Vacanța de vară sau debutul unui nou sezon estival
Ca în fiecare an, debutul sezonului estival ne creează emoții atunci când ne gândim la serviciile pe care le avem de oferit cu toții, cei care activăm în domeniul ospitalității. Sunt unii, mai prevăzători care încep să se pregătească încă din ianuarie – februarie, dar majoritatea abordează acest subiect în această perioadă.
Prima întrebare la care trebuie să găsim din nou răspuns: de unde luăm oameni buni? Cum facem să ne acoperim posturile libere și, mai ales, cum îi găsim pe aceia, care fac diferența și care ne vor ajuta și pe noi în acest sens, care vor face ca locația noastră să fie aleasă nu doar pentru a o încerca, ci pentru că “locul e fain, mâncarea e bună și servirea ireproșabilă”. Vom aborda acest subiect din mai multe perspective:
- a personalului din locație
- a managementului locației.
Cum recrutăm vara asta? în primul rând, nu ne mai bazăm exclusiv pe recrutare, ci mai degrabă ne orientăm către selecție. Trebuie să acceptăm că nu putem să ne acoperim posturile doar în baza unor anunțuri de recrutare plasate în ziare, online sau oriunde altundeva. Pentru că nu vom fi decât încă un loc care caută oameni, iar cei care vor veni la noi la interviu se vor duce și la toți ceilalți. De ce să ne aleagă oamenii buni pe noi? De ce să vină la noi și să nu se ducă la alții? Ce face diferența? Ar trebui să putem răspunde la întrebările acestea, altfel am pierdut bătălia. Și atunci ce e de făcut?
Putem începe prin a-i căuta noi pe cei buni, reprezentativi, cum ar fi un șef de sală bun, un bucătar excelent și un șef de recepție asemenea. Despre cât sunt ei de buni, putem dezbate foarte multă vreme, important e să fie potriviți business-ului nostru, adică să fie atât de buni cât ne trebuie nou[ și clienților cărora ne adresăm. Aici, un rol absolut special îl are managerul acelui business. Recomandarea mea către acesta ar fi să ținem cont de câteva criterii atunci când plecăm la vânătoare de oameni foarte buni:
- știm foarte bine ce vrem, avem definite clar așteptările de la cei care trebuie să ocupe acele posturi
- îi căutăm după experiențe în business-uri asemănătoare cu al nostru.
- le cerem să ne arate rezultatele obținute, recomandări de la angajatori.
Este bine să ne asigurăm că oamenilor buni le transmitem de la început că avem nevoie de la ei de tot suportul în ceea ce privește echipa pe care o vor face cu alți colegi. Pe de altă parte, îi luăm și pentru ceea ce pot atrage după ei. Din ce în ce mai mulți angajatori introduc acest aspect în pachetul de angajare, condiția ca acel “specialist” să își formeze singur echipa, chiar să își aducă singur oamenii de care are nevoie în echipa de bază. Managerii sau proprietarii de business au început să renunțe, ușor – ușor, la partea de recrutare și să o direcționeze către cei mai buni oameni ai lor. Șansele ca aceștia să atragă după sine angajați buni sunt foarte mari. în primul rând aceștia văd succesul prin “puterea exemplului”. Ei văd cu cine vor lucra, de la cine vor învăța meserie și cui se vor subordona. Firul devine mult mai scurt și ar trebui și mult mai eficient.
în sezonul 2016 vor avea succes modelele de recrutare diferite sau mai exact, acelea care ne arată angajatorul altfel. Cu alte cuvinte, compania își poate scoate în față brandul de angajator. Spuneam mai sus că oamenii buni vin acolo unde există ceva bun, diferit, unde li se poate răspunde la întrebarea: “de ce să mă angajez la voi?” Un model în acest caz este “campania de recrutare”. Dacă pentru a te face cunoscut investești în marketing și în social media, de ce să nu o faci și pentru a atrage oameni buni?! Cum facem asta?
- Fiecare angajator trebuie să identifice clar care îi este profilul de angajat, ce tip de om vrea să angajeze.
- Angajatorul își prezintă compania ca un mediu de lucru atrăgător pentru un angajat, menit să-i ofere mai multe perspective.
- Angajatorul își pregătește un pachet salarial și nu numai, care este cât se poate de adecvat cerințelor sale.
Se fac și foarte multe greșeli în acest sens. Una dintre ele este cea prin care oferim salariul cel mai mic și ne dorim un om cu experiență considerabilă. Argumentul de bază: să crească vânzările și creștem și salariile după aceea. Poziția corectă de la care plecăm este: “salariul pe care ți-l putem oferi pe măsura experienței tale este acesta. Daca îți atingi obiectivele și ajungem la cifra agreată, veniturile tale devin acestea…”.
Nici acesta nu va fi un sezon simplu din punct de vedere al angajărilor, dar poate fi un sezon în care, dacă facem lucrurile diferit, să ne aducem oamenii potriviți nouă, care ne pot ajuta să ne atingem cifrele și să ne atragem clienți care să nu vină doar o dată, ci să revină grație produselor și serviciilor oferite.
Un alt aspect care nu trebuie deloc neglijat ține de partea de proceduri a mediului de lucru. Orice angajat nou care va veni într-un climat care nu are la bază un sistem de lucru organizat, va avea dificultăți în a respecta diverse reguli. Fiecare vine cu propriul bagaj și stil de lucru. Imaginați-vă 30 de oameni lucrând după propriile reguli. Chiar dacă sunt de “bun simț” așa cum își doresc anumiți angajatori, rezultatele tot vor fi slabe, iar situațiile greu de gestionat. Orice organizație trebuie să aibă un set minim de reguli adresate angajaților în domeniul ospitalității. Enumerăm mai jos câteva din ele:
– Fii punctual la începerea programului, astfel nu trebuie să facă nimeni nimic în locul tău.
– Nu uita să ai o atitudine corectă și respect față de locul de muncă și toți colegii tăi. Asta te va ajuta să crești eficiența și să îți faci mai bine treaba.
– Implică-te în întreținerea unei atmosfere și a unui climat plăcut la locul de muncă. Folosește limbajul adecvat, astfel încât să nu lezezi pe cineva. Pentru problemele controversate, este mai bine să te adresezi superiorului tău.
– Poartă-te cu colegii tăi așa cum ai vrea să se poarte ei cu tine. Fii politicos, ajută-i atunci când au nevoie și nu pune interesul tău înaintea celorlalți.
– Amintește-ți că vii aici pentru a lucra. Nu presta alte tipuri de activități, mai ales de față cu clienții (Ex. să fumezi, să vorbești la telefon). Nu folosi telefonul mobil în zone din aria ta de activitate (ex: în fața barului, a restaurantului, a recepției etc).
– Păstrează-ți în permanență ținuta îngrijită și respectă regulile de igienă necesare (păr prins, machiaj corect, cămașa sau tricoul curate etc).
– Ai grijă să fii politicos și amabil cu clienții. Nu uita să saluți clientul la intrarea și la ieșirea din locație.
Acestea sunt doar câteva reguli, pentru exemplificare, dar ele pot continua și, mai ales, se pot adapta fiecărei tip de organizație.
E clar că avem treabă foarte multă și sezonul acesta, însă ar fi bine ca poate de această dată, să începem să facem câte ceva diferit. Piața de muncă din România în domeniul ospitalității continuă să ne ridice la fileu provocări din ce în ce mai mari. Angajații ar putea să își dorească să se implice ceva mai mult, dar și angajatorii ar putea începe să-și construiască sisteme de lucru care să le asigure optimul de personal necesar.
Aida CHIVU
www.r-hr.ro