“Mereu am crezut că noi, barista, vindem o experiență, nu un produs”

“Mereu am crezut că noi, barista, vindem o experiență, nu un produs”
person Horeca
access_time_filled

andreiszabointerviuDeși meseria de barista nu există încă oficial în România (nu figurează în nomenclatorul de meserii), tot mai multe persoane, în special tineri, își îndreaptă atenția către această meserie. Putem afirma că, la momentul actual, există o comunitate locală solidă a “experților în cafea”. Andrei Szabo este un tânăr pasionat de cafea care a decis să-și transforme pasiunea în job și s-a alăturat acestei comunități. Barista profesionist la Bloom Coffee Shop din București, Andrei a câștigat recent titlul de “Barista Anului 2016 în România”, în cadrul Barmaniada, cea mai importantă competiție anuală de bartending.

Andrei crede că un barista nu vinde un produs, ci o experiență, și că acesta are datoria de a-și educa consumatorii, în special în zilele noastre, când consumatorii sunt din ce în ce mai interesați de cafea și vor să afle cât mai multe informații. Andrei crede totodată că un barista trebuie să fie “open minded”, deoarece “cafeaua nu e o chestie fixă pe care o înveți matematic și gata. E ceva care se schimbă în permanență”.

Ce te-a determinat să-ți alegi acest domeniu de activitate?

Am început dintr-o curiozitate și am continuat din pasiune, pentru că ulterior curiozitatea s-a transformat în pasiune. Am început să mă joc, să testez cafea, să-mi comand cafea acasă, să încerc să văd cum îmi iese. Mi-am luat espressor acasă, să fie totul exact ca într-un mic bar. După terminarea facultății, am absolvit economie în turism, am început să lucrez în bar, mi se părea super interesant, și ulterior am început să lucrez ca barista. Am zis că dacă tot nu reușesc să fac o carieră la costum în turism, să-mi iau un job legat de una din pasiunile mele: cafeaua și fotografia.

Am lucrat puțin și ca barman, dar mi-am dat seama că nu era pentru mine pentru că eu nu prea beau alcool, de fapt nu beau aproape deloc, și părerea mea e că nu poți să fii copilot dacă nu-ți place să conduci. Am ales ce mi-a plăcut și am zis că dacă tot fac ceva să o fac bine și să-mi placă. E o pasiune care s-a transformat în job, nu invers.

în ce proiecte profesionale ești implicat în prezent?

Sunt barista la Bloom Coffee Shop din București încă de la deschiderea cafenelei, din toamna anului 2015, și încerc să învăț cât mai multe. Am început să vorbesc cu Cosmin (Cosmin Mihailov, proprietarul cafenelei, n.r) din vara anului trecut, mi-a spus că urmează să deschidă o cafenea și m-a întrebat dacă aș fi dispus să lucrăm împreună. Lucrurile s-au legat, acum lucrăm împreună și facem o echipă excelentă. Promovăm cafeaua de specialitate. Chiar dacă un client vine pentru prima oară sau nu a gustat niciodată cafeaua de specialitate, scopul nostru este să-l facem să-i placă, chiar dacă nu reușește de la început să segmenteze aromele astfel încât să le recunoască în ceașcă. Dorința noastră e să servim cafea de calitate și considerăm că fiecare client trebuie să primească aceeași experiență perfectă. Punem suflet, respectăm rețetele și fiecare client este important pentru noi.

Cum ai defini cafeaua de specialitate?

Diferența dintre cafeaua de specialitate și cafeaua comercială este că prima primește mult mai multă atenție pe parcursul cultivării, preparării, prăjirii și până ajunge la consumatorul final. Este o cafea foarte îngrijită, o cafea iubită, dacă pot să-i spun așa. Toți din acest lanț, și fermierul și prăjitorul și barista, o iubesc și cred că se simte chestia asta în ceașcă.

Cum vezi rolul unui barista?

Eu mereu am crezut că noi, barista, vindem o experiență, nu numai un produs, pentru că dacă aș vinde doar un produs nu m-aș diferenția de un supermarket. Un barista vinde o experiență, consumatorul vrea să vadă că-i prepari cafeaua pe loc, în fața lui, că totul este proaspăt și cât se poate de personal; preparăm cafeaua în fața clientului și dacă el are întrebări noi îi răspundem, îi oferim toate informațiile și know-how-ul de care noi dispunem. în costul pe care el îl plătește e inclusă această experiență.

Crezi că un barista are și rolul de a educa consumatorii?

Da. Consider că e foarte important ca un barista să încerce să educe consumatorul, cel puțin în România. La noi piața e la început, la cum văd eu lucrurile suntem undeva la 20-30% din potențial, și oamenii sunt din ce în ce mai interesați de cafea. E de datoria noastră să oferim niște informații corecte și concrete atunci când oamenii ne întreabă. Face parte din datoria noastră, poate nu contractuală, dar morală, și cred că e parte din respectul pe care îl atribuim muncii noastre și cafelei pe care o servim.

Crezi că meseria de barista este respectată în rândul consumatorilor?

Nu știu cum e în general, dar cred că un barista care își face treaba bine și pune pasiune în ceea ce face este respectat. Oamenii văd lucrul acesta și clienții sunt din ce în ce mai dispuși să observe lucrul acesta și, mai mult decât atât, sunt interesați să meargă în locuri în care oamenii își fac treaba cu pasiune, cu interes și cu devotament și servesc un lucru de calitate. Cel puțin la noi, la Bloom, nu știu cum e în altă parte, toți clienții respectă meseria, înțeleg ce facem, văd că facem lucrurile cu pasiune și de multe ori ne flatează cu felicitările atunci când venim de la un concurs de exemplu.

Care ți se par cele mai dificile aspecte în această meserie?

Trebuie să faci foarte mult curat, de fapt mai mult faci curat decât cafea; ce vede clientul final e doar o mică parte, petreci mai mult timp spălând vase, curățând sau ștergând; nu e ceva greu, dar este un lucru care nu se vede. Mie cel puțin îmi place să lucrez într-un bar foarte curat și, e mult spus, dar sunt obsedat de chestia asta. Totul trebuie să fie în ordine, la îndemână și curat. Un alt aspect este că, din când în când, mai ai câte un client dificil și te înțelegi mai greu cu el, dar e de datoria noastră să reușim să relaționăm cu el și să îi oferim o experiență plăcută.

andreszabointerviu2

Care sunt principalele greșeli pe care le fac consumatorii de cafea?

Unu: confundă culturile de cafea. Cafeaua de specialitate e o nișă și trebuie tratată ca atare. Nu poți s-o compari cu cafeaua pe care o bei acasă sau pe care tu o știi și cu care ești obișnuit. Cafeaua de specialitate trebuie tratată pentru ceea ce ea este și pentru ceea ce ea oferă, dar mulți nu sunt dispuși/nu știu să facă chestia asta. Trebuie să înțeleagă că e ceva diferit, e altceva.

E ca și cum ai compara un camion cu o mașină; sunt lucruri diferite, deși ambele sunt vehicule.

Doi: Unii nu vor să iasă din rutina lor. Dacă ei știu că trebuie să pună două lingurițe de zahăr sau 50 ml de lapte asta vor face; nu sunt dispuși să încerce ce le recomandăm. N-am nimic cu conservatorismul, și eu sunt destul de conservator, dar în acest caz e în detrimentul lor.

Cum ai aflat de Barmaniada și ce te-a determinat să participi?

Știam de Barmaniada de mai mulți ani, până acum am participat doar în calitate de spectator pentru că aveam prieteni care participau și eram curios să văd ce se întâmplă, ce fac oamenii acolo, cam ce cafea se servește. Anul acesta a fost prima mea participare în calitate de concurent; Cosmin, colegul meu, m-a motivat să particip și am reușit să mă clasez pe locul 1 la etapa Barista.

Ce crezi că a făcut diferența între tine și restul competitorilor?

Poate faptul că am reușit să-mi controlez mai bine emoțiile. Disciplina pregătirii evident și-a spus cuvântul, am stat să mă pregătesc serile până târziu, pentru că nu-mi stă în fire să merg nepregătit. Eu, de fel, sunt un tip foarte disciplinat și îmi place să știu exact ce fac, mă simt nesigur în momentul în care sunt nepregătit. Au fost competitori bine pregătiți, dar cred că ceea ce a făcut diferența a fost controlul emoțiilor .

Ce obiective ai pe plan profesional?

Obiectivul meu e să învăț cât mai mult, să cresc cât mai mult. Acum că munca și pasiunea mea au început să dea roade, cred că am datoria să ridic standardul, să-mi fac treaba cât mai bine, să ridic nivelul cafelei de specialitate la noi și să fiu open minded. Cafeaua nu e o chestie fixă pe care o înveți matematic și gata. E ceva care se schimbă în permanență, pot apărea lucruri noi, tehnologii sau metode noi, care pot fi foarte bune și la care poate nu te-ai fi gândit, de aceea e bine să fii open minded.

îmi doresc să crească Bloom. Sunt dedicat și loial, îndrăgesc foarte mult familia asta în care am intrat și îmi doresc să-mi fac treaba cât mai bine; Bloom e locul de unde, nu neapărat am plecat, dar de unde am învățat cel mai mult, unde am crescut cel mai mult. Practic Bloom mi-a oferit benzina necesară ca să mă propulsez pe locul 1 la Barmaniada și vreau să dau înapoi, prin a-i ajuta să crească.

Diana SBâRCEA

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302