Tendințele de călătorie ale românilor în 2013
Creșterea rezervărilor tip early booking, orientarea spre turismul intern și spre destinațiile apropiate și accesibile ca preț dar și creșterea interesului pentru destinațiile de nișă și pentru croaziere sunt principalele tendințe de călătorie ale românilor în 2013, potrivit unui sondaj realizat în ultima săptămână de markete.ro, firmă specializată pe marketing și consultanță în domeniul turistic, în rândul mai multor operatori și hotelieri. Iată așadar tendințele de bază în acest an:
1. Creșterea spectaculoasă a rezervărilor tip early booking
Pentru perioada decembrie 2012 – februarie 2013, touroperatorii și agențiile de turism au înregistrat creșteri de 35-40% ale rezervărilor tip early booking (înscrieri timpurii) față de aceeași perioadă a anului precedent. Turiștii români devin din ce în ce mai conștienți că o rezervare efectuată din timp le asigură destinația dorită și hotelul dorit, la un preț cu reduceri cuprinse între 10% și 35%, uneori până la 50%. De obicei, early booking-urile au mai multe trepte de reduceri: unele până la 28 februarie, unele până la 31 martie și unele chiar până la 30 aprilie. Cu ocazia Târgului de Turism al României de la Romexpo (14-17 martie) vor fi achiziționate, cu siguranță, multe pachete turistice în regim early booking. La ora actuală, circa 30% dintre turiștii români achiziționează pachete turistice pentru sezonul estival în regim early booking.
Oferte tip early booking au fost lansate atât pentru România (în special litoralul Mării Negre), cât și pentru destinații de turism de masă: Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania, Malta, Cipru, Croația etc. Ca o noutate, și piețe tradiționale și mai conservatoare precum Austria, Germania și Elveția au început să lanseze oferte early booking.
2. Orientarea spre turism intern și spre destinațiile apropiate și accesibile ca preț
2013 este al cincilea an de criză economică pentru țara noastră. Românii doresc să călătorească în continuare, tendință reflectată de creșteri atât pe partea de turism intern, cât și pe cea de outgoing, anul trecut.
Studiul markete.ro evidențiază că în acest an, marele câștigător va fi turismul intern, datorită proximității și a prețurilor accesibile. Pe lângă creșterea cererii pentru litoral (pentru stațiuni precum Mamaia, Neptun-Olimp, Eforie Nord etc.), se înregistrează creșteri și pentru stațiunile montane de pe tot cuprinsul țării (Sinaia, Predeal, Rînca etc.), respectiv pentru orașele istorice din Transilvania (Sibiu, Brașov, Sighișoara).
Estimările markete.ro indică o creștere globală a turismului intern cu 15-20% față de 2012.
Pe partea de turism rural se înregistrează o creștere de circa 25% pentru perioada de Paște – 1 Mai. Ca tendințe, pe lângă regiunile clasice, precum Bucovina, Bran-Moieciu, Mărginimea Sibiului sau Maramureș, se observă creșteri ale cererii pentru turismul rural din nordul Olteniei și din județul Neamț.
Segmentul balnear înregistrează o scădere a cererii acum, în prima parte a anului, din cauza lipsei de fonduri și de turiști, dar cererea va crește mai ales după 1 mai.
Pe outgoing, destinațiile de masă câștigătoare sunt Bulgaria și Grecia. Majoritatea turiștilor merg aici cu automobilul propriu. Pentru Bulgaria, cele mai solicitate stațiuni sunt Sunny Beach, Nisipurile de Aur și Albena (ultima, stațiunea preferată de către familiile cu copii), dar se înregistrează creșteri ale cererii și pentru stațiunile Duni și Obzor. Grecia va înregistra, de asemenea, mai mulți turiști români, atât pentru regiunile unde se poate ajunge cu automobilul, precum Halkidiki și insula Thassos, precum și pentru insule (Rhodos, Santorini, Creta, Zakynthos, Corfu, Skiathos etc.). În premieră vor fi operate curse charter pe insula Lefkada.
De asemenea, datorită proximității, în special turiștii din vestul României vor alege să-și petreacă weekend-uri în stațiunile balneare din Ungaria sau sejururi în Croația și Muntenegru.
Următoarele destinații externe ale verii rămân Turcia și Spania ” unde cererea va rămâne constantă sau va scădea ușor. Turcia și Spania nu au cum să înregistreze creșteri de pe piața românească deoarece aceste destinații de top au fost foarte solicitate de către turiștii din Europa (atât datorită promovării și a serviciilor de calitate, cât și din cauza problemelor din Egipt și Tunisia, destinații care au scăzut), iar prețurile au crescut ușor în ultimii ani.
3. Orientarea către destinații de nișă/exotice
Turismul este și o modă. Există o categorie de turiști români cu venituri și educație peste medie, care doresc să viziteze an de an noi destinații. Aceștia ” „turiști călători” – doresc să îmbine odihna cu dorința de a avea un concediu activ, de a cunoaște culturi noi, locuri noi.
În Europa, o destinație care va fi solicitată mai mult în acest an este Portugalia, în prezent existând curse directe București ” Lisabona. Alături de Portugalia, vor fi solicitate și arhipelagurile care aparțin de această țară – Madeira și Azore.
Extremul Orient va înregistra o creștere pe destinații precum Thailanda, Vietnam, Myanmar, Laos, Singapore, Indonezia, India și Sri Lanka.
Alte destinații emergente sunt continentul african (Kenya, Tanzania, Botswana, Africa de Sud), America Latină (Brazilia, Chile, Argentina și Mexic), Emiratele Arabe Unite (în special Dubai) și Caraibele (Republica Dominicană, Cuba).
Touroperatorii vor continua să lanseze produse creative, originale, precum o cursă charter de 23 de zile în jurul lumii, care va include Capte Town, Buenos Aires, Insula Paștelui și Tahiti.
Vor înregistra mai multe cereri circuitele europene pentru Țările Baltice, Germania, Rusia și alte circuite „tailor made”, create la cerere pentru turiști individuali.
4. Creștere continuă pe segmentul croazierelor. Vor fi 3 îmbarcări din portul Constanța
În 2013, numărul turiștilor care optează pentru croazierele maritime și oceanice va crește cu 15% față de anul precedent. Prima destinație aleasă va fi tot bazinul Mării Mediterane, datorită accesibilității prețului și a proximității. În schimb, se observă o diversificare și pe segmentul croazierelor, din ce în ce mai mulți turiști alegând programe care includ Norvegia și marile fiorduri, Țările Baltice, Alaska, Extremul Orient, America de Sud.Â
Lăsând la o parte necesitatea obținerii vizei pentru Statele Unite ale Americii (datorită îmbarcării din Miami), Caraibele rămân o destinație solicitată. În acest an există și posibilitatea ajungerii în zona Caraibelor fără îmbarcare din SUA, pe relația Madrid (îmbarcare) ” Republica Dominicană.
Ioan Bășea, consultant croaziere.net, ne informează că în septembrie 2013, turiștii români vor avea posibilitatea de a se îmbarca și din portul Constanța, pe un vas de croazieră MSC. Vor avea loc trei îmbarcări, iar traseul va include Marea Neagră și Marea Mediterană.