Dan Prioteasa, fondatorul companiei Complet Consult: „Românii preferă produsele tradiționale”
În continuarea articolelor ce fac parte din campania „2021 – Anul producătorilor locali în HoReCa”, avem de această dată o companie care a pornit inițial oferind servicii de secretariat, de administrare imobile și flote auto, ulterior fiind adăugate mai multe activități în portofoliul ei, printre care și cea de agenție comercială. Pentru mai multe detalii, am stat de vorbă cu Dan Prioteasa, fondatorul companiei Complet Consult.
Când și cum a încolțit ideea businessului Complet Consult în mintea dumneavoastră?
Ideea a încolțit în anii 2000, pe vremea când, angajat fiind, am observat că unele sectoare de activitate din firma în care lucram se externalizează către alte companii specializate. În unele cazuri aceste companii erau create chiar de angajații din acel moment. Inițial, pentru că acea companie se tot marea, multe din departamente solicitau din ce în ce mai mulți oameni, mai multe mașini, computere, iar cei din conducere au înțeles că în acest fel nu mai pot controla cheltuielile, iar singura soluție era de a lucra pe baza unui buget fix alocat fiecărui departament. Cu toate acestea conducătorii departamentelor continuau să poarte diligențe pentru rectificarea bugetelor bazate pe tot felul de considerente, multe din ele emoționale, fără să ia în calcul și considerentele economice. Astfel, singura variantă a rămas aceea de a externaliza acele servicii de contabilitate, secretariat, IT, șamd., către alte companii.
Atunci am realizat că acesta va fi viitorul, lucrul cu companii specializate pe domenii de activitate, și cum între codurile CAEN exista și codul correspondent activităților suport pentru companii, am decis să înființez această companie, în 2003.
La început ne-am gândit să furnizăm servicii de secretariat, de administrare imobile și flote auto. Ulterior, pentru că a trebuit să mă relochez în alta țară, unde am deschis o alta companie de comerț Priotech GT LLC, l-am adus în Complet Consult SRL ca acționar pe vărul meu, Valentin Milea, și am adăugat mai multe activități în portofoliul nostru, printre care și pe cea de agenție comercială. Oferim aceste servicii pentru o serie de producători români, atât pentru export, cât și pentru piața internă, dar și pentru producători din Orientul Mijlociu și Asia.
Producția este una, iar vânzarea este alta, iar din ce în ce mai mulți producători încep să înțeleagă că este mai bine să lase această activitate pe mâna unor specialiști.
Care este oferta de servicii a companiei, în special pentru operatorii HoReCa?
Oferta noastră de servicii s-a diversificat foarte mult odată cu venirea celui de-al doilea acționar, astfel încât acum oferim suport/consultanță și în domeniul comerțului și transportului de hidrocarburi.
Pentru operatorii HoReCa, ca de altfel pentru toți clienții noștri, oferim cele mai bune produse ale partenerilor noștri producători, produse întodeauna premium de cea mai bună calitate, fie că ele provin din țară sau de peste hotare. Avem grijă ca ofertele noastre din afara țării să fie complementare, nu vom aduce produse care se găsesc și în oferta producătorilor români.
Prin ce credeți că se diferențiază serviciile companiei de altele din aceeași categorie existente pe piața din România?
Printr-un raport calitate/preț imbatabil și prin diversitate. Produsele propuse de noi vor fi mereu de cea mai bună calitate, la cel mai competitiv preț și, astfel, se vor afla întotdeauna în topul preferințelor consumatorilor, convinși fiind că doar așa clienții noștri, operatorii din HoReCa, și le vor dori și se vor mândri că le pot oferi clienților lor.
Ce puteți spune de colaborarea actuală cu operatorii HoReCa?
În prezent colaborarea este grea pentru că necesită o logistică stufoasă, singurul ajutor notabil vine din partea Metro, care reușește să adune sub acoperișul său o serie de producători, dar și logistica lor, oricât ar fi de specializată și optimizată, are o serie de dezavantaje, cum ar fi oferta limitată și creșterea prețului produselor prin taxele și adaosul practicat.
Ce sugerați că s-ar putea face pentru o colaborare mai bună între companiile locale și reprezentanții HoReCa?
Exact ceea ce face acum COMARKET, respectiv să mute în online activitatea de comerț en-gros. Personal, mă bucur foarte mult că avem parte de o astfel de inițiativă privată, m-am temut mereu ca nu cumva statul să inițieze această activitate. De ce m-am temut? Am să vă povestesc cu alta ocazie!
Care sunt cele mai solicitate produse/servicii din portofoliul companiei pentru sectorul HoReCa și ce puteți spune despre obiceiurile de accesare/cumpărare ale românilor în ceea ce privește serviciile companiei?
Deocamdată, produsele sunt cele mai solicitate, serviciile de consultanță mai puțin. Cei aflați la început de drum practică mai mult vânzările / cumpărările spot, iar cei cu experiență merg pe contracte care să asigure fluența în aprovizionare. Dorința de a explora noi oportunități este mai mare la început, apoi dorința de a avea mai multă liniște și stabilitate devine mai puternică.
Prin ce se deosebesc obiceiurile de cumpărare ale românilor comparativ cu cele ale cetățenilor UE, din perspectiva businessului pe care îl reprezentați?
Românii preferă produsele tradiționale, cunoscute, sunt mai puțin deschiși să încerce produse noi, în special atunci când se află în țară.
Ce măsuri și inițiative credeți că ar fi nevoie pentru despre încurajarea/susținerea companiilor locale, autohtone?
Ca încurajare ar fi reducerea impozitării muncii, iar ca susținere, promovarea companiilor locale în afara țării, eventual prin acordarea unor subvenții sau reducerea de impozite pentru activitățile de marketing direcționate spre export.
Ce strategii ați găsit la Complet Consult pentru a traversa această perioadă dificilă, asociată cu pandemia?
Am început să ne uităm către piața HoReCa din Emirate, unde industria s-a redeschis ceva mai devreme având în vedere că producatorii interni nu mai aveau unde să își vândă produsele.
Ce planuri de companie aveți pentru perioada următoare?
Ne dorim să aducem în portofoliu legume și fructe proaspete, atât de la producatorii locali, cât și din import.
Unde se pot accesa serviciile Complet Consult și cum se poate stabili o colaborare între companie și un operator HoReCa?
Sediul nostru este în București, dar, având în vedere contextul actual al pandemiei, înțelegem că este mai bine pentru noi toți să utilizam mijloacele de comunicare la distanță, așadar ne puteți găsi la adresele de email: complet.consult.ro@gmail.com și contact@priotech.ae, la numerele de telefon 0744.303.008 și 0722.272.716 , iar fax gratuit prin aplicația BOTIM la nr.: +971.56.678.1998.
Interviu realizat cu sprijinul Comarket, în cadrul campaniei “2021 – Anul producătorilor locali în HoReCa”.