Evoluţia turismului românesc în 2011, în viziunea ANAT
Potrivit Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) principalele trenduri identificate în turismul românesc, în 2011, se referă la: scăderea în medie cu 15-20% a vacanțelor de tip sejur pe litoral, creșterea vânzărilor la pachetele balneare, creșterea turismului de incoming (care rămâne totuși la un nivel scăzut) dar și a turismului de outgoing, precum și sporirea importanței social-media în turismul românesc și a mediului online ca și canal de distribuție.
„Apreciem procesul de branding al României realizat de Ministerul Turismului, care a contribuit la creșterea interesului turiștilor străini pentru România, ceea ce este notabil. Din păcate însă, deși ministerul de resort și-a propus să susțină și piața internă, de care de fapt turismul românesc depinde în proporție de 80%, campania de promovare derulată pe canalele media nu a susținut însă eforturile și nevoile de promovare ale sectorului privat – și anume Campania „Vacanță în țara mea”, inițiată și desfăsurată de organizațiile din turismul românesc in parteneriat (…) Trebuie menționat că MDRT a deținut fonduri importante alocate promovării brandului de țară. Din păcate, în ciuda promisiunii făcute la solicitarea patronatelor, cu ocazia Forumului de Turism din ianuarie 2011, de alocare a sumei de un milion de euro pentru promovarea concretă a ofertelor de turism intern Vacanță în țara mea, programele speciale dedicate românilor au fost promovate doar prin resurse proprii de către ANAT, agențiile de turism membre și asociatiile partenere”, se arată în comunicatul de presă emis de ANAT.
Trenduri identificate de ANAT în turismului românesc în 2011:
1. Au existat destinații interne care au avut o creștere importantă, precum Delta Dunării;
2. Turismul de incoming (sosirile de turiști străini) deși încă aflat la valori mici, a avut creșteri sensibile;
3. Vacanțele de tip sejur pe Litoral au scăzut în medie cu 15-20% ;
4. Achiziționarea pachetelor balneare s-a bucurat de o ușoară creștere;
5. Piața de corporate travel a înregistrat o creștere, pe fondul unui management financiar al marilor corporații, care s-au repliat la noile condiții de criză;
6. Turismul de outgoing a crescut ca volum;
7. Există un trend de polarizare și consolidare ceea ce înseamnă că agențiile mari au avut cresteri de volum și numă r de turiști;
8. Unii dintre jucătorii mari și-au consolidat pozitța pe piață prin achiziții, francize, alianțe sau parteneriate strategice;
9. În 2011 a crescut importanța social-media și a online-lui ca și canal de distribuție, mulți dintre membri ANAT făcând investiții substanțiale în platforme online;
10. Continuăm să susținem parteneriatul public-privat ca unica soluție pentru dezvoltarea accelerată a turismului românesc – am inițiat noi Asociații de Promovare ( Vrancea, Cluj etc)
De ce viziteaza turistii straini Romania?
România a atras în primele nouă luni ale anului cu 12,6% mai mulți turiști străini față de anul trecut, cei mai mulți provenind din Germania, Italia și Franța, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii. În ciuda acestui lucru, România nu a atins gradul de atractivitate scontat pentru turiștii străini; statisticile arată că ponderea turiștilor străini în totalul turiștilor care vizitează România este cea mai mică din intreaga comunitate europeană.
Preferințele străinilor care au circulat în România prin intermediul agențiilor de turism în anul 2011 s-au îndreptat către:
1. Circuite culturale: majoritatea turiștilor provin din Germania, Austria, Franța, Spania, Marea Britanie, Italia, dar și din piețele estice: Polonia, Cehia, Republica Moldova, Rusia, Ucraina. Trebuie menționat că media de vârstă a străinilor care aleg circuitele în România este de 55+, iar interesul lor se referă în special la obiectivele aflate în patrimoniul UNESCO;
2. Turismul balnear: majoritatea turiștilor provin din Germania, Franța, Israel și sunt fidelizați de către stațiunile în care primesc tratament balnear. Anul 2011 a înregistrat un plus de 16,5% turiști străini față de 2010;
3. Delta Dunării: anul acesta s-a înregistrat un plus de +45,2% față de 2010, Dunărea cu luncile sale și Delta, unică în Europa, fiind elemente de mare interes pentru aceștia. Germania, Italia, Franța, Ungaria sunt țările ale căror turiști manifestă cel mai mare interes pentru această destinație;
4. Croazierele la Marea Neagră: majoritatea turiștilor provin din Germania, Austria și SUA ; 2011 a adus cu 20% mai multi turiști străini față de 2011.
5. Turismul tip city break: Bucureștiul este preferat îndeosebi de tineri datorită unor spectacole și evenimente de anvergură organizate în anul 2011. Este un produs mai puțin solicitat, din cauza prețurilor foarte mari ale pachetelor de city-break-românești raportat la cele europene;
6. Litoral: majoritatea turiștilor provin din Germania, Franța, Italia, Ucraina, Rusia, Belarus, Republica Moldova, cu mențiunea că litoralul bulgăresc constituie pentru străini o alternativă pentru riviera românească.
Preferințele turiștilor români, în 2011
Litoralul a fost și în 2011 cea mai cerută destinație a turiștilor români. S-a scurtat perioada sejurului, situație aflată în directă legătură cu austeritatea impusă de situația economică a României. Weekend-urile din vârf de sezon (20 iulie – 20 august) au beneficiat de grad de ocupare de 100%, dar în timpul săptămânii stațiunile au fost pline numai în proporție de mai puțin de 50%. Pe întregul sezon, ca medie, hotelurile de la Marea Neagră au fost ocupate în proporție de aproximativ 50%-60%, încasările rezultate fiind insuficiente pentru ca hotelierii să îmbunătățească infrastructura hotelieră și să reziste și în perioadele de extra-sezon.
Anul 2011 a avut un trend ascendent pentru sejururile externe, pentru care până la acest moment putem să estimăm creșteri de 25-30% față de 2010. Pe primele locuri ca și în anii precedenți au rămas Grecia, Turcia, Bulgaria, Spania.
În contextul evenimentelor politice și sociale declasante în nordul Africii și parțial în Orientul Mijlociu, destinații precum Tunisia, Egipt, Siria au pierdut interesul clienților ANAT, traficul diminuându-se foarte mult. A avut de câștigat Dubaiul, ca destinație caldă, cosmopolită și relativ aproape față de România. În același timp pe fondul general al crizei mondiale, tarifele au devenit mult mai accesibile și tendința a fost de transformare în turism de masă, cu suport de zboruri charter pe lângă toate variantele de zboruri regulate.
Numărul de turiști care au plecat în Antalya s-a menținut la nivelul anului trecut, chiar dacă tarifele pentru destinația Turcia au înregistrat creșteri de aproximativ 10%, lucru care se poate afirma și despre litoralul bulgaresc și regiunea Halkidiki (Grecia). Aceste destinații au înregistrat un număr de turiști similar anului precedent.
Ca element de noutate, turiștii au fost interesați de destinații exotice precum Republica Dominicană, Maldive, Jamaica sau Dubai, obținute la jumătate de preț, sub condiția să fie achiziționate cu mult timp înainte.
De un interes constant s-au bucurat în anul 2011 și programele tip Senior, în special cele derulate pe Spania, Cipru și Israel. Aceste programe se adresează turiștilor cu vârsta de peste 55 de ani și se derulează în perioada de extrasezon, mai precis octombrie – aprilie. ANAT precizează că însoțitorii seniorilor au beneficiat de același tarif redus.