Un proiect menit să contribuie la dezvoltarea pieței de Spa
În România există un interes din ce în ce mai crescut pentru segmentul Spa, atât din partea investitorilor, cât și a oaspeților. În atare condiții, Ioana Marian, fondator despreSpa.ro și președinte al Asociatiei SPA România, vorbește despre SpaEdu – prima Academie de Spa autohtonă, un proiect pe care l-a văzut necesar și pe care îl pune în aplicare din această toamnă.
Cum vezi anul 2023 din punctul de vedere al turismului de spa, în România, și cine este turistul consumator de spa/wellness?
Piața Spa din România a crescut în fiecare an și va continua să crească cu peste 10% pe an. În acest moment încă este o piață de nișă, care s-a dezvoltat poate mai greu decât altele, dar interesul crește zi de zi – atât din partea investitorilor, cât și a clienților.
Cum spunea Sergiu Neguț, antreprenor și vicepreședinte al fundației Romanian Business Leaders, la Conferința Spa România din luna mai, piețele spa și balneo intră într-un moment de discontinuitate, în care evoluția va fi rapidă, și ceea ce azi considerăm nivel de top, va deveni o bază de pornire.
Clienții vin la Spa pentru trei motive majore:
*Oboseală și stres. Mai ales corporatiștii, dar și antreprenorii, în egală măsură femei și bărbați de peste 30 ani, din top și middle management, se confruntă cu un nivel de stres foarte ridicat și o oboseală deja cronică. Caută metode să se relaxeze rapid și astfel ajung la Spa, unde detensionarea este garantată.
*Când îi doare ceva (spatele în general, dar nu numai) și află că și la spa, prin masaje terapeutice, sau în centre balneare prin terapiile balneo, se pot trata. Aici se regăsesc diverse categorii sociale, dar, de cele mai multe ori, sunt persoane de peste 40 de ani, care caută soluții alternative, non-invazive.
*Prevenția. De cele mai multe ori, începi să acorzi importanță prevenției după ce ai trecut printr-o afecțiune care te-a dat cu totul peste cap, fie fizic, emoțional sau mental. Și aici sunt persoane adulte, atât femei, cât și bărbați, care încep să conștientizeze că nu întinerim și că e important sa îmbătrânim frumos..
De ce a fost creșterea mai lentă față de alte piețe?
Pentru că n-am avut (și nu avem nici azi) nomenclatoare de meserii și o piață legiferată, care să permită să avem standarde în Spa. Dar, chiar dacă primele centre Spa din România au apărut acum aproximativ 15 ani, mult mai târziu decât în alte țări, experiența spa pe care o poți trăi în România nu este cu mult diferită față de cea din Occident, tocmai pentru că există terapeuți și consultanți români care au lucrat în aceste piețe și s-au întors cu know – how.
Și trebuie să menționez că asta s-a datorat și voinței fiecărui spa manager în parte de a evolua, de a ști că în fiecare zi a oferit servicii de calitate mai bună decât în ziua precedentă.
Dar, ca să ofere experiențe extraordinare clientului, efortul pe care-l depune personalul unui Spa din România este mare. Pentru că managerul, terapeutul șef și recepționerul șef nu beneficiază de know how-ul echipelor de management din țările Europei de Vest, care au studiat această meserie și cunosc o mulțime de tehnici, tactici și modele pe care le pot folosi.
În plus, faptul că nu există know-how pe partea de Spa management operațional, multe centre se confruntă cu probleme de personal, de atragere, dar și de fidelizare a clienților, de atingere a obiectivelor de profitabilitate etc., ceea ce determină ca încasările lor să fie mai mici decât ar putea fi de fapt.
Care este povestea SpaEdu și ce motivație stă la baza inițierii unui asemenea proiect?
Este proiectul care ne-a lipsit în toți acești ani în care n-am reușit să legiferăm piața.
SpaEdu va contribui cel mai mult la dezvoltarea pieței spa din România, în ritm accelerat, pentru că vom putea pregăti oameni pentru toate nivelele de management din centrele Spa. Știu că sună clișeic, dar realitatea este că după un an de SpaEdu vor evolua cât ar fi reușit, pe cont propriu, în 10, chiar 15 ani.
Ideea a pornit de la o discuție despre cea de-a 3-a ediție a programului de mentorat 100% gratuit pentru Spa Manageri. Concluzia a fost că avem nevoie de o școală în care managerii din acest segment de piață să învețe și să aplice corect și eficient fundamentele Spa-ului.
Vor fi trei programe educaționale: unul pentru Spa manageri, unul pentru terapeuții șefi și unul pentru recepționerii șefi. Vor dura 12 luni, chiar dacă predarea va fi intensivă. Pentru că n-am vrut să-i luăm de la lucru, din contră, am dorit ca tot ce învață să poată aplica deja de a doua zi în spa-urile pe care le conduc.
Cine sunt trainerii SpaEdu?
Avem o echipă de traineri excepționali, top-ul specialiștilor spa din România. Mulți dintre ei ar fi putut să țină singuri aceste cursuri de la un capăt la celălalt. Cu toate astea, fiecare trainer va susține exact partea în care are cea mai mare expertiză, care-l pasionează cel mai tare, pentru care se documentează permanent.
Echipa de traineri a urmat un curs de formator la EXEC-EDU, acreditat ANC, chiar dacă mai au această diplomă. Dar pentru că școala va fi online, am considerat necesar să parcurgă un curs și un examen care să pună accentul pe predarea în mediul digital.
Cine poate să acceseze cursurile și ce presupun ele?
Toate cele trei programe educaționale durează 12 luni. Începem în 6 noiembrie 2023, și încheiem în 3 noiembrie 2024, cu prezentarea proiectelor finale.
Cursurile se adresează persoanelor care deja lucrează în Spa și / sau hoteluri, care sunt deja manageri sau care își doresc să avanseze pe o poziție de management.
Acestea se desfășoară online, live, în fiecare săptămână – miercuri, de la 17.00 la 20.00. Se vor ține și sesiuni de întrebări și răspunsuri cu toți cursanții, și, separat, aceștia au la dispoziție foarte multe momente într-un an în care își pot programa întâlniri, de 15-20 de minute, cu trainerii cu care ar dori să discute individual.
Cursurile vor fi interactive, iar din aceste interacțiuni vor rezulta cele mai valoroase concluzii. Pe lângă orele de curs, vor avea de studiat suporturile de curs și de rezolvat teme cât se poate de practice, care trebuie implementate în Spa-urile în care lucrează.
Avantajul major al cursanților este că timp de un an se vor învăța să întrebe, să se consulte pentru orice nu le este clar cum se implementează, sau pentru oricare problemă cu care se confruntă în Spa.
Proiectul final presupune o sinteză a tot ceea ce au schimbat în ultimul an, ce concluzii au tras, ce lecții au învățat, și un plan strategic pentru perioada următoare: obiectivele pentru următorul an și cum și-au planificat să le atingă.
Ce alte cursuri sunt în plan și când vor putea fi accesate?
Ne propunem ca, după primul an, toți cursanții care vor avea un certificat SpaEdu să stăpânească foarte bine fundamentele tuturor celor peste 15 arii din activitatea unor manageri de Spa: Customer Care, Management operațional, Meniul Spa, Marketing și Inteligența Artificială, Comunicare, Vânzari, Retail, Resurse Umane, Inteligență emoțională, Coaching și Leadership, Finanțe, Drept (aspecte juridice), Managementul calității, Strategie.
Și, totodată, să evolueze și din perspectiva soft skills-urilor care le sunt necesare.
După acest prim an vor mai urma încă doi, cu masterclass-uri de una – trei zile / lună, timp de opt luni / an – prin care să ajungă de la stăpânirea fundamentelor la nivelul de excelență în toate ariile din Spa.
Pe de alta parte, în al doilea trimestru din 2024 vom lansa și un curs pentru persoanele care vor să facă o reconversie profesională și să înceapă să lucreze în Spa. Va fi un curs introductiv în Spa și Spa Management. Abia după ce-l vor parcurge, se vor putea înscrie la unul dintre cele trei programe lansate acum: SpaEdu – prima Academie de Spa din Romania – despreSpa.
Consideri acest domeniu ca fiind unul în care este nevoie de un upgrade continuu?
Job-ul de Spa Manager este foarte complex, iar inovarea în Spa e absolut obligatorie. Și dacă Spa Mangerul nu evoluează, nici Spa-ul pe care îl conduce n-are cum să o facă. Apar noi modele de business, se schimbă generațiile și liderii trebuie să fie din ce în ce mai abili cu personalul – indiferent că provin din generația X, Millenials sau Z.
Poate te gândești că tratamentele spa, la bază, sunt aceleași de mii de ani, dar ce poți să construiești pe această bază, depinde foarte mult de cât ești de dispus să te informezi continuu, să afli ce așteptări și nevoi au clienții – chiar și nevoile pe care nici măcar ei nu reușesc să le înțeleagă.
Un exemplu pe care l-am dat de multe ori este Therme București, care are succes tocmai pentru că nu s-a limitat la un design cu plante exotice, bazine cu ape termale și saune. Cu siguranță ar fi avut o perioadă mulți clienți și dacă n-ar fi făcut nimic altceva. Dar cei de acolo au ales să inoveze continuu. Încă din prima zi. Rezultatul este că experiențele pe care le trăiești azi la Therme sunt mult mai variate decât erau, de exemplu, înainte de pandemie.