Cine este călătorul viitorului?
În fiecare an, Euromonitor International colectează o multitudine de date despre consumatorii de turism de la 40.000 de persoane din 40 de țări. În anul 2023, compania de cercetare a creat o nouă segmentare pentru opt tipuri diferite de călători, pentru a înțelege mai profund motivațiile acestora. Detaliile studiului „Vocea consumatorului” au fost prezentate și la WTM Londra în luna noiembrie.
Euromonitor International a identificat opt segmente de consumatori în încercarea de a surprinde motivațiile de a călători ale acestora: iubitorul de aventură, călătorul mixt, iubitorul de bunăstare, căutătorul de timp liber, exploratorul cultural, căutătorul de lux, călătorul digital și eco-aventurierul.
Fiecare segment are o viziune unică asupra călătoriilor, iar o strategie singulară de transmitere a mesajelor nu este suficientă pentru a atrage fiecare dintre aceste segmente. Este nevoie ca agențiile sau hotelurile care doresc să se adreseze acestor segmente să analizeze cu atenție modul în care își adaptează mesajele la așteptările și nevoile clienților.
Aventurierii și exploratorii culturali cu abordare sustenabilă
Sustenabilitatea apare ca un leit motiv în mai multe segmente de călători. Unele segmente, cum ar fi eco-aventurierii, se concentrează asupra sustenabilității în sine. Altele, cum ar fi exploratorii culturali, pot fi mai degrabă atrași de valoarea experienței. Cheia este modul în care companiile hoteliere și de travel își încadrează inițiativele de sustenabilitate.
Eco-aventurierii manifestă o afinitate mult mai mare pentru inițiativele sustenabile din punct de vedere ecologic decât alte segmente de călători, cum ar fi alegerea eco-turismului (23% dintre respondenți) și opțiunile de transport alternative la zborul cu avionul (33%).
Întrebați despre afundarea în cultura locală, un sinonim al călătoriilor sustenabile din punct de vedere social, exploratorii culturali sunt de aproape cinci ori mai interesați decât media globală, cu 63% dintre respondenți.
Având în vedere că schimbările climatice continuă să amenințe chiar destinațiile și comunitățile de care depinde turismul, sustenabilitatea va deveni din ce în ce mai importantă. De aceea, este necesar ca jucătorii din industria ospitalității și turism să găsească un echilibru între promovarea valorii experiențiale și beneficiile durabile. 79% dintre cei care practică eco-aventura și exploratorii culturali sunt dispuși să plătească cu până la 10% mai mult pentru o călătorie sustenabilă.
Pentru a-i convinge pe călători să cheltuiască pe opțiuni durabile, destinațiile trebuie să demonstreze că aceste călătorii aduc beneficii localnicilor. Dacă, spre exemplu, destinațiile promovează cumpărăturile de la comercianții locali, subliniind în același timp beneficiile directe pe care le aduce comunității locale în ceea ce privește crearea de locuri de muncă și alte oportunități, acest lucru va atrage mai mult interes și angajament.
Căutătorii de lux și călătorii digitali își doresc experiențe high-end cu avantaje
Căutătorii de lux și călătorii digitali sunt segmentele orientate cu precădere către călătoriile premium. Aceste segmente au devenit deosebit de importante după pandemie, deoarece companiile de turism se orientează către călătorii cu venituri ridicate, pentru a compensa ceea ce au pierdut în timpul pandemiei din călătoriile de afaceri, iar 60% dintre Luxury Seekers și 59% dintre Digital Travellers cred că situația lor financiară se va îmbunătăți în viitor, cu peste 10 puncte procentuale peste media globală.
Interesul acestor segmente pentru călătoriile de lux îi face, de asemenea, candidații ideali pentru unul dintre cele mai mari domenii de interes ale industriei de turism: fidelizarea. Companii precum Expedia, Delta și Accor au lansat anul acesta inițiative majore de fidelizare. Importanța loialității a crescut, fiind un factor de profit pentru industrie.
34% dintre cei care caută luxul și 32% dintre călătorii digitali preferă să cumpere de la comercianți care oferă un program de loialitate, ceea ce face ca aceste segmente să fie deosebit de profitabile pentru companiile de turism.
Chiar dacă ambele segmente sunt interesate de loialitate, acestea pot avea preferințe diferite. Căutătorii de lux sunt axați pe experiențe și doresc să aibă acces la momente exclusive, de lux, în schimbul loialității lor. Călătorii digitali, în schimb, caută experiențe digitale și oferte personalizate.
Euromonitor preconizează că hotelurile de lux vor înregistra un CAGR de 7,1% în perioada 2023-2028. Hotelurile de lux vor fi, de asemenea, primul segment al pieței hoteliere care își va reveni pe deplin, în condițiile în care consumatorii cu venituri ridicate sunt mai rezistenți și mai puțin sensibili la criza costului vieții.
Contextul economic influențează puternic deciziile călătorilor
Călătorii, indiferent de segmentul din care fac parte, resimt criza generată de inflație. Euromonitor preconizează că plățile medii globale pe călătorie internațională vor crește cu peste 8% în viitorul apropiat. Creșterea costurilor are cel mai mare impact asupra segmentului Leisure Seeker, care caută opțiuni de călătorie cu buget redus. Leisure Seekers au o reprezentare mai mare în nivelul de venituri mici și medii în comparație cu alte segmente de călători.
23% dintre respondenții la nivel global se încadrează în segmentul Leisure Seeker, conform studiului Euromonitor, iar 32% dintre respondenții din America Latină aparțin acestui segment. Suprareprezentarea Americii Latine reflectă provocările regiunii cu privire la inflație și nevoia unor latino-americani de a căuta opțiuni de călătorie cu buget redus.
Criza costului vieții vor face ca turiștii să fie mai exigenți în ceea ce privește deciziile de cheltuieli. De exemplu, cei care călătoresc în mod mixt ar putea schimba călătoriile internaționale cu cele interne. În timp ce mulți își pot imagina acest segment lucrând în străinătate.
Un viitor incert
În general, segmentele de călători identificate de Euromonitor sunt dispuși să plătească în plus pentru caracteristici de călătorie precum confortul și durabilitatea. Afundarea în cultura locală și calitatea mâncării și a mesei rezonează cu Digital Travellers și Luxury Seekers. Promovarea valorii unice a acestor experiențe va contribui la convingerea călătorilor să cheltuiască mai mult pentru calitate, chiar și în condițiile în care economia globală continuă să se confrunte cu provocări.
O altă concluzie a studiului ar fi că furnizorii de servicii din industria de travel și ospitalitate ar trebui să se concentreze asupra promovării unei creșteri durabile în următoarea perioadă. Această creștere nu va fi ușoară. Sectorul se confruntă cu un mediu macroeconomic dificil, iar prognoza indică deja o încetinire a cererilor de călătorie anul acesta cu până la 40% în ceea ce privește turismul internațional.
Pentru a naviga în acest mediu incert, companiile din industria ospitalității și turism ar trebui să se concentreze din nou pe adaptarea mesajelor către segmentele individuale de călători. Cei care înțeleg modul în care evoluează aceste segmente de călători vor fi mai bine poziționați și pregătiți pentru a veni în întâmpinarea clienților lor și pentru a câștiga un avantaj competitiv în anul provocator care urmează.