Ion Bălan, proprietar Crama Hamangia: “Ne dorim ca vinurile noastre să fie descoperite sau regăsite de consumatori în primul rând la masă într-un restaurant sau bar”
Continuăm seria interviurilor cu producători locali, realizate în cadrul campaniei noastre – “2021 – Anul producătorilor locali în HoReCa”. Ion Bălan, proprietarul Cramei Hamangia, ne dezvăluie în cele ce urmează povestea cramei Hamangia, oferta acesteia pentru operatorii HoReCa și ne vorbește despre importanța promovării produselor locale și a vinurilor românești.
Cum a luat naștere povestea cramei Hamangia și în ce constă oferta acesteia pentru consumatorii de vin?
Solul, apa, soarele, altitudinea și brizele plăcute ale mării, specifice zonei lacunare Razim-Sinoe, sunt principalele elemente care fac ca potențialul plantației viticole Hamangia (46 ha) să fie unul deosebit. Vinurile albe Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Muscat Ottonel excelează prin arome și fructozitate, iar Feteasca Regală și Rieslingul acompaniază armonios preparatele culinare specifice zonei. Soiurile roșii Cabernet Sauvignon și Merlot dau vinuri rose deosebite, iar vinurile roșii învechite în butoaie de stejar sunt echilibrate, intens colorate roșu rubiniu cu un buchet plăcut.
Cele 46 ha au fost înființate prin programul de reconversie în 2010 și 2011. începând cu anul 2016 am început să vinificăm în crama proprie, unde ne concentrăm toate eforturile pentru obținerea unor vinuri de calitate. Beneficiem de entuziasmul și implicarea unei echipe tinere și aici vreau să îi numesc în primul rând pe Andrei Sorica – oenologul cramei (28 ani) și Costin Miron – șef fermă viticolă (28 ani), care au fost alături de noi chiar de la primul butuc plantat.
în viziunea noastră, principala caracteristică a vinurilor produse de noi o constituie fructozitatea cu arome primare evidente specifice soiului și zonei dobrogene, iar ele se adresează celor care iubesc Delta și litoralul și care, ori de câte ori doresc să retraiască amintirile plăcute din aceste zone, o pot face gustând un pahar cu vin produs în Crama Hamangia.
în momentul acesta, Crama Hamangia produce 3 game de vin: ATAMAN, PAGAIA și KULTURA. Sunt game care exploatează gustul și soiurile pe care le avem plantate, în mod diferit.
Ce ne puteți spune despre oferta cramei Hamangia pentru sectorul HoReCa și colaborarea pe care o aveți cu operatorii din acest segment?
Suntem la începutul unui drum despre care știm că nu va fi unul ușor. Am creat 3 game echilibrate, pentru a satisface gusturile unui număr cât mai mare de consumatori din diverse locații.
Avem contracte cu distribuitori cam în toate zonele țării, tocmai pentru că segmentul HoReCa prezintă cel mai mare interes în viziunea noastră. Ne dorim ca vinurile noastre să fie descoperite sau regăsite de consumatori în primul rând la masă într-un restaurant sau bar, decât pe rafturile supermarketurilor.
Cum v-a afectat pandemia colaborarea cu operatorii HoReCa, cererea venită dinspre acest sector, și ce strategii de supraviețuire ați găsit în această perioadă?
Avântul introducerii pe piață a celor trei game ne-a fost tăiat după doar câteva luni de această situație pandemică. Dar, ușor-ușor, relațiile cu distribuitorii din țară și cu restaurantele s-au reluat și suntem foarte încrezători că, în curând, consumatorii vor putea găsi vinurile noastre în cât mai multe locații.
Cum s-au schimbat preferințele și obiceiurile de consum ale românilor în materie de vinuri, în această perioadă?
Chiar și înainte de pandemie am observat un interes din ce în ce mai crescut al oamenilor către produse locale, autohtone, în special la vinuri și produse alimentare. Acest trend nu poate decât să ne bucure, la fel cum ne bucură orientarea, în ultimul timp, consumatorilor către cramele mici, noi apărute.
Cum vedeți revenirea sectorului HoReCa, schimbările pe care le-a adus pandemia în această industrie, precum și parteneriatul dumneavoastră cu operatorii din sector, pe mai departe?
Industria HoReCa își va reveni fără nicio îndoială, în toată lumea. Poate chiar mai mult ca înainte, lumea va fi dornică să iasă la restaurant și să călătorească după această perioadă. Problemele sunt foarte mari în acest sector, ajutoarele de la stat au fost așa cum știm cu toții, dar, cel puțin în zona noastră (litoral și Delta Dunării), vara 2021 se anunță una foarte bună pentru industria HoReCa.
Se vorbește mult în ultima perioadă despre importanța valorificării produselor locale în unitățile HoReCa. De ce credeți că este important acest lucru și cum ar putea fi înlesnită o mai bună colaborare între producătorii locali și operatorii din industria HoReCa?
Ne dorim să putem organiza împreună cu restaurantele cât mai multe degustări de vinuri în perioada următoare. O degustare de vinuri organizată împreună cu un restaurant sau bar este întotdeauna o situație win-win.
Ce criterii ar trebui, în opinia dumneavoastră, să ia în considerare un restaurant atunci când își concepe lista de vin și cum ar putea fi stimulat consumul de vin (în special de vin românesc) în restaurante?
Suntem încântați să vedem că foarte multe restaurante au colaborări cu somelieri foarte buni care îi consiliază în conceperea meniului de vinuri după criterii corecte: specificul zonei, al restaurantului, preparatele din meniu, tipologia clienților etc. Dar, din păcate, am întâlnit și restaurante pentru care listarea în meniu se face strict pe criterii financiare.
Dacă doriți să comunicați și alte lucruri sau să transmiteți un mesaj pentru operatorii din segmentul HoReca, vă rog să o faceți.
O mai bună promovare a produselor locale, tradiționale, și a vinurilor românești cu siguranță va aduce cel mai mare beneficiu atât restaurantelor, producătorilor, cât și consumatorilor.
Interviu realizat cu sprijinul Comarket, în cadrul campaniei “2021 – Anul producătorilor locali în HoReCa”.