Ramona Neamțu, RaRa Hotels: “Ne dorim ca viitorul hotel Radisson Blu din Brașov să devină un landmark al orașului și să oferim experiențe de neuitat turiștilor”
Radisson Blu, brandul upper upscale al grupului hotelier Radisson Hotel Group, își pregătește intrarea în Transilvania, Brașovul fiind primul oraș din afara capitalei în care Radisson Blu își va face simțită prezența.
Grupul hotelier a semnat un contract de franciză cu compania RaRa Hotels, în anul 2016, pentru dezvoltarea și operarea unui hotel Radisson Blu în Brașov, hotel care se dorește a fi un reper în industria ospitalității din regiune.
Despre decizia de a deschide un hotel în centrul Brașovului, stadiul în care se află lucrările de reconversie a clădirii în care a funcționat pe vremuri Palatul Telefoanelor din Brașov, în hotel upper-upscale, dar și despre piața hotelieră din Brașov și ce va înseamna pentru oraș venirea brandului Radisson Blu, am vorbit cu Ramona Neamțu, Manager RaRa Hotels, compania care va opera hotelul Radisson Blu din Brașov.
Ce v-a determinat să investiți în industria hotelieră?
Este important de menționat faptul că RaRa Hotels face parte din grupul RaRa, care integrează sub cupola sa firme cu diferite domenii de activitate, inclusiv domeniul hotelier. Experiența noastră în domeniul hotelier s-a dezvoltat începând cu anul 2009 și am abordat orice acțiune sau proiect în această piață după misiunea noastră: de a construi temeinic, cu implicare și de a crește organic proiecte de calitate.
Din momentul în care am debutat în piața hotelieră am avut viziunea de a realiza un hotel în zona centrală a Brașovului, iar această oportunitate a apărut în urma unei proces amplu de căutare și identificare a unei locații de calitate, reușind astfel să achiziționăm, prin licitație publică, clădirea Palatul Telefoanelor. A existat un întreg proces de business în spatele fiecărui pas realizat.
Am hotărât să investim în industria hotelieră deoarece, personal, cred foarte mult în acest domeniu al ospitalității. Este un domeniu în care poți crea momente de fericire și stare de bine pentru cei care îți pășesc pragul. De asemenea, există un trend pozitiv și o rentabilitate semnificativă din 2014 încoace în ceea ce privește domeniul ospitalității la nivel național, atât din cauza condițiilor geopolitice, cât și datorită dezvoltării economice a României.
Când și cum ați luat decizia de a aduce brandul Radisson Blu în Brasov? De ce ați ales acest brand și cum ați intrat în contact cu cei de la Radisson Hotel Group?
După cum spuneam, fiecare acțiune a fost coordonată ca urmare a unui proces de business temeinic, ne-am acordat răgazul și am investit în cercetare și planning, astfel încât răspunsul la întrebarea dacă să luăm sau nu franciza să fie unul argumentat solid. Am implicat un consultant specializat în domeniu, care a realizat un studiu de piață și fezabilitate, în urma căruia ne-am dat seama de beneficiile și avantajele unei francize și am decis să realizăm un hotel upper upscale.
Decizia am luat-o și din dorința de a aduce ceva nou în Brașov pentru a ajuta la dezvoltarea orașului, crearea unui landmark și oferirea de servicii la nivel internațional.
Timp de un an s-au inițiat discuții și întâlniri cu francizori internaționali care s-au arătat interesați de dezvoltarea unei investiții de acest tip în România, la Brașov. în urma analizei, împreună cu echipa, am ajuns la concluzia că filosofia lanțului Radisson Blu este asemănătoare cu a noastră, și anume aceea de a crea un hotel cu o identitate proprie, o concepție unică de arhitectură și amenajare interioară, captând culoarea și tradițiile locului. Standardele mărcii Radisson Blu pe care trebuie să le implementăm sunt legate de securitatea oaspeților, serviciile oferite și pregătirea profesională a angajaților. Contractul de franciză a fost semnat la Brașov pe data de 2 noiembrie 2016, într-un cadru oficial.
Ce ne puteți spune despre imobilul care va găzdui hotelul Radisson Blu din Brașov și despre lucrările se impun pentru a transforma clădirea într-un hotel la standardele brandului Radisson Blu?
Este o adevărată provocare transformarea acestei clădiri vechi, cu o structură precară, cu etaje foarte înalte și înguste, în hotel upper upscale.
în primul rând, a fost nevoie de aprobarea autorităților locale de a reconverti această clădire industrială cu funcțiune centrală telefonică în unitate turistică, aprobare care a durat foarte mult. De asemenea, a fost nevoie de ingeniozitatea arhitecților în a crea fluxuri funcționale la standarde internaționale și integrarea clădirii în arhitectura centrului istoric.
O altă provocare este consolidarea clădirii, deoarece este expertizată și încadrată în clasa de risc seismic 1, cu risc ridicat de prăbușire în caz de cutremur, iar demolarea ei nu intră în discuție, chiar dacă este mai avantajos din punct de vedere financiar. însă, suntem pregătiți să creăm performanță și să construim acest proiect, nu doar locația în sine, după cele mai înalte standarde și avem încredere că acest lucru se va întâmpla.
(Clădirea actuală)
Ce pași s-au făcut până în prezent în această direcție și care au fost principalele provocări pe care le-ați întâmpinat?
Până în prezent (sfârșitul lunii septembrie 2018, n.r) am finalizat proiectul de arhitectură, soluția de proiectare, suntem în acțiune cu echipa de project management și avem Planul urbanistic zonal aprobat. Așteptăm să se elibereze autorizația de construcție pentru a începe lucrările efective de consolidare și construcție.
Există provocări în relația cu autoritățile locale. Din păcate, termenele de eliberare a avizelor sunt foarte mari, suntem plimbați de la o instituție la alta pentru diverse hârtii, care nu se justifică de fiecare dată, ci par a fi doar pentru a lungi acest proces.
Nu știm adevăratul motiv al acestui fenomen și ne întrebăm dacă situația politică cu care se confruntă România și interesele unor persoane în domeniul turistic pot fi suficiente pentru a ne pune bețe în roate în realizarea proiectului.
Sperăm ca toată lumea să înțeleagă că acest hotel nu va aduce decât plus valoare orașului și implicit un flux mai mare de turiști, un alt segment de turiști și, nu în ultimul rând, garanția unor servicii calitative cunoscute și anticipate.
Când estimați finalizarea lucrărilor și la cât estimați investiția totală în acest hotel?
Lucrările de consolidare și construcție vor dura aproximativ 18 luni, însă pentru a începe lucrările avem nevoie de autorizația de construcție pe care o așteptăm cu nerăbdare. Valoarea totală a investiției am estimat-o la aproximativ 10 milioane de Euro.
Ce ne puteți spune despre dotările și facilitățile pe care le va oferi oaspeților viitorul hotel?
Hotelul are o poziție privilegiată în centru istoric al Brașovului. Va avea peste 100 de camere, dotate la standard internațional. Va dispune de un centru de conferințe alcătuit din 3 săli cu capacități și dimensiuni diferite, restaurant a la carte, 2 baruri și centru spa. Pe lângă dotările cu care sunt obișnuiți oaspeții Radisson Blu, ne vom alinia la noile tendințe în industria ospitalității, prin simplitate, funcționalitate și tehnologia “Smart rooms”, astfel încât oaspeții noștri să plece cu o experiență de neuitat.
(Propunere design fațadă)
Ce ne puteți spune despre procesul de recrutare pentru construirea echipei?
Vom începe procesul de recrutare cu 8 luni înainte de finalizarea construcției. Vom avem nevoie de cel puțin 100 de angajați profesioniști, care vor trece printr-un proces de instruire și însușire a valorilor și principiilor grupului Radisson, susținut de echipa Radisson Business School.
Cred cu tărie că vom forma o echipă de profesioniști, atât cu români care activează în domeniu în afara țării și care doresc să se întoarcă în România, cât și cu studenți care urmează școlile de profil din Brașov.
Ce impact credeți că va avea intrarea brandului Radisson Blu în Brașov, pentru turismul local?
Impactul va fi unul pozitiv cu siguranță, un hotel afiliat la un brand internațional atrage noi segmente de turiști, cărora li se garantează atât siguranța, cât și servicii de calitate superioară.
Va fi un vector de marketing pentru destinația Brașov, prin publicitatea acestei destinații pe toate portalurile de vânzări de camere, va crește atractivitatea centrului istoric și implicit traficul afacerilor locale.
în viitor va crește apetitul altor lanțuri hoteliere să facă astfel de investiții, ceea ce va crea oportunități pentru afacerile similare din acest areal: hotel Capitol, hotel Corona, care se vor apropia standardelor actuale și vom crea un hub (pol) de servicii turistice benefic și necesar orașului.
Proiectul va duce la crearea a cel puțin 100 de locuri de muncă noi pe piața locală și va oferi școlilor de profil din zonă (de exemplu: American Hotel Academy) posibilitatea de a trimite în practică studenții într-un hotel operat sub un brand hotelier internațional, cu proceduri și know-how recunoscute.
Prin această investiție vom contribui atât la ridicarea standardelor hoteliere, cât și a pregătirii personalului la cel mai înalt nivel, conform standardelor operatorului hotelier internațional.
Cum se va poziționa pe piața hotelieră locală hotelul Radisson Blu și ce va aduce nou în segmentul hotelurilor din categoria sa?
Va fi primul hotel cu o franciză internațională din centrul Brașovului, va aduce expertiză și know-how în domeniu și va ajuta la creșterea notorietății orașului și promovarea valorilor sale turistice, istorice, comerciale și umane.
Ne vom adresa atât turiștilor de leisure cât și celor de business și vom crea un hotel practic și funcțional (mobilier simplu, ușor de curățat), cu o tehnologie avansată (smart rooms, mobile payment etc.)
Cum vedeți industria hotelieră din județul Brașov în prezent?
Piața hotelieră din Brașov este în continuă creștere, de mai bine de 4 ani. Brașovul are un potențial turistic variat, cu o istorie bogată, resurse culturale și o locație geografică foarte bună. Dar valorificarea acestuia este îngreunată de gradul scăzut de dezvoltare a infrastructurii (lipsa aeroportului, a unei autostrăzi) ceea ce duce la accesibilități reduse în zonă.
în comparație cu alte orașe capitale regionale, Brașovul nu beneficiază de o infrastructură matură pentru MICE, există foarte puține hoteluri care pot să satisfacă necesitățile acestui segment, de aceea consider că posibilitățile de a atrage astfel de oameni de afaceri ar putea să crească în viitor.
Este nevoie de o publicitate agresivă pentru a atrage cât mai mulți turiști străini, realizarea de pachete atractive de vacanță, modernizarea unităților de cazare și valorificarea potențialului turistic montan. Toate acestea vor duce și la creșterea numărului de înnoptări care este în scădere în ultima perioadă.
Ce obiective aveți în ceea ce privește acest hotel?
Voi puncta obiectivele majore ale acestui concept. Primul obiectiv este să vedem finalizată construcția, al doilea este să inaugurăm oficial hotelul Radisson Blu în Brașov, iar ultimul obiectiv în ceea ce privește acest proiect este să devină un landmark al orașului și o experiență de neuitat pentru turiști.
Interviu realizat de Diana Sbârcea pentru ediția 90 a revistei Horeca România.