofere poziţii mai bune, mai sus decât îşi doreau iniţial. La întrebarea de ce, răspunsul este pe alocuri dureros: pentru că sunt sătui de pretenţiile nerealiste şi de lipsa de responsabilitate în creştere a angajaţilor noştri.

La ce să ne aşteptăm ?
Sperăm cu toţii la o îmbunătăţire a serviciilor peste tot pe unde mergem. De asemenea, este de așteptat să fie mai multă stabilitate şi un focus mai mare pe oaspeţi şi pe starea de bine a acestora. Aceste lucruri nu sunt imposibile, atât timp cât găsim un echilibru. Dacă avem posturile ocupate în locurile importante şi angajații sunt deschişi, dornici să-și facă treaba bine, atunci este mai uşor în a fi instruiţi, îndrumaţi, ghidaţi spre a învăţa să fie mai atenţi la nevoile oaspeţilor. Sezonul de anul acesta stă sub lupă şi este un punct de hotar de unde putem observa dacă aceste soluţii pot fi valabile pe termen mediu şi lung sau sunt doar faze temporare în piaţa muncii din România.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302