Industria berii continuă să fie un stimul pentru economia românească
La cea de-a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii, ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul „Mai mult decât bere. De la cereale la pahar – sinergii și provocări”, au fost dezbătute principalele teme din industrie: presiunile asupra procesului de producție a berii, provocările ce țin de cadrul fiscal și de inflație, impactul industriei asupra mediului, cu focus pe sistemul garanție returnare și susținerea fermierilor locali. La dezbateri au participat și autorități ale statului: Tanczos Barna, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Alin Chitu, secretar de stat Ministerul Finanțelor și Dragoș Telehuz, secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
În primele opt luni ale anului 2022, piața de bere din România a înregistrat o scădere de -4% comparativ cu volumul înregistrat în aceeași perioadă a anului anterior, după ce în primele patru luni scăderea a fost chiar de -10%. În august 2022, luna principală din sezonul estival, consumul de bere în România a înregistrat o scădere de de -8% față de august 2021.
Tipurile de bere preferate de români în aceeași perioadă de opt luni analizată sunt:
Berea blondă – 93%, în ușoară scădere
Berea fără alcool, inclusiv mixuri nealcoolizate – 6%, în creștere spectaculoasă – de la 2% în 2021
Mixuri de bere și beri aromatizate cu alcool, precum și specialitățile de bere (berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie) – sub 1% fiecare, categorii aflate și ele în scădere față de anii anteriori.
„România este a 8-a piață ca mărime în ceea ce privește producția de bere la nivel european și sigur că este dorința noastră să urcăm în acest clasament. Anul acesta însă este unul plin de provocări care vin din contextul economic dificil, cu o creștere semnificativă a inflației și a costurilor cu energia și combustibilul, dar și din consecințele conflictului din Ucraina care aduc presiuni foarte mari. Înregistrăm o creștere de peste 60% a costurilor de producție a berii„, a spus Julia Leferman, director general Asociația Berarii României.
În contextul discuțiilor privind ultimele evoluții economice și perpectivele profilate, producătorii români de bere cer un regim fiscal stabil care să reflecte impactul pozitiv al industriei asupra întregului lanț valoric, de la “cereale la pahar” și fără taxe noi sau majorate pentru anul următor.
“Ne dorim stabilitate fiscală. Creșterea accizei cu 5% din luna august 2022 a adus o presiune suplimentară asupra industriei. Pentru anii următori este necesară revizuirea mecanismului de calcul al accizei la bere, în sensul în care indexarea acesteia să se facă prin raportare la noul nivel aprobat în luna august 2022. În caz contrar, în ianuarie 2023 acciza ar crește cu 34%, ceea ce ar reprezenta o a doua majorare într-un interval de 12 luni. O astfel de creștere bruscă va afecta și mai mult viabilitatea economică a producătorilor de bere, deja puternic afectați de creșterea generalizată a costurilor de producție”, a adăugat Julia Leferman.
“Întelegem că predictibilitatea este una dintre prioritățile industriei. Principalul mesaj a fost transmis deja de Prim Ministru și de liderii Coaliției, și anume că anul viitor nu ar trebui să intervină modificări fiscale. Ministerul Finanțelor se află în dialog cu industria pe acest subiect, domnul ministru și-a manifestat disponibilitatea pentru a analiza situația și a identifica posibile soluții”, a răspuns Alin Chitu, secretar de stat, Ministrul Finanțelor.
Industria berii susține implementarea celui mai mare proiect de economie circulară din România care va permite atingerea țintelor de colectare și reciclare impuse de UE și care va deveni operațional în toamna anului viitor, chiar dacă termenul este unul extrem de ambițios.
De asemenea, aprovizionarea din surse locale reprezintă o prioritate pentru industria berii, lucru care are efect pozitiv asupra economiei naționale prin crearea de locuri de muncă, creșterea veniturilor furnizorilor și plata taxelor, dar și asupra mediului. Potrivit studiilor derulate la nivelul Asociației Berarii României, industria berii generează în România peste 7.600 de locuri de muncă în agricultură.
Dezvoltarea pieței locale de hamei și malț poate determina o creștere economică semnificativă având în vedere climatul specific și limitat în care pot fi cultivate cele două produse, iar susținerea din partea autorităților este esențială prin promovarea unor linii strategice de finanțare a acestor culturi.
La finalul evenimentului, Julia Leferman a concluzionat: “Ne mândrim cu faptul că industria berii generează valoare adaugată pe întreg lanțul de producție: în agricultură, în industria ospitalității, în distribuție și că suntem un partener serios de dialog cu autoritățile. De aceea, semnalăm nevoia unui sprijin susținut din partea acestora pentru a ne desfășura activitatea economică în condiții adecvate.”
Despre Asociația Berarii României
De 18 ani, Asociația Berarii României reprezintă vocea comună a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt să sprijine dezvoltarea unui sector durabil, să promoveze un mediu competițional transparent, să asigure un tratament egal și corect în fața instituțiilor de reglementare și să educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile și consumul responsabil de bere.