Designed by author

Designed by author
person Horeca
access_time_filled

Am stat de vorbă cu designerul localuluidespre proiectele sale în industria ospitalității din România, pasiunea pentru design și amenajări interioare, inovațiile pe care le-a adus în sectorul restaurației, dar și despre succesul unui restaurant pe timp de criză.
1Market8Horeca: Povestiți-ne despre decizia dumneavoastră de a intra în sectorul restaurației din România. Știm că Market 8 nu este primul proiect.
Venera Arapu: Primul restaurant pe care l-am deschis a fost Balthazar, acum 8 ani, care a fost primit foarte bine, fiind primul restaurant fusion din București. Pe atunci Bucureștiul cunoștea un singur tip de restaurant, nu exista conceptul de fusion, pe care se pune acum atât de mult accent. A urmat apoi Red Bistro, restaurant poziționat într-o clădire de birouri și, în 2004, restaurantele Market 8 din centrul istoric al Bucureștiului și French Bakery, care a devenit ulterior o rețea. Ambele au venit cu ceva nou la momen-tul respectiv. Market 8 venea cu un design atipic, iar French Bakery aducea ca noutate produsul în sine. La momentul acela nu exista un  croissant place în București sau un loc unde să iei micul dejun. În prezent mă ocup doar de restaurantul Market 8, care în septembrie 2010 s-a mutat din centrul istoric al Bucureștiului în zona Pieței Dorobanți.

Pe lângă faptul că sunt pasionată de gătit, designul de interioare reprezintă o altă extensie a meseriei mele. Trecerea spre sectorul restaurației a fost destul de firească. Sunt un om al gustului și al frumosului, iar frumosul poate fi regăsit în orice. Așa cum te poți exprima în creația vestimentară, te poți exprima și în zona de amenajări de interior, doar că îmbraci altceva. În loc să îmbraci un corp uman, îmbraci un spațiu.

Horeca: Prin ce se diferențiază restaurantul Market 8 de celelalte existente în piață?
V.A.: Bucătăria ridicată la rang de artă și designul atipic al restaurantului, cred că diferențiază restau-rantul Market 8. Este un loc unde nu numai că mănânci foarte bine, dar ceea ce te înconjoară îți bucură privirea, începând de la lucrările de artă expuse, la mobilier, ș.a.m.d. Totul este tratat cu mare atenție. Este o lucrare de amenajare în sine, un restaurant de autor din toate punctele de vedere. Am încercat să-mi transpun personalitatea în fiecare colțișor al restaurantului, de la designul mobilierului și selecția atentă a lucrărilor de artă expuse în restaurant, până la aromele cocktailurilor și rețetele atent alese.
„Altceva” este cuvântul care definește ceea ce am încercat să fac. Întotdeauna am căutat nota de noutate și inedit. Pentru că ea este cea care atrage atenția oamenilor. Dacă toate lucrurile pe care le-am vedea în jur ar fi cele cu care suntem vizual obișnuiți, nici nu le-am acorda atenție. Asta este direcția căutărilor mele și în modă și în amenajările de interior. Cred că pe lângă o bucătărie de calitate, designul este un plus cu care nu multe restaurante se pot lăuda. Cred că puțini restauratori din România recurg la serviciile unor decoratori sau arhitecți. În general lucrurile sunt făcute foarte simplu: am nevoie de x mese și de y scaune, comandăm 90 de scaune de același fel și până la urmă vedem că nu iese nimic surpinzător.

4Market8

Horeca: Că a venit vorba de design, povestiți-ne despre conceptul restaurantului Market 8, ce simbolizează aceasta și ce ați vrut să transmiteți oaspeților?
V.A.: Când intri în restaurantul Market 8 totul îți atrage atenția. Amenajarea este făcută în jurul ideii de nou și de vechi, de
modern și de antic. Ca punct de pornire, m-am raportat la perioada Art Deco, care este cea mai apropiată de sufletul meu, pentru că este foarte echilibrată, sobră și elegantă. Pe această bază, caracterizată prin geometrie, echilibru și simetrie, am venit cu elemente care „ies total din poveste”. De exemplu, mobilierul este eterogen, avem scaune Art deco, scaune în ca stil baroc, scaune specifice anilor ‘60. Sunt scaune originale din perioadele respective. Sunt lucruri pe care le-am colecționat de la renumitul „Târg de Vechituri” de la Paris, vechituri în sensul bun. Vine o lume întreagă aici, special pentru aceste lucruri.

Multe dintre piesele de mobilier sau tablourile pe care le avem expuse pot fi cumpărate de clienți. Sunt piese deosebite, recondiționate, pe care nu le poți găsi decât dacă „iei la picior” magazinele de antichități. Amenajarea restaurantului se transformă într-un model pentru mulți clienți. Faptul că aceștia văd o masă de 6 persoane și își dau seama că poate arăta bine și cu scaune diferite, este o chestiune de educare a gustului și de eliberare a creativității.

 2Market8
În designul restaurantului m-am folosit și mici trucuri care te ajută pe parcurs. De exemplu, podeaua este făcută din marmură spartă, în nuanțe de crem și de negru, în ideea că într-un restaurant mereu scapă ceva pe jos. Am utilizat multe fâșii de sticlă, atât în baie cât și în restaurant, care dau impresia că totul se mișcă. Sticla dă modernitate spațiului. Oglinda este un alt element cheie în Market 8. Ea mărește spațiul. Ca materiale am mai folosit piatra, iar ca noutate, peste piatră am pus sticlă, tocmai datorită acestei combinații între tehnic și clasic.

Am dorit să dau viață acestui spațiu și cu nuanțe dragi mie, pe care le folosesc și în fashion, galben —muștar, roz-somon și verde pal. Pereții din interior am ales să îi colorăm în verde-apă, desenele de pe pereți sunt realizate manual, cu aerograful, de niște artiști din Constanța. În ceea ce privește designul exterior, am dorit să respectăm identitatea clădirii. Terasa restaurantului este o construcție mobilă, rulourile de pe tavan se ridică și rămâne un spațiu deschis pe timp de vară. Am încercat să găsim o copertină a cărei culoare să se integreze în stilul arhitectural al clădirii.

CRIZA ESTE UN MOMENT CARE TREBUIE DEPĂȘIT, ÎN SPECIAL DACĂ VREI SĂ REUȘEȘTI ÎNTR-O AFACERE. MEREU VOR EXISTA OAMENI DISPUȘI SĂ FACĂ EFORTURI ȘI SĂ-ȘI ASUME RISCURILE INERENTE UNEI AFACERI. CEI TEMĂTORI ȘI CONSERVATORI CU SIGURANÅ¢Ă CĂ NU VOR REUȘI. DACĂ AR FI SĂ NE CONFORMĂM TOÅ¢I CRIZEI CE S-AR ÎNTÂMPLA? AM OFERI DOAR INGREDIENTE DE BAZĂ: CARTOFI, OREZ, Ș.A.M.D. IDEEA ESTE SĂ FII CREATIV, SĂ VII CU CEVA NOU, FĂRĂ SĂ DEPĂȘEȘTI PUTEREA DE CUMPĂRARE A PIEÅ¢EI. ATÂTA TIMP CÂT CLIENTELA NOASTRĂ ESTE ZONA DE BUSINESS, DOMENIU ÎN CARE OAMENII MEREU VOR IEȘI LA PRÂNZ ÎN ORAȘ, NU CRED CĂ AVEM DE CE SĂ NE TEMEM. AVEM CLIENÅ¢I CARE VIN CU REGULARITATE PENTRU CĂ APRECIAZĂ BUCĂTĂRIA ȘI AMBIENTUL. AVEM ȘI FOARTE MULÅ¢I STRĂINI CARE VIN SĂ MĂNÂNCE LA RESTAURANTUL NOSTRU.

Horeca: Cum ați caracteriza bucătăria restaurantului Market 8?
V.A.: Cel mai important lucru într-un restaurant rămâne bucătăria. La Market 8 bucătăria reprezintă o fuziune între bucătăria franceză și cea asiatică. Avem pentru meniul nostru un consultant francez renumit, Bruno Delamare, care actualizează preparatele din meniu în fiecare sezon. Consider însă, că atunci când apelezi la serviciile unui chef străin trebuie să fii foarte atent, pentru că acesta cunoaște bine sectorul restaurației din țara din care vine. Ceea ce este valabil pe piața din Franța nu este valabil și în România. Pentru un chef francez, de exemplu, mâncarea trebuie să fie puțină și bună. La noi dacă îi dai românului o porție mică s-ar putea să te alegi cu un dușman. Meniul trebuie să cuprindă preparate în care eu personal să cred.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302