Strategia de marketing pentru turismul romanesc pe urmatorii 5 ani
Strategia de marketing pentru turismul romanesc pe urmatorii 5 ani
Romania trebuie sa devina o destinatie turistica competitiva la nivel global. Aceasta este principala idee de la care porneste Planul National de Marketing Turistic pentru Romania pentru perioada 2011-2015, primul de altfel de care Romania beneficiaza, lansat recent de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului. Planul de marketing a fost elaborat de firma de consultanta specializata in industria ospitalitatii, consacrata la nivel international, Horwath HTL, care a realizat nu mai putin de 100 de astfel de planuri pentru mai multe tari.
„Romania este pusa in fata unei provocari, mai intai de a stabili si apoi de a furniza noi experiente de calatorie si produse pentru noile piete globale de turism si nu in ultimul rand de profita mai bine de pe urma diversitatii activelor turistice pe care le poate utiliza pentru a atrage viitorii clientiâ€, se arata in Planul de Marketing.
Reprezentantul companiei Horwath HTL a recunoscut ca Romania este abia la inceputul crearii unei imagini competitive: „Romania a dormit in ultimii 15-17 ani, in ceea ce priveste promovarea turismului. Nu s-au facut eforturi in acest sensâ€. Acesta a avertizat totodata ca in ciuda unor eforturi bune de promovare a turismului nu se va putea face nimic fara investitii in infrastructura, fara venituri mai mari pentru industria turismului sau crearea unor conditii pentru firmele de profil. „Turismul este un sector al economiei din ce in ce mai important. Romania trebuie sa profite de faptul ca este o destinatie turistica mai putin exploatata, asa cum a facut Australia si Noua Zeelandaâ€, a declarat acesta la lansarea oficiala a Planului de Marketing. Actiunile de promovare a Romaniei vor fi indreptate, cu prioritate, pe urmatoarele piete-sursa: Germania, Italia, Franta, Marea Britanie, Austria, Rusia, SUA si Ungaria.
Strategia de marketing pentru Romania isi propune dublarea numarului de vizitatori straini in anul 2015, fata de anul 2010, si anume cresterea sosirilor in unitatile de cazare, pana la 2.5 milioane in 2015. De asemenea, aceasta strategie urmareste sa puna in valoare cele sase produse turistice majore ale Romaniei, definite in urma procesului de dezvoltare a brand-ului de turism: turismul rural, parcuri si natura salbatica, sanatate si wellness, aventura, circuite turistice si city breaks.
„Pentru prima data promovarea Romaniei se va face intr-un mod profesionist, dupa recomandarile unor specialisti. Daca pana acum promovarea Romaniei mergea mai mult pe canale traditionale, acest plan de marketing ne arata ca este nevoie sa ne promovam mai mult pe internet. Recomandarea de a avea un portal web cu date cuprinzatoare despre Romania, se leaga de proiectul nostru de colaborare cu Facebookâ€, a declarat Elena Udrea.
Printre obiectivele principale de marketing pentru 2011- 2015 mentionam: modernizarea sistemului de audienta-tinta si de vanzari, cunoscand tipul de client dorit si crearea unor mijloace electronice de vanzari prin web; vizarea calatorilor individuali prin intermediul internetului; incurajarea crearii unei institutii de invatamant in managementului turismului de inalt nivel, sau transmiterea esentei brandului turistic, si anume: Romania, o destinatie a experientelor necunoscute, care asteapta sa fie descoperite, o destinatie de aventura.
Ministrul Elena Udrea a afirmat ca aplicarea Planului de Marketing va dinamiza sectorul turistic si va sustine cresterea inregistrata de acest domeniu in anul trecut. Conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica, in trimestrul IV al anului 2010, Sectorul Servicii – domeniul Hoteluri si restaurante a inregistrat o crestere de 16,3%, iar domeniul Activitati ale agentiilor turistice, touroperatorilor a inregistrat o crestere de 37,2% comparativ cu perioada similara a anului 2009.
„Planul de marketing stabileste obiectivele pe care le urmarim ca sa ajungem o destinatie de turism competitiva. Este foarte important sa intelegem ca planul va trebui implementat nu doar de Minister, ci el se adreseaza si autoritatilor publice locale, dar si industriei de turism, pe care o dorim in continuare alaturi de noi, ca partener activ al Ministeruluiâ€, a mai declarat Elena Udrea.