Top 5 tendințe în industria restaurantelor pentru 2020-2021
Dacă până acum ne concentram destul de mult pe anumite aspecte pentru a crește afacerile de restaurante și cafenele, astăzi, în perioada pandemiei, provocările sunt și mai mari. De aceea, mi-am propus să vorbim mai detaliat despre actualele și viitoarele tendințe din domeniu, dar și despre cum puteți să minimizați efectele negative ale acestei perioade și să atrageți clienți noi.
TENDINÈšA NR. 1 – APLICAÈšIILE MOBILE
Aplicațiile mobile sunt un nou standard pentru preluarea comenzilor de către clienți sau fidelizarea acestora.
De exemplu, lanțuri mari de restaurante au dezvoltat aplicații prin care puteți studia meniul actualizat, promoțiile, livrările, programul de fidelizare și chiar puteți face precomanda preparatelor împreună cu rezervarea online. în acest fel, ca și client, nu mai pierdeți timp așteptând comanda, iar ca beneficiar aveți posibilitatea să programați mai multe rezervări, ceea ce înseamnă mai mulți clienți pe zi.
Există și aplicații mobile, cum ar fi GloriaFood, care prin parteneriate cu diverse entități HoReCa, permit clienților să-și aleagă restaurantul preferat, să facă o rezervare online și să precomande mâncarea.
Tot în această perioadă, livrările au crescut, iar aplicațiile mobile de acest gen s-au readaptat și s-au concentrat pe îmbunătățirea serviciilor și reducerea timpului de livrare.
Plata cu cardul a fost încurajată și, în continuare, se recomandă să folosiți cât mai puțin banii cash, indiferent dacă comandați mâncarea sau mergeți la restaurant. în alte țări s-a permis și plata bacșișului prin card, la noi în țară există doar posibilitatea plății cu cardul myPos.
TENDINÈšA NR. 2 – FOOD-COURT-URILE îNTR-UN NOU FORMAT
Pandemia ne-a făcut să ne readaptăm și chiar să inventăm noi concepte gastro-alimentare. Sigur, prioritate vor avea spațiile cât mai aerisite unde se va putea păstra distanțarea socială, cum ar fi Food-Court-urile de pe culoarele spațiilor comerciale sau a mall-urilor. Va prinde bine adaptarea restaurantelor în spații tip hale, piețe, grădini de vară sau terase generoase care se vor putea acoperi și pe timpul rece.
TENDINÈšA NR. 3 – MONOCONCEPTELE
Monoconceptele câștigă din ce în ce mai multă popularitate în rândul consumatorilor. Ce reprezintă ele? Un concept unic pentru fiecare locație în parte, care va promova un anume specific gastronomic. De exemplu: restaurant bazat pe un stil de viață sănătos sau un loc unde mănânci cel mai bun pește sau bei cea mai bună bere. Dacă întrebați un bucureștean unde se mănâncă cea mai bună pizza sau burger, cu siguranță veți primi o recomandare de încredere, dar să știți că există șanse mari ca un alt bucureștean să vă recomande tot aceeași locație cu același specific.
în acest sens, fiecare unitate se va baza pe ideea: „când sunt bun pe ceva, mai bine o fac cel mai bine, astfel devin cel mai bun pe nișa mea”. Iar clienții nu vor întârzia să revină și să vă recomande și la alții.
TENDINÈšA NR. 4 – CONSUMUL ETIC
Tendința către consumul etic continuă să crească. Din ce în ce mai mulți oameni se gândesc nu doar la calitatea și beneficiile alimentelor, ci și la problemele de mediu.
în mediul online se vorbește în fiecare zi despre ecologie. Iar la sfârșitul anului 2019, Dicționarul Cambridge a numit „upcycling” – cuvântul anului, ce înseamnă: reciclarea materialelor pentru producția de produse noi.
Restaurantele progresiste încearcă să se îndrepte către zero deșeuri și să reducă cantitatea de plastic. Deja există locații care oferă șervețele sau fețe de masă din hârtia reciclată din materia primă folosită tot în acea unitate. Paiele din plastic sunt înlocuite cu paiele din hârtie, caserolele sau cutiile pentru livrarea mâncărurilor sau a băuturilor sunt realizate și ele din hârtie, paletinele și tacâmurile de unică folosință – din lemn.
Tot în această direcție, o altă tendință este aceea de a comanda produse de la furnizorii locali și de încredere (de preferință produsele crescute într-un mediu natural, a căror cultivare nu utilizează substanțe dăunătoare și toxice). Acest lucru reduce impactul transportului asupra mediului și încurajează producția locală. Totodată, se pune un accent mare pe alegerea și utilizarea corectă a produselor alimentare, în așa fel încât să se evite creșterea cantității de deșeuri.
TENDINÈšA NR. 5 – PREZENÈšA îN MEDIUL ONLINE
în prezent, nu mai este suficient să găsiți o locație bună, să creați un concept de design spectaculos și să preparați o mâncare delicioasă. Automatizarea unităților și comunicarea cu clienții în mediul online devin tot mai importante.
Principala tendință este sinceritatea și onestitatea. Oamenii vor să afle cine stă în spatele afacerii sau a bucătăriei, care este povestea brandului, cum reușește să depășească greutățile etc.
Oricât de ciudat ar suna, pandemia a ajutat multe branduri și afaceri să crească, să-și diversifice serviciile sau produsele, să atragă un nou public. Multe restaurante au început să țină legătura cu clienții lor pe rețelele de socializare, iar bucătarii și-au dezvoltat abilitățile actoricești pentru a putea prezenta live sau în clipuri pe YouTube noile experimente gastronomice, au creat sesiuni de gătit, au provocat și publicul să ajute la găsirea celor mai bune rețete. Acest lucru i-a ajutat să revină mult mai repede la normal după ce s-au redeschis unitățile HoReCa, ba chiar să atragă clienți noi.
Investiția în marketing online a devenit aproape obligatorie în ziua de astăzi și cu siguranță se va menține mult timp de acum încolo. Poate ar fi bine să vă gândiți la o nouă strategie de promovare în online sau colaborări cu influenceri, care vor crește vizibilitatea mult mai rapid pentru afacerea dumneavoastră.
Articol scris de Natalia BEREZOVSKAIA, arhitect de interior la Creativ Interior, pentru ediția 100 a revistei Horeca România.