Cum văd investitorii din turismul românesc evoluţia industriei

Cum văd investitorii din turismul românesc evoluţia industriei
person Horeca
access_time_filled

România nu reușește să valorifice potențialul turistic pe care îl are, investitorii din turism se confruntă cu lipsa de interes a băncilor de a mai finanța proiecte în turism și cu o lipsă de predictibilitate a evoluției economiei care îi descurajează să investească. Fondurile europene sunt o soluție pentru turismul românesc, dar oare cât de bine sunt folosiți acești bani? Acestea sunt doar câteva teme abordate ieri de specialiștii din turism, la conferința „International Investment Forum”, organizată de Business Review. Evenimentul a reunit nume importante din turismul românesc, investitori, hotelieri, patronate din turism, reprezentanți ai Camerei de Comerț și Industrie a Muncipiului București, ai Programului Operațional Regional, precum și alți profesioniști din turism.

IIF

7 imagini superbe din România. O sală plină cu specialiști în turism. Nimeni nu a reușit să identifice toate locurile ilustrate. Cât de mult de cunoaștem țara? Cu această întrebare a început conferința organizată ieri de Business Review. Întrebarea a fost pusă de Magda Săvuică, Project Manager „273 de locuri de vizitat în România”. „România nu reușește să valorifice potențialul turistic pe care îl are. Nu reușim să schimbăm impresia românilor despre propria țară. Mulți nici nu își cunosc țara”, a declarat Gabriel Antohe de la SIF Transilvania.

Potențialul turistic al României și sursele de finanțare disponibile pentru investitorii din turism au fost principalele subiecte abordate în cadrul conferinței. Președintele Federației Industriei Hoteliere din România, Radu Enache a declarat că apetitul pentru investițiile în industria hotelieră din România este în momentul de față foarte scăzut, datorită lipsei de predictibiliate în ceea ce privește evoluția economiei. Nici băncile nu mai sunt interesate să investească bani în proiecte turistice. „Băncile sunt extrem de reticente pentru că, din păcate, ele pun pe picior de egalitate industria turismului cu real estate-ul. În acea perioadă de boom investițional în turism, investițiile s-au făcut de tot felul de persoane care cochetau de fapt cu real estate-ul și care habar n-aveau să exploateze un hotel. Evident că și băncile au fost afectate de acest lucru și se află acum în situații dificile. Personal nu cred că băncile vor mai finanța în perioada următoare proiecte turistice. Nici fondurile de investiții nu mai sunt interesate pentru că rentabilitatea unei investiții în industria turismului nu este la ora asta prea atractivă. whyinvestFondurile de investiții se gândesc acum de 3 ori înainte să investească în turism. Când discut cu alți hotelieri din România despre intențiile de investiții aud același lucru: Când nu stai pe niciun element predictibil, care să îți dea pe viitor o anumită satisfacție, e greu să mai vrei să investești. Practic nu avem niciun element de predictibilitate atunci când vrem să investim în hoteluri. Dacă nu se corectează ceva în sensul acesta eu nu văd să evolueze ceva în turismul românesc. Industria turistică simte pulsul economiei”, a declarat Radu Enache.

Gabriel Antohe a susținut opinia domnului Radu Enache și ne-a declarat că până în prezent SIF Transilvania a investit 100 milioane de euro în activele lor, hoteluri, baze de tratament, ș.a. situate în toată țara, iar pentru a finaliza investițiile SIF Transilvania va mai investi încă 30 de milioane de euro în următorii 2 ani. „Este foarte greu însă pentru că așa cum spune domnul Enache un investitor trebuie să aibă o motivație de a investi și să beneficieze de o strategie de dezvoltare pe termen mediu și lung a turismului din partea autorităților, care în prezent nu există”. 

SIF Transilvania este în prezent una din puținele societăți cu apetit investițional crescut în domeniul turismului. „Prioritatea noastră este să finalizăm proiectele de investiții pe care le-am început. Majoritatea proiectelor sunt aproape de finalizare. Cei circa 100 milioane de euro pe care i-am investit în ultimii ani s-au repartizat astfel: Aro Palace – 15 milioane euro, Orizon Turism – 12 milioane, Turism Felix – 21 milioane, Turism Lotus Felix (care este un parc acvatic și care nu a fost dat încă în folosință, fiind aproape de finalizare) ” 10 milioane euro, THR Marea Neagră (care operează toate hotelurile noastre pe litoral) – 24 milioane euro, Tușnad 5,5 milioane, Turism Covasna – 1milion euro, Tratament Balnear Buziaș – 5 milioane, THR Prahova 4 milioane (aceasta fiind singura investiție finalizată în totalitate). În medie cam 75% din fiecare sunt finalizate. Pentru finalizarea acestor proiecte urmează să mai investim încă 30 de milioane de euro. Estimăm că vom finaliza aceste proiecte în 1-2 ani”, ne-a declarat Gabriel Antohe. 

Acesta a punctat însă că momentul actual nu este foarte bun pentru investiții: „Dacă nu am fi avut proiectele astea în derulare probabil că am fi gândit altfel lucrurile. Mi-e greu să văd cum cum vor evolua lucrurile, dar noi suntem hotărâți să finalizăm investițiile”, ne-a mai spus Gabriel Antohe.
Directorul general al Autorității de Management pentru Programul Operațional Regional ne-a vorbit despre sursele de finanțare din partea Uniunii Europene disponibile pentru investitorii în turism. Despre acest lucru veți afla în numărul viitor al revistei Horeca România.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302