Cârciumar vs Owner de restaurant

Cârciumar vs Owner de restaurant
person Horeca
access_time_filled

 

De curând am fost martorii unei discuții aprinse (dar amicale!) între un proprietar de cârciumă și un amic de-al lui, acesta din urmă adresându-i-se celui dintâi cu apelativul cârciumar. Vizibil deranjat, cârciumarul – permiteți-ne să-i spunem așa – îi răspunde “dragă, eu nu sunt cârciumar, sunt owner-ul acestei locații”.

A spune astăzi că ești cârciumar e o “rușine”. E mai interesant/comod să spui că ești owner, CEO, manager sau orice altceva. Noțiunea de cârciumar a căpătat o conotație negativă, din păcate, tocmai în rândul cârciumarilor, unde ar trebui să fie respectată, având în vedere lunga istorie a acestei îndeletniciri dar și dificila meserie la care face referire.

Demonetizarea noțiunii de cârciumar s-a propagat și asupra denumirii unor locații. Astăzi puține localuri se mai prezintă cu această titulatură. Așa cum sublinia somelierul Marian Timofti în ediția precedentă a revistei, după ’89 nu s-a mai făcut absolut nicio diferență între cârciumă, cherhana, dugheană, birt și… Restaurant. Astăzi, toate locațiile sunt restaurante!

Dar ce înseamnă de fapt noțiunea de cârciumar? Dacă ne aplecăm atenția asupra Dicționarului Explicativ al Limbii Române, acesta ne informează că un cârciumar este “proprietarul unei cârciumi” sau “persoana care ține o cârciumă, orîndar”, prin cârciumă înțelegându-se “local unde se consumă băuturi alcoolice și mâncăruri”.

Dar dacă aceasta este definiția oficială a cârciumarului, noi credem că nu orice proprietar de cârciumă își poate atribui titulatura de cârciumar. îți trebuie o artă să știi să conduci o cârciumă (restaurant!), o pasiune pentru oameni, înclinație către servicii, multă putere de muncă și acea știință de a face clientul să plece încântat din locația ta, mulțumit de modul în care a fost tratat, de mâncare, de atmosferă…

P.S. Până la urmă nici nu este important cum te (de)numești… Ce rămâne este pasiunea pentru meserie – care, din păcate, nu se poate învăța! – și bucuria de a oferi… ”Food-cost”, “break-even”, marketing sunt concepte importante (și absolut obligatorii!), dar care au sens – și PROFIT! – doar pe construcția unei structuri „de cârciumă”….

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302