Analiză: Numărul hotelurilor din România creşte, numărul camerelor scade
Piața hotelieră românească a înregistrat o contradicție în evoluție în anul 2012. În timp ce numărul de hoteluri a crescut cu 6,1% față de anul trecut, ajungând la un total de 1330 de hoteluri (de la 1308 cât s-au înregistrat anul trecut), numărul de camere a scăzut cu 3,4% anul acesta, de la 87.374 de camere în 2011, la 84.403 în 2012, a declarat Lucian Marinescu, Senior Associate Trend Hospitality, în cadrul conferinței Hospitality Trends Bucharest care s-a desfășurat săptămâna trecută în București.
În ultimii ani s-a observat o scădere continuă a numărului de camere în România. Dacă în 2010 erau 92.550 de camere, în 2011 numărul acestora a scăzut la 87. 374 de camere, pentru ca în 2012 numărul de camere să scadă la 84.403. Studiind mai atent stocul de camere, se poate observa că scăderea este generată de hotelurile de pe litoral, a mai arătat Lucian Marinescu, unde s-a înregistrat o scădere importantă (-20,7%); multe din hotelurile vechi de aici s-au închis, iar altele au fost declasificate. Pe de altă parte, se poate observa o creștere puternică a ofertei în Delta Dunării (+47,1%), mai ales în ceea ce privește pensiunile sau așa-numitele small touristic villages, mai degrabă decât hoteluri. Și Bucureștiul a înregistrat o creștere a ofertei de 13,9%.
În ceea ce privește clasificarea unităților, hotelurile de tip buget și economy au înregistrat o scădere dramatică în 2012 în România, lucru generat de aceleași hoteluri de pe litoral, unde condițiile proaste ale unităților și lipsa investițiilor au dus la dispariția acestoria de pe piață. Numărul camerelor clasificate la 1 stea a scăzut cu 52,4%, iar numărul camerelor clasificate la 2 stele a scăzut cu 18,5%. În schimb, numărul camerelor clasificate la 5 stele a crescut în România, în 2012, cu 24,3%, precum și numărul de camere clasificate la 3 stele, + 30,6%.
Lucian Marinescu a mai declarat că în România există o cerere puternică pentru hotelurile de brand; băncile solicită acest lucru pentru a finanța noi proiecte, iar proprietarii încep să realizeze beneficiile pe care le aduce afilierea la un lanț, în special în perioade de criză. Totuși, 75% dintre inaugurările de hoteluri includ proprietăți neafiliate la un brand internațional.
În ceea ce privește prezența lanțurilor hoteliere internaționale în România, grupul hotelier Wyndham este cel mai bine reprezentat în țara noastră, cu 11 hoteluri totalizând 1857 de camere. Accor se află pe poziția a doua cu 6Â hoteluri și 1221 de camere, iar Best Western ocupă poziția a treia, cu 14 hoteluri totalizând 1100 de camere. Anul acesta și-a făcut intrarea pe piața românească și Europa Group Hotels, cu hotelul de 4 stele Europa Royale din centrul Bucureștiului. În ceea ce privește numărul de hoteluri în pipeline, Hilton conduce clasamentul.