Împreună de 20 de ani!
Trei opinii despre industria ospitalității din ultimii 20 de ani rostite de către jucători importanți ai acestui segment, cu ocazia aniversării a 20 de ani a revistei Horeca România.
Ion Biriș, președinte Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA)
Cu siguranță că acum 20 de ani, HoReCa arăta mult mai aridă, mai puțin dezvoltată, mai puțin ofertantă. Am evoluat enorm în acești 20 de ani, însă e drept că pandemia ne-a întors cu câțiva înapoi. Și nu vorbesc aici doar din perspectiva financiară. În primul rând, acum 20 de ani, nu aveam acces la o mare diversitate în termeni de materie primă, era greu să revoluționezi industria, nu se călătorea atât, nu se ieșea atât de mult. Era însă dorința foarte mare de a construi, oportunitățile erau tot mai mari, se simțea potențialul. Criza forței de muncă nu exista, se lucra frumos, cu pasiune, cu dorința de a face, fără ochii pe ceas. Eram totuși pe o piață rudimentară, dar eram deja câțiva cu viziune, care aveau să facă un statement în această industrie.
Aspectele cele mai importante în care piața a evoluat țin cu siguranță de diversitate, avem atâtea opțiuni, de meniuri din ce în ce mai creative, de calitate a serviciilor, de designul locațiilor și, în cele din urmă, de nivelul de experiență al oaspeților. Competitivitatea tot mai mare a ajutat la dezvoltarea industriei. Sigur, mai e mult până departe, în ceea ce privește importanța pe care o are industria în comparație cu vestul. Din punctul meu de vedere, sunt foarte multe afaceri din domeniu care pot concura și chiar depăși altele din țările vestice, dar sectorul nostru nu primește aceeași importanță din partea statului ca în alte țări. Și atunci evoluția este mai lentă, încrederea oamenilor în sector mai trebuie construită, atragerea forței de muncă e foarte grea. Dar rămân încrezător, sunt convins că sectorul nostru va ajunge acolo unde ne-am propus, să însemne 10% din PIB-ul României.
Peste 20 de ani, este foarte greu de spus cum va fi, mai ales după ultimii trei ani. Cu siguranță obiceiurile de consum au fost mult transformate, iar această metamorfoză va continua. Asistăm la o puternică digitalizare și tehnologizare, proces care va influența evoluția acestei industrii. Consumatorii vor fi atrași din ce în ce mai mult de întreaga experiență oferită de un loc, eficientizarea financiară va îndemna business-urile către o reorganizare a fluxurilor de lucru, street-food-ul este în continuă creștere. Ne îndreptăm spre o dimensiune nouă, care va fi dominată de concepte creative. Mâncarea trebuie să fie bună, designul atractiv, iar serviciile la super standarde. Rămâne în aer o mare întrebare legată de forța de muncă, o problemă pentru care trebuie să găsim o soluție alături de autorități, altfel nu știu dacă în următorii 20 de ani vom evolua pe cât s-ar crede.
Principalul aspect care este esențial și va fi și peste 20 de ani ține de implicarea în business. HoReCa este un domeniu atipic, trebuie să fii acolo zi de zi. Dacă este doar o afacere de plăcere, printre altele, nu va funcționa pe termen lung. Apoi, alte aspecte esențiale care sunt importante și azi și vor fi și în următorii 20 de ani, țin de respectul pentru clienți, implicarea echipei și profesionalizarea acesteia, calitatea ingredientelor și a serviciilor.
Vă doresc să vă păstrați dedicarea pentru industrie și să rămâneți un aliat relevant pentru acest domeniu, care are nevoie ca poveștile și experiențele de bine să fie povestite și arătate mai departe. La cât mai mulți ani înainte!
Anita Huzum, director executiv Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA)
Acum 20 de ani, prin ochii mei de adolescent devenit proaspăt adult, HOReCa arăta colorată din perspectiva mea de consumator. Era despre cafenele, despre cluburi și muzică, despre fast food și prea puține alte opțiuni de experiențe culinare. Am fost dintotdeauna o gurmandă, și îmi amintesc de doar câteva restaurante care mi-au rămas în minte și în suflet, dintre care vreo două-trei pe care le frecventez și azi și mă uimesc cum au reușit să treacă testul timpului și să își păstreze unele dintre rețete intacte, la aceleași standarde, pentru care lumea, de altfel, le știe.
Cu siguranță, evoluția este semnificativă. Azi, ai extrem de multă diversitate, se pune mult accent pe designul cât mai creativ, sunt multe locuri cu atmosferă bună, mâncare excelentă și servicii bune și ne putem oricând compara cu orice țară din Europa și nu numai. Asta, desigur, când vine vorba de marile orașe. Lucrurile nu stau la fel și la nivel național, mai ales la nivel de stațiuni, unde pare de multe ori că timpul a stat în loc.
În ce privește tendințele, spre ce se îndreaptă HoReCa, îmi este greu să fac pronosticuri, am văzut și citit multe studii și este clar că orice concept va fi mult mai focusat pe experiența oaspeților și pe satisfacția imediată a lor. Vom vedea multă creativitate, multă tehnologie și digitalizare, mult focus pe savoarea și ingredientele locale, din punct de vedere gastronomic. În următoarea perioadă, pe termen scurt și mediu, trebuie reconstruită încrederea consumatorilor pe de o parte, dar mai ales încrederea celor care lucrează sau au lucrat în sector, căci este foarte mare nevoie de oameni buni, profesioniști, școliți. O atenție mare trebuie acordată turismului sustenabil, iar ospitalitatea trebuie să se adapteze. De asemenea, este esențial să dezvoltăm turismul intern, prin investiția în destinații, cu tot ce ține de infrastructură, experiență, oferte și marketing.
Rămân piloni de bază și în următorii 50 de ani, nu doar 20, implicarea și investițiile continue, atât în spațiu, cât și în echipă. Desigur, este important și să te adaptezi tendințelor, cerințelor, tehnologiei, fără asta nu poți progresa. Deși multe dintre trendurile vehiculate pe la conferințe par cumva din sfera SF-ului, cu siguranță ne îndreptăm spre o direcție care combină partea gastronomică cu experiențele senzoriale pe toate nivelurile. Dar, în esență, oricât de mult ne vom digitaliza, oricât de mult am învățat să gătim bun și acasă, oricât de ocupați vom fi și vom comandat cu delivery, un loc fain, care te face să te simți bine primit, să te relaxezi și îți oferă mâncare cu gust memorabil, va rezista în timp.
Revista Horeca România, sunt puține canale relevante dedicate acestei industrii și este mare nevoie de voi! Studiile, analizele și poveștile proiectelor de succes din industrie ajută la evoluție și pot deschide apetitul altora. Vă doresc să rezistați, căci nu e o piață ușoară, să rămâneți relevanți și să puteți dezvolta această platformă de informare tot mai mult. La mulți și buni ani înainte!
Nicu Rădulescu, președinte Organizația Patronală a Turismului Balnear din România (OPTBR)
Acum 20 de ani ospitalitatea trecea prin transformări profunde. Statul își vindea participațiile deținute la companiile de turism unde era acționar majoritar (Litoral, munte, stațiuni balneare).
Domeniul era coordonat de către un Minister al Turismului, care părea decis să ducă reformele până la capăt. Capitalul privat în turism a devenit astfel majoritar și a început să se dezvolte rapid. S-au făcut și lucruri bune, dar și greșeli…
Piața ospitalității a urmat trendul dezvoltării economice. A fost puternic influențată de crize, incertitudini, instabilitate și deciziile guvernamentale, cu precădere în ultimii ani.
Fiind o ramură de consecință, turismul se dezvoltă în contextul unei economii sănătoase. Acum lucrurile sunt foarte complicate… tarifele la energie și gaze au crescut exponențial, războiul bate la ușă, inflația este galopantă… Dacă lucrurile se vor amplifica, vom asista la falimente în lanț… Acum, mai mult ca niciodată, deciziile politice vor fi cruciale.
Apoi, domeniul ospitalității nu se poate dezvolta decât pe timp de pace. Dacă privim cu optimism spre acest sector și dacă economiile lumii se vor pune în slujba sprijinirii turismului durabil, se vor diminua emisiile de carbon și se va trece la economia verde, atunci există o șansă. Vor fi cu siguranță și programe turistice care vor fi destinate peste 20 de ani vizitării spațiului cosmic, dar totul va fi în funcție de contextul geopolitic extrem de complicat în care ne aflăm. Este aproape imposibil să facem previziuni.
O preocupare constantă rămâne evident grija pentru nevoile turiștilor. Turistul își dorește din ce în ce mai mult calitate, este mai selectiv și mai atent la tot ce i se oferă comparativ cu ceea ce vede în alte țări. Trebuie să fim inovativi și deschiși la toate dorințele lor. Deși s-au făcut progrese, cred că aici este mult de lucru pentru că ne confruntăm cu un deficit de forță de muncă, în special cea calificată. Dar iar ajungem la deciziile guvernamentale care nu sunt de multe ori luate ca să încurajeze industria ospitalității.
Doresc revistei Horeca România, la această frumoasă aniversare, să facă în continuare ceea ce știe cel mai bine. Adică, să ajungă la inimile cititorilor cu cele mai relevante știri din industria ospitalității. La mulți ani!