De ce să formăm și să investim în angajații centrelor de spa?
Spa-ul, prin esența lui, este antiteza acestui secol al vitezei, al stresului cotidian, oferindu-ne posibilitatea să evadăm din mediul toxic mental și spiritual în care suntem cuprinși fără voia noastră, să ne regăsim pe noi înșine, să ne relaxăm și mai ales să prevenim anumite afecțiuni sau dezechilibre.
Terapiile de spa și mai ales ideea de spa în sine reprezintă una din cele mai mari povești de succes a ultimilor 10 ani, oglindită de creșterea și dezvoltarea de peste 200% a spa-urilor în întreaga lume. Acest fenomen este de fapt rezultatul natural al cererii din piață, generat de un număr alarmant al oamenilor cu nevoi și afectiuni mai mult sau mai puțin grave, dar și de așteptări mai diverse și complexe. în acest context de schimbare globală continuă, un lucru este cert și indubitabil, și anume, importanța deosebită a formării și calitatea angajaților.
Atât proprietarii cât și angajații unei companii ar trebui să aibă un interes comun, și anume acela de a crește nivelul de formare și calificare la locul de muncă, de a rafina abilitățile angajaților, spre avantajul tuturor celor care apelează la serviciile acelui business. Această investiție ajută afacerea respectivă, prin creșterea performanței și implicit a profitabilității, iar pe angajați îi ajută la diversificarea competențelor profesionale și eventual la creșterea câștigului financiar în viitor…
Educația formală continuă, dezvoltarea personală și profesională sunt imperative, astfel încât o persoană dobândește cunoștințele și abilitățile necesare pentru a satisface nevoile de afaceri, dar să nu uităm, mai presus de tot, de atitudinea pozitivă, bunătatea, calmul, respectul, manierele corecte și bunul simț care fac o DIFERENÈšĂ NETĂ într-un loc de muncă.
Varietatea și complexitatea firii umane necesită o abordare și un studiu atent din partea personalului calificat: nu fiecare persoană poate fi formată în aceeași manieră și, de aceea, Managementul de Spa este direct responabil de crearea unei atmosfere plăcute în mediul de lucru, astfel încât fiecare angajat să învețe, să se perfecționeze și să contribuie la bunăstarea companiei în care lucrează, printr-un maximum de potențial care îl poate dedica cu pasiune serviciului.
Un angajat fericit înseamnă un manager sau investitor fericit, iar starea de bine a primului poate fi construită prin educare și formare adecvată.
Merită reamintit aici că Managerul de Spa are datoria morală, dar și profesională, să organizeze un cadru de derulare pentru programe de dezvoltare, fie că este vorba de terapeuți, recepționeri, fitness traineri etc. Iar în această direcție există cel puțin două tipuri de pregătire:
On the job training – aceste metode de pregătire fac parte din acțiunile cele mai simple, la îndemâna oricărui angajator, nu sunt costisitoare și ar trebui oferite angajaților în fiecare zi. Practic ele se leagă mai mult de diverse scenarii care țin de comportament sau jucarea de diverse roluri cât de cât similare cu anumite situații din realitate. în aceste cazuri, fie directorul, managerul sau oricare angajat cu titlu de formator cu experiență poate să împărtășească din tehnicile personale colegilor juniori; de asemenea, cu un rezultat deosebit, se remarcă și rotirea în cadrul job-ului, de exemplu un terapeut să fie și recepționer pentru o oarecare perioadă sau un terapeut să fie și fitness trainer etc.
Off the job training – aceste metode de pregătire și formare nu se derulează în incinta locului de muncă și, în general, sunt aplicabile pentru noi angajați. Acestea pot consta fie în workshops, seminarii, conferințe.
Formarea la locul de muncă este de fapt o modificare sistematică a comportamentului angajaților prin învățare, care apare ca rezultatul unor experiențe repetate și planificate de instrucție, ghidare și dezvoltare.
Pentru a înțelege mai concret ce trebuie făcut, să luăm exemplul terapeuților. înainte de a dezvolta un program de formare este esențial să definim la ce nivel lucrează fiecare dintre ei. Metoda cea mai potrivită să determinăm acest lucru este să experimentăm câteva din tratamentele de bază pe care aceștia le cunosc. Când evaluăm un terapeut, tehnica în sine de tratament este numai una dintre cerințele principale; extrem de importante sunt de asemenea nivelul lui de încredere, viteza și ritmul cu care lucrează, cum suportă un anumit nivel de stres exercitat în timpul tratamentului, ambidextria, cunoștințele teoretice și mai ales inteligența emoțională, primând aici empatia și simpatia.
De precizat aici este că orice tehnică de tratament se poate îmbunătăți prin practică și perseverență, dar nu orice atitudine se poate schimba, de aceea, în calitate de manager / trainer, este de preferat “să triem” acești angajați și să investim timp, efort și interes în cei care au un fond uman bun și maleabil. O dată identificat nivelul de experiență a angajatului, programul de formare trebuie dezvoltat specific și aplicat nevoilor sale profesionale.
în străinătate (mai puțin la noi, din păcate), pentru a sublinia mai puternic această latură a inteligenței emoționale (IE) a angajaților, când vine vorba de un audit al spa-ului, pe lângă întrebările standard care ating calitatea procedurii tratamentului, se pune un accent extraordinar pe procesul de comunicare a angajatului cu clientul, empatia, suportul și respectul care au fost arătate în timpul tratamentelor. Practic, la finalul evaluării se obțin două scoruri: unul bazat pe Inteligența cognitivă (hard skills) și unul pe cea emoțională (soft skills).
De aceea angajații în spa trebuie formați și încurajați să nu funcționeze precum roboți “lipsiți de suflet și emoții” și mai ales spa-ul respectiv să nu se transforme în “uzină cu clienți ca pe bandă rulantă”, angajații fiind formați și determinați să se pună în locul clienților, pentru a le înțelege nevoia de a fi primiți și tratați individualizat, personalizat, fiecare cu nevoile sale unice.
De preferat ar fi să îndreptăm atenția angajaților către răspunsul la întrebarea “de ce” înainte de “cum” ? Fiecare spa are conceptul, imaginea, filozofia unică și inconfundabilă (sau cel puțin așa ar trebui), de aceea, înainte să-i învățăm cum să procedeze cu un serviciu sau un tratament anume, este esențial să se înțeleagă de ce se dorește așa și mai ales este esențial ca angajații să devină confortabili cu filozofia și imaginea proiectată de acel spa. Neînțelegându-se de ce se fac lucrurile într-o manieră anume, vor învăța automat și nu se vor implica și dedica în întregime conceptului de bază al spa-ului.
Nu este un secret că la noi în țară formarea și educarea angajaților nu este la mare înălțime, în principal vorbindu-se despre bugete precare, reduceri etc., dar fie investim în oameni, existând un oarecare risc ca ei să plece când sunt suficient de pregătiți, fie nu investim deloc și ne vor rămâne în companie trăgându-ne în jos cu viteză maximă. Alegerea este a noastră!
în ciuda potențialelor obstacole, formarea și dezvoltarea angajaților oferă beneficii atât companiei per total, cât și angajaților, care fac din aceste costuri și “timp pierdut” o investiție bine-meritată.
CâTEVA BENEFICII ALE PREGĂTIRII ȘI FORMĂRII ANGAJAÈšILOR:
– Acoperă golurile de abilități și tehnici precare;
– îmbunătățește performanța și satisfacția angajaților;
– Oferă consistență în politicile și procedurile companiei, conducând la creșterea calității serviciilor oferite;
– Crește productivitatea;
– Se inoculează acel spirit de echipă care, bine ghidat, poate avea rezultate fantastice;
– Automat se va crea o stare de bine în interiorul echipei;
– Pregătirea formală consistentă va oferi șanse de promovare angajaților.
Deși au apărut mai multe școli pentru management de spa, terapeuți etc., în acest sens încă ne confruntăm la nivel global cu o cerere masivă de specialiști, care nu poate fi acoperită imediat, iar în mod particular la noi în țară acest dezechilibru este și mai acut, datorită unui număr foarte limitat de experți adevărați și formatori în acest domeniu.
în același timp, ideal ar fi să nu ne bazăm în totalitate pe educația formală și teoretică din școli, care tratează îndeosebi cunoștințe generale, ci odată angajat la noi în companie să fie nevoit să treacă treptat prin diverse “stadii de șlefuire”’: training de familiarizare cu politica și conceptul companiei, training de specializare, training de servire a clienților, training de comportament etc.
Să nu ne punem încrederea în bani, ci mai întâi în oameni, iar banii vor apărea! Să încetăm să scoatem ingredientele dintr-o “rețetă”, mințindu-ne că ea va avea oricum aceeași savoare și că nimeni nu va observa diferența; putem păcăli un client, doi, o sută, dar pe noi înșine niciodată!
Investiția în educație este cea mai sigură!